Anders F Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Hejsan Spelade in en vän som skulle ha ite musik till sin hemsida. Det är en svensk visa (kommer f-n inte ihåg namnet nu, sitter på tungan) som är ca 1 minut lång. Jag har aldrig spelat in klassisk nylonsträngad gitarr förut. Han blev hur nöjd som helst iaf. Men nu undrar jag vad ni tycker om ljudet och vad som kunde göras bättre till nästa gång. Man hör hur han ibland kramar om halsen på gitarren . Personligen tyckte jag det va lite mysigt att få med, men är det något man egentligen bör undvika i stilen tror ni? Ge mig gärna tips till nästa gång då han säkert kommer tillbaka för ett album senare. Information: 2 st line audio cm2 i X/Y-formation digi002 med inbyggda pre-amps Mitt vardagsrum som inspelningslokal 🙂 Reverb, EQ och delay That´s it Filen: http://www.speedyshare.com/918279636.html MVH Anders EDIT: Hur tycker du X/Y uppmickningen fungerar? Vill man ha en bredare stereobild tror du? Redigerat 31 augusti 2008 av Gizmozis
Strangelove Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 I det stora hela låter det bra tycker jag. Liiiiite mycket reverb på kanske? Om du tex hade spelat in i en kyrka och skippat reverbet så tror jag att det hade blivit bättre. Mysigt eller inte så tycker jag ändå att kramarna inte riktigt passar in, jag tycker att det ska vara så "rent" gitarr ljud som möjligt. Uppmickningen funkar kanon! Fast jag har mkt liten erfarenhet av att spela in gitarr så .....äh jag tycker det låter fint i alla fall! //Strangelove
djstyler Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Tycker det låter skit bra! Tycker inte det behövs ändras på nått!
Anders F Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Postat 31 augusti 2008 I det stora hela låter det bra tycker jag. Liiiiite mycket reverb på kanske? Om du tex hade spelat in i en kyrka och skippat reverbet så tror jag att det hade blivit bättre. Mysigt eller inte så tycker jag ändå att kramarna inte riktigt passar in, jag tycker att det ska vara så "rent" gitarr ljud som möjligt. Uppmickningen funkar kanon! Fast jag har mkt liten erfarenhet av att spela in gitarr så .....äh jag tycker det låter fint i alla fall! //Strangelove Anledning av reverbet va att gitarristen är van att spela just i kyrkor, så att ha en torr gitarr skulle nog han må dåligt av 🙂 Men jag ska noga lyssna in reverbet ännu mer nästa gång vi spelar in, kanske tar han till kyrkan istället så det blir äkta akustik. Problemet är ju att det går en väg utanför kyrkan. Okej, du gillade inte kramarna (och jag som tyckte de va så mysiga på nått sätt), men det är ju något jag får ta med honom nästa gång att han får tänka på i så fall i skarpt läge. Kul att du gillade uppmickningen. Jag testa AB också men upplevde den lite för spretig för en ensam gitarr så X/Y tyckte jag funkade bäst i detta sammanhang också. Tack för kommentaren! Fler som vill komma med tips? MVH Anders
Anders F Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Tycker det låter skit bra! Tycker inte det behövs ändras på nått! Okej, så du reagerade inte på kramarna om halsen då? Kul att du tyckte det lät skitbra, det glädjer, speciellt då det är första gången jag spelar in denna stil av musik 🙂 MVH Anders EDIT: anledningen att jag frågar så mycket om just kramarna kring halsen är för att det är nägot jag måste prata med min vän om i så fall så han får öva på just det innan nästa inspelning. Och det kommer ju i så fall ta lite tid för honom att träna sig av med och kanske påverkar hans spel i övrigt. Redigerat 31 augusti 2008 av Gizmozis
engson Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Tycker det låter skit bra! Tycker inte det behövs ändras på nått! Okej, så du reagerade inte på kramarna om halsen då? Kul att du tyckte det lät skitbra, det glädjer, speciellt då det är första gången jag spelar in denna stil av musik MVH Anders EDIT: anledningen att jag frågar så mycket om just kramarna kring halsen är för att det är nägot jag måste prata med min vän om i så fall så han får öva på just det innan nästa inspelning. Och det kommer ju i så fall ta lite tid för honom att träna sig av med och kanske påverkar hans spel i övrigt. Jag tycker att halskramarna på nåt sätt hör till. Det är liksom så det låter i ett live-sammanhang. Låter äkta i min värld. Måste också säga att jag tycker CM2:orna gör ett riktigt bra jobb på detta. Det låter helt enkelt gitarr. Bra!
Anders F Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Postat 31 augusti 2008 Tycker det låter skit bra! Tycker inte det behövs ändras på nått! Okej, så du reagerade inte på kramarna om halsen då? Kul att du tyckte det lät skitbra, det glädjer, speciellt då det är första gången jag spelar in denna stil av musik MVH Anders EDIT: anledningen att jag frågar så mycket om just kramarna kring halsen är för att det är nägot jag måste prata med min vän om i så fall så han får öva på just det innan nästa inspelning. Och det kommer ju i så fall ta lite tid för honom att träna sig av med och kanske påverkar hans spel i övrigt. Jag tycker att halskramarna på nåt sätt hör till. Det är liksom så det låter i ett live-sammanhang. Låter äkta i min värld. Måste också säga att jag tycker CM2:orna gör ett riktigt bra jobb på detta. Det låter helt enkelt gitarr. Bra! Jättekul att du säger så. Att det skulle låta gitarr och inget annat va helt min tanke i denna stil. Det jag eq:ade va endast för att det skulle låta så likt som möjligt det jag hörde i mitt vardagsrum. Och det va inte mycket EQ, utan mest bara lite i basen då jag kanske hade mikrofonerna en aning närmare än vad jag skulle eftersom jag inte ville ha med så mycket av den fula akustiken i mitt vardagsrum 😉 Håller med om att CM2:orna gör ett kanonjobb på detta! Det roliga va att när han kom in och lyssnade på gitarren första gången så sa han "har du redan hunnit mixa den?" Nä, det är det raka ljudet svarade jag 🙂 MVH Anders
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.