Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

mitt band är på väg att släppa en platta.

jag har skrivit alla låtar själv och skivbolaget betalar all royalty till mig som låtskrivare, sen är det min uppgift att fördela det på bandet (som i det här fallet bara är en person utöver mig).

finns det någon standard för hur man fördelar detta?

såna här frågar kan ju sluta illa!

thank you

Josef

Annons
Postat (redigerat)

Du avgör själv hur mycket du vill ge till bandet. Textförfattare ska ha 50 % och musikskaparen 50 %.

Är musikern delaktig i skapandet kan man väl ge denne ett visst antal procent. Annars är det väl timlön som gäller.

Svår fråga.

Redigerat av Sleap
Postat
Du avgör själv hur mycket du vill ge till bandet. Textförfattare ska ha 50 % och musikskaparen 50 %.

Är musikern delaktig i skapandet kan man väl ge denne ett visst antal procent. Annars är det väl timlön som gäller.

Svår fråga.

alltså det är ju en bandmedlem. det ju inte så att jag anställer bandkompisen som musiker.

musiken är däremot helt och hållet min, texterna och arrangemangen.

Postat

Du har rört till begreppen lite.

Royalty för försäljning av själva skivan delas med fördel lika mellan alla i bandet. Jag gissar att skivbolaget vill göra det enkelt för sig och betala ut pengarna till en av er - men varför det just ska vara till låtskrivaren är högst oklart.

Publishing, det som har med låtskrivandet att göra är nämligen en annan sak. Dom pengarna delar du inte med någon, och dom kommer till dig via stim eller ditt förlag, inte skivbolaget.

Postat

Royalty för försäljning av själva skivan delas med fördel lika mellan alla i bandet. Jag gissar att skivbolaget vill göra det enkelt för sig och betala ut pengarna till en av er - men varför det just ska vara till låtskrivaren är högst oklart.

Publishing, det som har med låtskrivandet att göra är nämligen en annan sak. Dom pengarna delar du inte med någon, och dom kommer till dig via stim eller ditt förlag, inte skivbolaget.

men får jag inget från skivförsälningen, som låtskrivare då?

Postat

Du är väl en del av bandet?

Sen betalar väl skivbolaget till Stim/ncb (kommer inte riktigt ihåg vilka som sköter vad) för att få tillstånd att få ge ut musiken, så då får du pengar från skivförsäljningen via STIM. Musiker, producenter och andra som medverkat på inspelningen får också ersättning från Sami

Postat

Du är väl en del av bandet?

Sen betalar väl skivbolaget till Stim/ncb (kommer inte riktigt ihåg vilka som sköter vad) för att få tillstånd att få ge ut musiken, så då får du pengar från skivförsäljningen via STIM. Musiker, producenter och andra som medverkat på inspelningen får också ersättning från Sami

ok, så stim/ncb betalar ut till låtskrivarna och skivbolaget till bandet då alltså.

jag utgör 50% av bandet.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.