thejonlord Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Hejsan Nu har jag tänkt mig köpa en mixer till hemmet för att koppla ihop syntar och datorer mm. Har tittat runt lite och fastnat lite för: THE T.MIX PM184X II - http://www.thomann.de/se/tmix_pm184x.htm Behringer PMP 3000 - http://www.thomann.de/se/behringer_pmp_3000.htm ... det konstiga är att jag har i replokalen en exakt likadan som T.Mixen fast det är av märket Deton 😛 . Men iallafall vill jag veta om någon här har använt någon av dessa (eller liknande i samma prisklass) och hur är (ljud)kvaliten på dessa? ... Tycker T.mixen ser bättre ut med specs som räcker för mig men frågan är som sagt kvaliten dp jag inte har använt det märket förut. Eller ska man köpa mixer utan förstarkärdel och köpa extern förstärkardel kanske (dock i samma budget)? Kommer mestadels använda hörlurar men ibland även högtalare (därav förstärkardelen i mixern)... har just nu ett par gamla Kenwood högtalare: http://imagehost.vendio.com/bin/imageserve..._edited_007.JPG Och min nästa fråga är...klarar dessa högtalare (Kenwood KL888D) "trycket" från tex. 600w som behringern pumpar ut? ska inte som sagt spela högt gå dessa ska användas i hemmamiljö men vill inte att högtalarna pajar efter vanligt användning.... jag är som sagt ganska nybörjare när det gäller mixer's så är det något jag bör tänkta på så informera gärna här i tråden 😎 Alla info/rekomdationer/ideer är välkomna EDIT: Kolla senaste posten: https://www.studio.se/index.php?showtopic...st&p=771669 (eller kolla längre ner) Redigerat 14 september 2008 av thejonlord Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Om de ser precis likadana ut, så är det inte otänkbart att de faktiskt är identiska. T.bone är nämligen ett kinesiskt OEM-fabrikat där beställaren bestämmer vilket "märke" de vill ha, om de köper tillräckligt många från fabriken. T.bone är Thomanns egen "märke". Jag tror att Behringer eventuellt är något bättre, men vet inte säkert... Sedan är förstås frågan om du behöver ha en platskrävande mixer hemma eller om du hellre borde satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar...? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 http://www.solid-state-logic.com/post/Matr...ght_1_large.jpg Den skulle ju inte skada att ha hemma 😛 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thejonlord Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2008 Om de ser precis likadana ut, så är det inte otänkbart att de faktiskt är identiska. T.bone är nämligen ett kinesiskt OEM-fabrikat där beställaren bestämmer vilket "märke" de vill ha, om de köper tillräckligt många från fabriken. T.bone är Thomanns egen "märke".Jag tror att Behringer eventuellt är något bättre, men vet inte säkert... Sedan är förstås frågan om du behöver ha en platskrävande mixer hemma eller om du hellre borde satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar...? Just nu lutar det mer åt Behringern faktiskt.... Tyvärr så vill jag ha en mixer och inte ett ljudkort 😛 Nu är bara frågan hur bra/dålig behringer mixern är.... någon som har använt en sådan? Och sedan frågan om högtalarna klarar av av "trycket" Tacksam för alla svar Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Claes Holmerup Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Om de ser precis likadana ut, så är det inte otänkbart att de faktiskt är identiska. T.bone är nämligen ett kinesiskt OEM-fabrikat där beställaren bestämmer vilket "märke" de vill ha, om de köper tillräckligt många från fabriken. T.bone är Thomanns egen "märke".Jag tror att Behringer eventuellt är något bättre, men vet inte säkert... Sedan är förstås frågan om du behöver ha en platskrävande mixer hemma eller om du hellre borde satsa på ett ljudkort med tillräckligt många ingångar...? Just nu lutar det mer åt Behringern faktiskt.... Tyvärr så vill jag ha en mixer och inte ett ljudkort 😛 Nu är bara frågan hur bra/dålig behringer mixern är.... någon som har använt en sådan? Man får vad man betalar för, helt enkelt. Behringer är budgetprylar och fungerar bra om man inte är överdrivet kinkig med ljudkvaliteten, men de tillhör i alla fall de bättre budgetprylarna. Och sedan frågan om högtalarna klarar av av "trycket" Normal lyssning i ett normalt rum brukar ligga på kanske upp emot 10W, så om du ska klara av att vara i rummet medan du spelar, är nog risken mikroskopisk att du ska blåsa sönder högtalarna. 