Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

jag har Addictive Drums o Cubase.. hur gör jag om ja vill använda cubase eq o kompressor (eller nån annan) på de enskilda delarna i trummorna? måste jag lägga varje del i trumsetet i ett separat spår o sem mixa ner det till wav, o sen mixa det då? Eller finns de nåt smidigare sätt?

Annons
Postat

Vet inte exakt hur man gör i Cubase men i Logic skickar man ut signalen från AD (det ska finnas en liten knapp eller liknande under kanalreglarna i AD-mixern) till aux-kanaler. Kolla in manualen och xln-audios supportforum!

Postat (redigerat)
Vet inte exakt hur man gör i Cubase men i Logic skickar man ut signalen från AD (det ska finnas en liten knapp eller liknande under kanalreglarna i AD-mixern) till aux-kanaler. Kolla in manualen och xln-audios supportforum!

Har kollat båda men hittar ändå inte.. :S nån annan som vet?

Redigerat av ramoand
Postat

I cubase 4 går du in i vst instrument så finns där en liten symbol vid sidan om AD där du aktiverar antalet utgångar, har inte själv AD men så funkar det med GA och BFD.

MVH

Postat (redigerat)
I cubase 4 går du in i vst instrument så finns där en liten symbol vid sidan om AD där du aktiverar antalet utgångar, har inte själv AD men så funkar det med GA och BFD.

MVH

Okej =) jag har cubase sx 3, o ja får upp en mapp med VST Instruments när jag startar AD. Och i den mappen finns en undermapp som heter "addictive drums" och under den finns en kanal för varje del/mick i AD (t ex. snare, kick osv..) Men när jag equar dom där så händer ingenting.. vad gör jag för fel?

Redigerat av ramoand
Postat

Jag sitter inte framför Cubase nu men högst upp i menyerna, går du, tror jag, devices-vst-instrument, då ser du Ad. Alltså där du valde AD som instr, vid sidan finns en liten symbol som du klickar på och väljer antalet utgångar. Du kommer då se dina utgångar i mixern och där lägger du effekterna.

Om inte det funkar så kollar du efter outputs i AD.

Postat (redigerat)
Jag sitter inte framför Cubase nu men högst upp i menyerna, går du, tror jag, devices-vst-instrument, då ser du Ad. Alltså där du valde AD som instr, vid sidan finns en liten symbol som du klickar på och väljer antalet utgångar. Du kommer då se dina utgångar i mixern och där lägger du effekterna.

Om inte det funkar så kollar du efter outputs i AD.

EDIT: nuuu hitta jag det 😄

Redigerat av ramoand
Postat

Tryck F11 i cubase och kolla under det lilla plustecknet bredvid AD att alla outputs är active. Sedan måste du i AD aktivera den lilla pilen som sitter längst ner på varje kanalstripp i AD-mixern

Postat
Tryck F11 i cubase och kolla under det lilla plustecknet bredvid AD att alla outputs är active. Sedan måste du i AD aktivera den lilla pilen som sitter längst ner på varje kanalstripp i AD-mixern

vilket lilla plustecken? 🙂 Har aktiverat den lilla pilen på varje kanal i AD, men forfarande händer det ingenting när jag EQ:ar eller lägger på effekter.. 😮

Postat

Kommer det in signal på kanalen i Cubase? (rör mätaren sig?)

Om du solo:ar kanalen i cubase, hörs det fortfarande ingen skillnad? (Att t ex eqa en av AD:s närkanler kanske inte hörs så mycket om overhead och room är höga i volym)

Sen är jag lite nyfiken, varför vill du mixa i cubase och inte inuti AD?

Ang. plustecken eller vad det är för att aktivera separata outs för en plugg i cubase: det gäller bara i cubase 4.

Postat

Om du solo:ar kanalen i cubase, hörs det fortfarande ingen skillnad? (Att t ex eqa en av AD:s närkanler kanske inte hörs så mycket om overhead och room är höga i volym)

Ang. plustecken eller vad det är för att aktivera separata outs för en plugg i cubase: det gäller bara i cubase 4.

Japp mätaren rör sig. men ja kan bara påverka mastern med effekter från cubase. Kan inte påverka varje enskild kanal. Jag har provat att gå in på varje enskild kanal bland dom midispåren som kommer upp när man startar AD, men då händer inget. O de gör de heller inte när man EQ:ar varje spår för sig, för då kan ja fortarnade bara påverka mastern. Provade även att dra ner overhead o room o bus till 0, men de blev ändå samma sak.

Jag vill lära mig att mixa trummor i cubase liksom, som om de vore "på riktigt". Det är absolut inget fel på att mixa i AD 🙂 Känns som de finns väldigt mycket möjligheter.. Men jag är nybörjare o mer hemma i cubase så de känns lite lättare där... vill försöka simulera en "riktig truminspelning som ja mixar sen" ☺️

Postat

Japp mätaren rör sig. men ja kan bara påverka mastern med effekter från cubase. Kan inte påverka varje enskild kanal. Jag har provat att gå in på varje enskild kanal bland dom midispåren som kommer upp när man startar AD, men då händer inget. O de gör de heller inte när man EQ:ar varje spår för sig, för då kan ja fortarnade bara påverka mastern. Provade även att dra ner overhead o room o bus till 0, men de blev ändå samma sak.

