Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Även fast jag snokat runt här på forumet i ett par år och lärt mig massor så kommer här mitt första inlägg. Jag har sökt men inte hittat så många tillfredställande resultat så jag försöker med en ny tråd och hoppas att jag är i rätt del av forumet.

Jag och en polare ska äntligen låta vårt lilla elektropopprojekt pröva vingarna på livescenen. Den utrustningen jag har tänkt använda mig av är:

-MacBook 2 GHz intel core duo med 3GB ram

-PreSonus Firebox

-M-audio midikeyboard

-Logic Studio 8

samt lite olika "live"instrument

Det jag hade tänkt mig är att göra ett speciellt liveprojekt för den aktuella spelningen. I det projektet tänkte jag att ha ett track att lägga alla backingtracks "på rad" efter varandra. Det rör sig kanske om 5-6 låtar per spelning och projekt. Sen ett gäng tracks för olika mjuka intstrument, typ piano och olika synthar. Kanske att det blir upp mot en 10 tracks. Utöver det är jag lite sugen på att en eller kanske ett par tracks att köra sången igenom för att fixa lite olika effekter. Det ger ju att det enda man behöver koppla in i PA:t är main out från ljudkortet. Antar jag iaf. Utöver att micka tex gitarrstärkare och så.

Jag har alltså aldrig spelat live med datorn eller annat förinspelat heller så det är mycket möjligt att jag är ute och cyklar. Jag antar nästan att det finns smartare/effektivare sätt att lösa samma problem på. Det vore intressant att höra hur ni andra brukar göra. Kanske är main stage bättre? Kan man från main stage styra backingtracksen?

Och just det, tror ni min dator klarar av min tänkta uppställning elller finns det risk för overload och sånt?

Tacksam för svar!

Annons
Postat

För att kunna jobba utan at störas av datorstrul behöver du en MacBook Pro samt minst 4Gb ram.

Postat

varför behöver han en MACBOOK PRO med "minst" 4 gb ram? 🙂 jag skulle dessutom vilja veta hur man får i MER än 4gb ram i min MBP 🙂

jag hade en macbook 2.0 c2d som jag tyckte fungerade ypperligt till backingtracks och två olika livesyntar.

om ditt ljudkort är hyffsat grymt så kan du nog lösa det med den utrustning du har, frågan är hur många instrument du vill använda samtidigt? midiinstrument lär gå skitbra.. en bra balans mellan buffertsize och proccessoranvändning krävs.

Problemet live är ju latency, ljudet/midisignalen ska in i datorn, bearbetas och sedan ut igen. Att proccessera sången lär antagligen inte gå i realtid, däremot kan du få ut tex reverb och liknande effekter.. alltså att bara själva efterklangen kommer ur datorn medans det riktiga sångljudet går direkt från ljudkort till PA

så att köra midiinstrument och uppspelning av audiospår är inga problem men att koppla in gitarr, bas och sång och sedan få ut det direkt lär bli knivigt. testa koppla upp det hemma och se!

Postat
För att kunna jobba utan at störas av datorstrul behöver du en MacBook Pro samt minst 4Gb ram.

Mycket märkligt råd. Hans dator duger gott och väl till det han ska göra.

Postat

haha. vilket skämt.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Minst en Macbook Pro?

Är vi ironiska idag?

Redigerat av drloop
Postat

Varför är det märkligt? Jag skulle inte ställa mig på scen med mindre än en MB-pro. Jag har alltid två med mig.

Och för att citera Apple's tech spec: "2GB (two 1GB SO-DIMMs) of PC2-5300 (667MHz) DDR2 memory; two SO-DIMM slots support up to 4GB"

Varför minst 4Gb? Därför att minst 4Gb är vad man klarar sig med, i mina enkla uppfattning. MEn så är jag betald utav minnesindustrin - - ehh vad jag kommer ihåg. 🙂

Postat
Varför är det märkligt? Jag skulle inte ställa mig på scen med mindre än en MB-pro. Jag har alltid två med mig.

Och för att citera Apple's tech spec: "2GB (two 1GB SO-DIMMs) of PC2-5300 (667MHz) DDR2 memory; two SO-DIMM slots support up to 4GB"

Varför minst 4Gb? Därför att minst 4Gb är vad man klarar sig med, i mina enkla uppfattning. MEn så är jag betald utav minnesindustrin - - ehh vad jag kommer ihåg. 🙂

Vad använder du för pluggar som kräver en macbook pro om man får fråga? Eller vad för datorstrul är det du syftar på? Ska man ha riktigt många och stora samplingsbibliotek igång samtidigt kan jag förstå att mycket minne underlättar. Men i livesammanhang fattar jag verkligen inte poängen med snabbare bussar och cpu; jag kan fläska på ganska rejält med tunga pluggar på min lilla macbook utan att den går på knäna.

Vet flera verksamma musiker (inom alla möjliga genres, allt från jazz till elektronica där tillochmed en hel del audio routas genom logic) som är skitnöjda med sina macbookar på scen.

Postat

Det verkar ju iaf som om datorn klarar sig. Självklart testar jag ju allt innan det är dags för skarpt läge.

Men vad tror ni om arbetssättet i övrigt? Har jag tänkt rätt eller skulle ni rekomendera mig att göra på nåt annat sätt?

• 3 veckor senare...
Postat

Jag skulle rekommendera att ta en titt på Mainstage. Jag använder alltid det vid livespelningarna (har dock aldrig använt backtrack) och är helnöjd.

Jag skulle lätt betala 4700 Kr enbart för Mainstage, så jag ser det som att jag fick resten av Logic studio på köpet!

Hittills har jag använt en MAcBook med 2GB ram och det inbyggda ljudkortet och aldrig haft ett enda problem, trots att jag lastat hårt med pluggar och effekter.

Är dock inne på att köpa Apogee Duet när ekonomin tillåter.

Jag lägger upp alla ljud jag tänker använda under en spelning och byter sedan mellan dem med en enkel knapptryckning på MidiKeyboarden.

Postat

Ja, jag har funderat lite på main stage, nu blir det nog till att ta en närmare titt. Kul att höra att det känns bra och funkar med macbooken. Kör du utljudet från macbookens vanliga ljudutgång då eftersom du kör på det inbyggda ljudkortet?

Nån som kör main stage och spelar till backing tracks?

Postat
Kör du utljudet från macbookens vanliga ljudutgång då eftersom du kör på det inbyggda ljudkortet?

Japp, kanske inte den högsta ljudkvaliten, men duger i en PA-anläggning.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.