Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat
Ju längre fram i processen du kommer desto mindre vikt är det.

En väldigt väldigt bra och nyttig insikt om ja får säga mitt. De absolut mest framgångsrika människorna jag jobbar med, har förutom väldigt många andra saker, arbetat bort sin övertro till just "nästa steg i kedjan". Om du hela tiden skjuter fram problemen kommer du aldrig lyckas med det du vill och du blir bara besviken för du har för stora förväntningar. Om ett projekt blir ekonomiskt framgångsrikt eller inte beror på väldigt många faktorer givetvis, men något som är tämligen solklart är att produktionsprocessen är minst viktig.

Om du som driven, hungrig artist söker en viss mån av framgång så finns det väldigt mycket viktigare saker att fokusera på än just kvalitén på din produktion. Det är sådant du kan oroa dig för senare när du faktiskt har framgång. Om du själv tycker att du jobbar hårt på din produktion just nu så kommer med all säkerhet väldigt lite av ditt faktiska arbete ge resultat. Om du arbetar 1 vecka eller 1 år på en produktion kommer inte göra någon skillnad för någon annan än dig själv, din närmsta bekantskapskrets och kanske den innersta kretsen av andra tekniker, som vi alla vet är en helt ointressant målgrupp vad gäller musikkonsumtion.

Annons
Postat

NoClip sa det allt och så rätt. Ljudkvalitet är ointresant i jämförelse med innehåll. Detta hindra dock inte oss som vill lära om musikens oväsentligheter att diskutera tekniken.

Själv har jag mycket att lära och därför gillar jag trådar som denna även om det varken har med musik eller musikalisk framgång att göra.

drloop (oregistrerad)
Postat

En väldigt väldigt bra och nyttig insikt om ja får säga mitt. De absolut mest framgångsrika människorna jag jobbar med, har förutom väldigt många andra saker, arbetat bort sin övertro till just "nästa steg i kedjan". Om du hela tiden skjuter fram problemen kommer du aldrig lyckas med det du vill och du blir bara besviken för du har för stora förväntningar. Om ett projekt blir ekonomiskt framgångsrikt eller inte beror på väldigt många faktorer givetvis, men något som är tämligen solklart är att produktionsprocessen är minst viktig.

Om du som driven, hungrig artist söker en viss mån av framgång så finns det väldigt mycket viktigare saker att fokusera på än just kvalitén på din produktion. Det är sådant du kan oroa dig för senare när du faktiskt har framgång. Om du själv tycker att du jobbar hårt på din produktion just nu så kommer med all säkerhet väldigt lite av ditt faktiska arbete ge resultat. Om du arbetar 1 vecka eller 1 år på en produktion kommer inte göra någon skillnad för någon annan än dig själv, din närmsta bekantskapskrets och kanske den innersta kretsen av andra tekniker, som vi alla vet är en helt ointressant målgrupp vad gäller musikkonsumtion.

Bra sagt!

Postat
Mixa sedan helt i mono tills det låter så bra det bara går, stereobilden kan annars göra att man inte hör instrumentens relation till varandra lika bra som i mono. Därefter är det dags att börja panorera. Du bör vid det här laget ha en mix som i dina öron låter bra.

vilken pan-regel använder du?

å då menar jag inte den du drar i

Postat

Jag tycker inte att man ska dra allt till sin spets och mena att produktionen är oviktig. Inte det jag menar att du säger heller dock. Men min poäng är att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk och man kan inte heller börja ett husbygge med taket. Dessa två ordspråk tillsammans summerar lite grann hur det fungerar om man vill lyckas. Allt behöver vara skitbra och just därför kan man inte skjuta upp ett beslut, eller tänka att det där fixar vi till sen. Ska du mixa en låt hos någon så vill det till att du har klart för dig vad som ska vara med och vad som inte duger. Lika så om du ska mastra. Är du inte färdig att mixa en låt så kommer inte den som ska mixa det heller att vara det.

Det kan också vara så enkelt, för att återknyta till den första frågeställningen, att dina alster låter inte proffs för att du antingen inte skriver "proffslåtar" eller spelar proffsigt. För mycket fokus läggs ofta på pluggar och inspelning, när man bör "kruta" hårdast på låtarr och tracking.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.