Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

Jag har just köpt en Zoom H4 inspelningsmanick. Den skall gå att koppla via USB och använda som extern mik för inspelningar i Cubase. Men jag får det inte att funka.

Jag får kontakt med Zoomen via "den här datorn" så jag kan se filerna på minneskortet. I Cubase (SX, som jag kör) syns den inte. När jag går in på "Devices - VST inputs" så syns inte Zoomen, bara ljudkortet i datorn.

Vad gör jag för fel?

/patrik

Redigerat av Pata
Annons
Postat

För att få H4:an att fungera som mick/ljudkort måste du först installera drivrutiner till datorn. Finns att ladda ned från Zooms hemsida.

När du gjort det så behöver du se till att H4an ansluts som ljudkort, det ska komma upp två alternativ i displayen när du ansluter den till datorn.

Postat

Nu har jag laddat ner drivern från Zoom. (H4 ASIO Driver Version 1.0.0.1) Men det funkar fortfarande inte.

Postat

Jaha, där ser man. Helt plötsligt bara fungerar det som det ska! Jag vet inte riktigt vad jag gjorde... Jag tror det kanske var en omstart av Zoomen som gjorde susen...?

Postat
Jaha, där ser man. Helt plötsligt bara fungerar det som det ska! Jag vet inte riktigt vad jag gjorde... Jag tror det kanske var en omstart av Zoomen som gjorde susen...?

När du kopplar in USB-kabeln i Zoomen så får du välja mellan "Audio I/O" (då fungerar den som ljudkort) eller "Connect to PC" (då kan du jobba med filerna på minneskortet). Vad jag vet så går det inte att både använda den som minneskort och ljudkort samtidigt, det är synd.

Postat

Hej på er, ägare av H4or

Jag har idag ett ljud kort vid namn SB audigy 2 ZS

och jag är inte helt nöjd när man använder vissa VST instrument, framförallt orglar som b4 etc. då ljudet är stort och maffigt.

så jag har nu ett bra tag funderat på att köpa ett ljudkort så jag kan förbättra detta betydligt?(tror jag?) + där jag även kan koppla in mic gitarr osv..

Men SAMTIDIGT har jag länge önskat mig ett bärbar ljudinspelare som just h4 och är nu mer sugen att lägga pengarna på den!

när jag läser att den har ett inbyggt ljudkort blir jag väldigt nyfiken om ifall jag kan använda denna som 1ljudkort till min datorn och köra VST instrumenten bättre

än audigy 2 kortet och med detta köp plocka flera fluger i ett köp som gör mig mycket glad! så jag slipper köpa ett ext.ljudkort +b4 vilken inte är möjligt med min plånbok.

Mycket tacksam för svar ifrån er som vet och har erfarenheter

biter på handen..

tack

/adam

• 2 veckor senare...
Postat

Hej igen...

Jag har fortfarande problem med Zoom H4:an och Cubase. Ibland hittar inte cubase zoomen, ibland gör det det...

Jag vet inte vad jag gjort, eller vad som händer NÄR det funkar.

Om jag går in på "Asio DirectX Full Duplex Setup" så ser det ut som på bilden nedan. Skall Zoomen vara förbockad som BÅDE "outport ports" och "input ports" eller inte?

Skall ljudkortet vara förbockat eller inte? Är det något annat som inte ser riktigt ut kanske?

ASIO-1.jpg

drloop (oregistrerad)
Postat

Zoomen skall vara både input och output.

Men var hittar du kontrollpanelen ovan i Cubase eller?

Postat
Zoomen skall vara både input och output.

Men var hittar du kontrollpanelen ovan i Cubase eller?

I Cubasemappen. Hos mig är det Start - Alla program - Steinberg Cubase SX - ASIO DirectX Full....

Skall inte ljudkortet vara förbockat alls? ( Jag använder alltså Zoomen som extern mik, kopplad i USB:n. Hörlurarna kopplas direkt i Zoomen )

drloop (oregistrerad)
Postat

Nej bocka bara för Zoomen.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.