guanabana Postat 2 september 2008 Dela Postat 2 september 2008 (redigerat) Jag har idag ett ljud kort vid namn SB audigy 2 ZS och jag är inte helt nöjd när man använder vissa VST instrument, framförallt orglar som b4 etc. då ljudet är stort och maffigt. så jag har nu ett bra tag funderat på att köpa ett ljudkort så jag kan förbättra detta betydligt?(tror jag?) + där jag även kan koppla in mic gitarr osv.. Men SAMTIDIGT har jag länge önskat mig ett bärbar ljudinspelare som just zoom h4 verkar vara och är nu mer sugen att lägga pengarna på den! när jag läser att den har ett inbyggt ljudkort blir jag väldigt nyfiken om ifall jag kan använda denna som 1ljudkort till min datorn och köra VST instrumenten bättre än audigy 2 kortet och med detta köp plocka flera fluger i ett köp som gör mig mycket glad! så jag slipper köpa ett ext.ljudkort +h4 vilken inte är möjligt med min plånbok. Mycket tacksam för svar ifrån er som vet och har erfarenheter biter på handen.. tack /adam Redigerat 2 september 2008 av guanabana Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 2 september 2008 Dela Postat 2 september 2008 Du kommer kanske att få högre latency på Zoom H4 jämfört med ditt PCI ljudkort (För det är väl ett PCI ljudkort). Antar att det finns hyggliga Asio drivisar till Audigy. Så ur ett latency perspektiv blir det inte bättre. Sedan kommer kanske ljudkvalitén vara bättre, men det vet jag egentligen inget om utan gissar bara. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guanabana Postat 2 september 2008 Trådstartare Dela Postat 2 september 2008 Du kommer kanske att få högre latency på Zoom H4 jämfört med ditt PCI ljudkort (För det är väl ett PCI ljudkort).Antar att det finns hyggliga Asio drivisar till Audigy. Så ur ett latency perspektiv blir det inte bättre. Sedan kommer kanske ljudkvalitén vara bättre, men det vet jag egentligen inget om utan gissar bara. jo mitt audigy 2 har bra asio. kan köra 5ms och det blir ingen skillnad i kvalite ifall jag höjer den . latency är inget problem med audigy2. just det i hur det hanterar "mycket" ljud är inget vidare då speciellt i maffiga orglar det skulle vara mkt intressant vad någon har att säga som har användt h4´an som ljudkort vid användning av vst instrument såhär och höra vad ni säger samt hur de inbyggda micarna är för sång inspelning? (jag har sökt tidigare trådar om ämnet men tycker inte det har varit särskilt bra information(ialf de jag hittat)) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 3 september 2008 Dela Postat 3 september 2008 (redigerat) När du säger mycket ljud så kanske det är så att du får distorsion när du spelar upp i ditt program? Har du kollat att du håller rimliga nivåer i din DAW? (Cubase eller vad du använder) Redigerat 3 september 2008 av drloop Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 september 2008 Dela Postat 3 september 2008 Jag har idag ett ljud kort vid namn SB audigy 2 ZSoch jag är inte helt nöjd när man använder vissa VST instrument, framförallt orglar som b4 etc. då ljudet är stort och maffigt. så jag har nu ett bra tag funderat på att köpa ett ljudkort så jag kan förbättra detta betydligt?(tror jag?) + där jag även kan koppla in mic gitarr osv.. D/A-omvandlare är ganska enkla och billiga konstruktioner, därför är de sällan flaskhalsen i ett ljudkort. Varenda liten mp3- och cd-spelare har ju en D/A-omvandlare som ofta håller relativt hög kvalitet. A/D-omvandlare är dock svårare vilket gör att skillnaderna blir mycket större på dessa. Summa sumarum: Förvänta dig inte att dina mjukvaruinstrument låter bättre med en Zoom H4, den interna hanteringen av dessa har ju inget med ljudkortet att göra utan det blir inblandat allra sist då ljudet ska ut från datorn till högtalare/hörlurar. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
