xdz Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 tjena! jag börjar få mer och mer producent jobb och börjar undra hur man tar betalt? Nu är det en stor grupp från sverige som vill att jag ska producera en låt åt dom till deras nya platta. hur fungerar branchen? får man en procent av låten lr får man en klumpsumma och sen en mindre procent? vad är vanligt för en producent att ta för en låt? mvh/
friend (oregistrerad) Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Timlön eller en summa för projektet skulle jag tro. Får du procent på en låt har du bonnröta. 😛
Twilight_Zound Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Lite klarifikationer här på fyllan... 🙂🙂 Producera: Se till att en låt färdigställs...Ger inte mycket pengar Komponera: Skriva musik, text, melodi whatever...DET ger pengar... Om du ska ta betalt för att producera en låt, får du procent, shoot...Det är nog guld värt... Annars får man nog ta per timme eller så... Som sagt, detta skrivs på berusat tillstånd...Ser knppt tangenterna på klaviaturen... Rätta mig om jag INTE har rätt... 😛🙂
hegobald Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Trots Twilight_Zounds lite småfulla inlägg så funderar jag i samma banor.. Vad menar du med producera.. Vad gör du egentligen?
joachime Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Allt är öppet för förhandling, men det vanliga är en klumpsumma och/eller procent på royaltyn (i krokarna 5-10 % av PPD - Public Price to Dealer).
Twilight_Zound Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 (redigerat) 🙂 Ja grabben kanske ska förklara sig lite... Vad i processen gör du? 1) Hämtar kaffe till studioteknikern. Dammsugar under mixern. Riggar instrument. Eller, 2) Samarbetar med musiker, planerar och färdigställer ett verk. Skriver delar av verket. Talar om för musiker, tekniker vad dom ska göra och hur det ska låta. Skriver HELA verk själv. Väljer du 1, då får du nog inte sluta ditt andra jobb... Väljer du 2 kan du nog tjäna en hacka. Skulle oxå vilja beskriva 2an som en allround "Producent" Skriver du bara musik/text är du kompositör/låtskrivare. Nog oxå det som i längden ger mest money. Redigerat 31 augusti 2008 av Twilight_Zound
friend (oregistrerad) Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 😆 Ja grabben kanske ska förklara sig lite... Vad i processen gör du? 1) Hämtar kaffe till studioteknikern. Dammsugar under mixern. Riggar instrument. Eller, 2) Samarbetar med musiker, planerar och färdigställer ett verk. Skriver delar av verket. Talar om för musiker, tekniker vad dom ska göra och hur det ska låta. Skriver HELA verk själv. Väljer du 1, då får du nog inte sluta ditt andra jobb... Väljer du 2 kan du nog tjäna en hacka. Skulle oxå vilja beskriva 2an som en allround "Producent" Skriver du bara musik/text är du kompositör/låtskrivare. Nog oxå det som i längden ger mest money. Men snälla ni. 🙂 Record Pruducer, Wikipedia
Umemagnus Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Tror på antingen klumpsumma, timpenning eller att du tar betalt per låt... Men... Har arbetat med ljudtekniker som tar ca 4500+moms/dag... Kanske skulle vara nåt i den stilen? Som sagt ovan, producent är ungefär som att vara kock, du har alla ingredienserna, sen äre lite upp till dig om det blir härdsmälta eller en fluffig sockerkaka 🙂
joachime Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Det gäller helt enkelt att komma på vad chansen till sockerkaka är värd! 🙂
friend (oregistrerad) Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Som sagt ovan, producent är ungefär som att vara kock, du har alla ingredienserna, sen äre lite upp till dig om det blir härdsmälta eller en fluffig sockerkaka 🙂 Sockerkaka är jag riktigt bra på, men jag låter Molle producera låtarna. 🙂 Å andra sidan bakar han som en kratta. 😆 Redigerat 31 augusti 2008 av friend
Twilight_Zound Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 😆 Ja grabben kanske ska förklara sig lite... Vad i processen gör du? 1) Hämtar kaffe till studioteknikern. Dammsugar under mixern. Riggar instrument. Eller, 2) Samarbetar med musiker, planerar och färdigställer ett verk. Skriver delar av verket. Talar om för musiker, tekniker vad dom ska göra och hur det ska låta. Skriver HELA verk själv. Väljer du 1, då får du nog inte sluta ditt andra jobb... Väljer du 2 kan du nog tjäna en hacka. Skulle oxå vilja beskriva 2an som en allround "Producent" Skriver du bara musik/text är du kompositör/låtskrivare. Nog oxå det som i längden ger mest money. Men snälla ni. 🙂 Record Pruducer, Wikipedia Va ju precis det jag beskrev i 2an, kanske lämna ut lite men dock..
xdz Postat 2 september 2008 Trådstartare Postat 2 september 2008 jag gör låten. allt utom sjunger och mastrar typ. ja hämtar inte kaffe till teknikern =)
Piccazzo Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 Är dom " Indipendant " eller signade ?. Vad är ditt marknadsvärde anser du ? hur många timmar kommer du att lägga ned ? Kommer låten att marknadsföra dig ? Det är många frågor att svara på för att du skall kunna fastställa din prisnivå. Men betalning för musiker , Dig m.m samt procent på PPD är nog rimligast.
IDF Postat 2 september 2008 Postat 2 september 2008 🙂 Ja grabben kanske ska förklara sig lite... Vad i processen gör du? 1) Hämtar kaffe till studioteknikern. Dammsugar under mixern. Riggar instrument. Eller, 2) Samarbetar med musiker, planerar och färdigställer ett verk. Skriver delar av verket. Talar om för musiker, tekniker vad dom ska göra och hur det ska låta. Skriver HELA verk själv. Väljer du 1, då får du nog inte sluta ditt andra jobb... Väljer du 2 kan du nog tjäna en hacka. Skulle oxå vilja beskriva 2an som en allround "Producent" Skriver du bara musik/text är du kompositör/låtskrivare. Nog oxå det som i längden ger mest money. Men snälla ni. 😄 Record Pruducer, Wikipedia begreppet producent har ju reviderats lite sen 60talet, då producenten sa vad som skulle göras typ, till idag att det kan vara i stort sett vad som helst.. jag har producerat egna och andras plattor, och då har det innefattat allt från att säga "jo, den första virveln låter bättre än den andra" till att göra ALLT själv.. så att säga att vara producent kan mer eller mindre vem som helst säga, men innebörden bör ddå förklaras, särskilt i sådana här trådar..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.