😎 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Opus99 Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Skulle rekommendera något i stil med Mackie http://www.radianation.com/images/gear/mackie_1402vlz.jpg Beroende på hur många kanaler du behöver, men .. en bra mixer är en bra lyssning. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thejonlord Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2008 Skulle rekommendera något i stil med Mackie http://www.radianation.com/images/gear/mackie_1402vlz.jpgBeroende på hur många kanaler du behöver, men .. en bra mixer är en bra lyssning. Inte säker om dessa ligger i min budget. Helst max 4500kr för mixer+förstärkare, men hellre runt 4tusen. Är det bättre då att köpa Förstärkare/mixer separat då?... kan ni kanske rekomendera någon bra kombination. Just nu behöver jag använda: 2 syntar 1-2 datorer och även inkopplad gitarr ibland. = totalt 9 kanaler,men kommer i framtiden antagligen köpa flera syntar 😛 så lägg till 4kanaler... Så 16 kanaler skulle passa ganska bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pesek Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 Skulle rekommendera något i stil med Mackie http://www.radianation.com/images/gear/mackie_1402vlz.jpgBeroende på hur många kanaler du behöver, men .. en bra mixer är en bra lyssning. Inte säker om dessa ligger i min budget. Helst max 4500kr för mixer+förstärkare, men hellre runt 4tusen. Är det bättre då att köpa Förstärkare/mixer separat då?... kan ni kanske rekomendera någon bra kombination. Just nu behöver jag använda: 2 syntar 1-2 datorer och även inkopplad gitarr ibland. = totalt 9 kanaler,men kommer i framtiden antagligen köpa flera syntar 😛 så lägg till 4kanaler... Så 16 kanaler skulle passa ganska bra. Kolla begagnat markanden. Finns säkert bättre prylar där inom din prisklass än att köpa nytt, även om det alltid är trevligt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thejonlord Postat 31 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 31 augusti 2008 Kolla begagnat markanden. Finns säkert bättre prylar där inom din prisklass än att köpa nytt, även om det alltid är trevligt. Hmm, vet inte vad jag ska leta efter, inte heller vad vettigt att köpa etc. lutar fortfarande åt behringern. Ingen här som har just den behringern eller annan behringer som har synpunkter? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 31 augusti 2008 Dela Postat 31 augusti 2008 jag har en soundcraft series 1600 som jag tycker är lagom i storlek.. 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thejonlord Postat 14 september 2008 Trådstartare Dela Postat 14 september 2008 (redigerat) Nu har jag tänkt lite och har kommit fram att jag köper en "passiv" mixer istället och köper en förstärkare när jag behöver den (vilket jag inte behöver nu). Rekomendera Någon bra mixer upp till 4000kr (kanske lite mer beroende om det är värt det/ni har bra motivering varför) Det enda jag är ute efter är ljudkvalitet och att den ska ha minst 14-kanaler. Har kollat lite Mackie Designs - 1402 VLZ Pro -4Sound-LÄNK, med det det fattas peak/per kanal(eller vad det nu kallas, när insignalen är för hög) vilket jag tycker är bra att ha... är det fortfarande värt att satsa på Mackie (har hört att dom är bra), och hur bra är Phonic/Alesis/Yamaha på att göra mixers? Någon som kan rekomendera något? Alla rekomendationer är väldigt välkomna Redigerat 14 september 2008 av thejonlord Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 september 2008 Dela Postat 14 september 2008 Vad är en passiv mixer? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Analogfreak (oregistrerad) Postat 14 september 2008 Dela Postat 14 september 2008 Är det en mixer som enbart innehåller elektronik som inte behöver extern strömförsörjning? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thejonlord Postat 14 september 2008 Trådstartare Dela Postat 14 september 2008 Är det en mixer som enbart innehåller elektronik som inte behöver extern strömförsörjning? OKej skulle kanske formulerat mig lite bättre... Mixer utan förstärkare! 🙂 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.