Jag vill lära mig att mixa trummor i cubase liksom, som om de vore "på riktigt". Det är absolut inget fel på att mixa i AD 😮 Känns som de finns väldigt mycket möjligheter.. Men jag är nybörjare o mer hemma i cubase så de känns lite lättare där... vill försöka simulera en "riktig truminspelning som ja mixar sen" 🙂

Det verkar skumt det där... du kan alltså verifiera att när du klickar på den lilla "pilen" i AD, så dyker den kanalens ljud upp på rätt mixerregel i Cubase? Men om du lägger inserts på den kanalen så händer inget? *kliar mig i huvet*

Jag vet inte om jag skulle vilja säga att det är lättare att mixa trummor i Cubase om man är nybörjare.. Den största anledningen till att vi gjorde AD var att det blir sjukt rörigt med så många olika pluginfönster. Vi har försökt lägga upp strukturen i AD just för att det ska efterlikna en "riktig" trummix (fast betydligt mer överskådligt). 😛

Att kolla igenom de olika presetsen i AD kan också ge en hel del tips om hur man kan mixa etc.

Men kör det som känns bäst för dig!

Postat

Jag vill lära mig att mixa trummor i cubase liksom, som om de vore "på riktigt". Det är absolut inget fel på att mixa i AD 🙂 Känns som de finns väldigt mycket möjligheter.. Men jag är nybörjare o mer hemma i cubase så de känns lite lättare där... vill försöka simulera en "riktig truminspelning som ja mixar sen" 😄

Det verkar skumt det där... du kan alltså verifiera att när du klickar på den lilla "pilen" i AD, så dyker den kanalens ljud upp på rätt mixerregel i Cubase? Men om du lägger inserts på den kanalen så händer inget? *kliar mig i huvet*

Jag vet inte om jag skulle vilja säga att det är lättare att mixa trummor i Cubase om man är nybörjare.. Den största anledningen till att vi gjorde AD var att det blir sjukt rörigt med så många olika pluginfönster. Vi har försökt lägga upp strukturen i AD just för att det ska efterlikna en "riktig" trummix (fast betydligt mer överskådligt). 🙂

Att kolla igenom de olika presetsen i AD kan också ge en hel del tips om hur man kan mixa etc.

Men kör det som känns bäst för dig!

Det funkar med inserteffekterna, men med EQ:n händer inget 😉 varför e de så?

Nä de kanske inte e lättare, men om ja ska göra en "riktig" trummix, med liveinspelade trummor så e de ju i cubase man jobbar liksom 🙂 Men har inget emot AD för övrigt. Det grymmaste tycker jag hade vart om ni hade haft så att man kunde välja mellan massa olika presets på varje trumma/cymbal, istället för att byta hela kitet. Hade ju vart sjukt smidigt att kunna ha massa olika mixade virval t ex. som man väljer mellan 🙂 Blir lite jobbigt när man ska hålla på o byta hela kitet.. även om de är väldigt bra att de finns massa presets.

Postat
Det funkar med inserteffekterna, men med EQ:n händer inget 😉 varför e de så?

Nä de kanske inte e lättare, men om ja ska göra en "riktig" trummix, med liveinspelade trummor så e de ju i cubase man jobbar liksom 😄 Men har inget emot AD för övrigt. Det grymmaste tycker jag hade vart om ni hade haft så att man kunde välja mellan massa olika presets på varje trumma/cymbal, istället för att byta hela kitet. Hade ju vart sjukt smidigt att kunna ha massa olika mixade virval t ex. som man väljer mellan 🙂 Blir lite jobbigt när man ska hålla på o byta hela kitet.. även om de är väldigt bra att de finns massa presets.

Ingen aning varför inte eq:n funkar, nånting i cubase som spökar.. du kanske kan köra en insert-eq så länge..

Det hade varit smidigt att kunna byta ljud som du beskriver, men eftersom det "totala" ljudet från t ex snare oftast är beroende av mixen/inställningarna i overhead+rum, samt kanske reverben, så måste i så fall varje trumma/cymbal kunna ha helt olika inställningar på alla dessa delar.. men idén är bra, vi funderar alltid kring sätt att göra det lättare att hitta ett bra ljud snabbt! Hoppas du får ordning på mixen!

Postat
Det funkar med inserteffekterna, men med EQ:n händer inget ☺️ varför e de så?

Nä de kanske inte e lättare, men om ja ska göra en "riktig" trummix, med liveinspelade trummor så e de ju i cubase man jobbar liksom 😉 Men har inget emot AD för övrigt. Det grymmaste tycker jag hade vart om ni hade haft så att man kunde välja mellan massa olika presets på varje trumma/cymbal, istället för att byta hela kitet. Hade ju vart sjukt smidigt att kunna ha massa olika mixade virval t ex. som man väljer mellan 🙂 Blir lite jobbigt när man ska hålla på o byta hela kitet.. även om de är väldigt bra att de finns massa presets.

Ingen aning varför inte eq:n funkar, nånting i cubase som spökar.. du kanske kan köra en insert-eq så länge..

Det hade varit smidigt att kunna byta ljud som du beskriver, men eftersom det "totala" ljudet från t ex snare oftast är beroende av mixen/inställningarna i overhead+rum, samt kanske reverben, så måste i så fall varje trumma/cymbal kunna ha helt olika inställningar på alla dessa delar.. men idén är bra, vi funderar alltid kring sätt att göra det lättare att hitta ett bra ljud snabbt! Hoppas du får ordning på mixen!

Hmm.. men kan man inte ha så att man ställer in ett "grundljud" först. O så man ha bara några olika "förinställningar" som typ representerar olika mickar som "använts" till truminspelningen (inkl overhead + rum). för när man väl spelat in trummor o ska mixa dom så kan man ju inte ändra inställningarna på mickarna för att ändra nåt 😉

Och sen så man flera olika "mixinställningar" på varje trumma, så kan man då se hur dom är eq:ade, kompresserade osv.. o sen kan man då såklart förfina mixningen av varje trumma själv om man så skulle vilja.. Det skulle väl bli som en "riktig" truminspelning typ? Som man sen mixar liksom.. men ja vet inte, det va bara en tanke 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.