android Postat 3 september 2008 Dela Postat 3 september 2008 Tänk också på att H4 endast fixar 16bitarsljud när det jobbar som ljudkort. De inbyggda mickarna är däremot riktigt bra. Har inte testat dem vid ren sånginspelning, men för inspelningar i fält och live och så har de överträffat mina förväntningar mångfalt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guanabana Postat 3 september 2008 Trådstartare Dela Postat 3 september 2008 Jag har idag ett ljud kort vid namn SB audigy 2 ZSoch jag är inte helt nöjd när man använder vissa VST instrument, framförallt orglar som b4 etc. då ljudet är stort och maffigt. så jag har nu ett bra tag funderat på att köpa ett ljudkort så jag kan förbättra detta betydligt?(tror jag?) + där jag även kan koppla in mic gitarr osv.. D/A-omvandlare är ganska enkla och billiga konstruktioner, därför är de sällan flaskhalsen i ett ljudkort. Varenda liten mp3- och cd-spelare har ju en D/A-omvandlare som ofta håller relativt hög kvalitet. A/D-omvandlare är dock svårare vilket gör att skillnaderna blir mycket större på dessa. Summa sumarum: Förvänta dig inte att dina mjukvaruinstrument låter bättre med en Zoom H4, den interna hanteringen av dessa har ju inget med ljudkortet att göra utan det blir inblandat allra sist då ljudet ska ut från datorn till högtalare/hörlurar. detta om intern hantering begriper jag mig inte på så bra, har det inget med ljudkortet att göra? Vad är det isåfall som får mina mjukvaruinstrument att låta bättre? Har även funderat på ett ljudkort som m-audio fast track pro eller liknande.. menar du att det inte heller kommer få mjukvaruinstrument låta bättre än vad mitt audigy2 kort gör? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Emil Postat 3 september 2008 Dela Postat 3 september 2008 Jag har idag ett ljud kort vid namn SB audigy 2 ZSoch jag är inte helt nöjd när man använder vissa VST instrument, framförallt orglar som b4 etc. då ljudet är stort och maffigt. så jag har nu ett bra tag funderat på att köpa ett ljudkort så jag kan förbättra detta betydligt?(tror jag?) + där jag även kan koppla in mic gitarr osv.. D/A-omvandlare är ganska enkla och billiga konstruktioner, därför är de sällan flaskhalsen i ett ljudkort. Varenda liten mp3- och cd-spelare har ju en D/A-omvandlare som ofta håller relativt hög kvalitet. A/D-omvandlare är dock svårare vilket gör att skillnaderna blir mycket större på dessa. Summa sumarum: Förvänta dig inte att dina mjukvaruinstrument låter bättre med en Zoom H4, den interna hanteringen av dessa har ju inget med ljudkortet att göra utan det blir inblandat allra sist då ljudet ska ut från datorn till högtalare/hörlurar. detta om intern hantering begriper jag mig inte på så bra, har det inget med ljudkortet att göra? Vad är det isåfall som får mina mjukvaruinstrument att låta bättre? Har även funderat på ett ljudkort som m-audio fast track pro eller liknande.. menar du att det inte heller kommer få mjukvaruinstrument låta bättre än vad mitt audigy2 kort gör? Hur dina mjukvaruinstrument låter har egentligen ingenting med ljudkortet att göra utan sköts helt av processorn. Tänk såhär: Om du gör en trudelutt med bara mjukvaruinstrument och bränner på en cd-skiva, så kommer den skivan låta precis likadant på min stereo oavsett vilket ljudkort du använt. Indirekt kan dock ljudkortet inverka på så sätt att din lyssning medan du rattar på instrumenten och effekterna påverkas av ljudkortet. På samma sätt som att en mix inte skulle låta likadant i slutändan om jag gjorde den med ett par datorhögtalare av låg kvalitet gentemot i en studio med perfekt avvägd lyssning. Eftersom D/A-omvandlare (som omvandlar datorns digitala signaler, dvs. ettor och nollor, till en analog ljudvåg, Digital-->Analog) jämfört med A/D-omvandlare är relativt enkla konstruktioner kommer dina mjukvaruinstrument förmodligen inte tjäna något nämnvärt på att du byter upp dig till ett billigt ljudkort avsett för musikinspelning. Bättre högtalare och akustik i din studio gör förmodligen en mycket större skillnad i de fallet. Om du däremot vill börja spela in analoga instrument som röst eller gitarr kan du mycket väl tjäna på ett nytt ljudkort. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.