Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Halluu! nu är det dags att få hem digitalttrumset för att lira in i mina projekt. och vill ha hjälp med att välja. Jag har testat Ez drummer och det funkar väl dock känns det inte rätt riktigt, toontrack har ju Superior också vilket jag tycker låter bättre än EZ men bäst har jag tyckt om BFD vilket jag funderar mest på, Men det verkar inte som om nån här använder det då jag har testat att söka på det här...

Vore as skönt med lite tips vad som skall has egentligen..

Annons
Postat
Halluu! nu är det dags att få hem digitalttrumset för att lira in i mina projekt. och vill ha hjälp med att välja. Jag har testat Ez drummer och det funkar väl dock känns det inte rätt riktigt, toontrack har ju Superior också vilket jag tycker låter bättre än EZ men bäst har jag tyckt om BFD vilket jag funderar mest på, Men det verkar inte som om nån här använder det då jag har testat att söka på det här...

Tja, jag får väl hänga på i denna tråden också då..

Är det nån som vet om det är någon av dessa pluggar man kan ladda in egna trumsamplingar i?...är också på jakt efter en trumplugg och har svårigheter att hitta något svar på min fråga.

Mvh/Mz

DieHard (oregistrerad)
Postat

Trumpluggar brukar det diskuteras flitigt då och då. Testat använda sökfunktion?

Postat (redigerat)

Hej!

Har både Drumkit From Hell, BFD och Addictive Drums. Addictive Drums har blivit lite favorit p.g.a. dess enkelhet att använda (vet dock inte om det går att styra via synttrumset), dess trumljud och färdiga midiloopar. Görbra!

Drumkit from Hell låter väldigt bra (speciellt till rock), men är tyvärr inte GM-kompatibelt. Man kan ju remappa midikanalerna iofs.

BFD har ett antal olika trumset: allt ifrån moderna DW till lite mer vintage Ludwig och Slingerland. Det är dock krångligare att sätta sig och ratta med p.g.a. alla parametrar. Svårare att få till i en mix, precis som riktiga trummor faktiskt.

Man kan ju använda BFD på lite olika sätt: stereo ut, grupper ut eller alla kanaler ut. Vill man göra en snabb grej så använder man det lite enklare

"Stereo ut" - och får lite färre parametrar att röra sig med.

Det som är bäst med BFD är att allt är samplat - otroligt många (jättedyra) mickar och en bra rumsambiens.

Redigerat av Sleap
Postat
Hej!

Har både Drumkit From Hell, BFD och Addictive Drums. Addictive Drums har blivit lite favorit p.g.a. dess enkelhet att använda (vet dock inte om det går att styra via synttrumset), dess trumljud och färdiga midiloopar. Görbra!

Drumkit from Hell låter väldigt bra (speciellt till rock), men är tyvärr inte GM-kompatibelt. Man kan ju remappa midikanalerna iofs.

DFH är GM kompatibelt fr.o.m. Superior 2.0 som förövrigt är något i hästväg, riktigt bra. Nu har jag inte jobbat med vare sig BFD eller AD men jag kan iaf säga att Superior 2.0 sparkar baken av Superior vilket inte vill säga lite. Har du de gamla paketen så går det alldeles utmärkt att använda de ljuden också (superior 1, custom & vintage) och du får även med EZ drummer pro.

creel (oregistrerad)
Postat

Jag tycker Addictive Drums är bäst för trummor i en modern mix. Helt perfekt tycker jag det dock inte är, men det är lättare att få det snyggt än typ EZ som låter mer programmerat tycker jag.

Men båda har bra grundljud. EZ är nog enklare för där är alla ljud ordentligt "förbehandlade", där är de redan eq:ade. I AD är en torr virvel (utan effekter) verkligen helt torr och rå.

BFD tycker jag är svårt (inte avancerat men jobbigt gränssnitt) och låter inte lika bra, men har inte gjort så seriösa försök med det för jag tycker det känns lite segt.

Postat
Hej!

DFH är GM kompatibelt fr.o.m. Superior 2.0 som förövrigt är något i hästväg, riktigt bra. Nu har jag inte jobbat med vare sig BFD eller AD men jag kan iaf säga att Superior 2.0 sparkar baken av Superior vilket inte vill säga lite. Har du de gamla paketen så går det alldeles utmärkt att använda de ljuden också (superior 1, custom & vintage) och du får även med EZ drummer pro.

Har det första DFH, det har säkert utvecklats med hästlängder sen dess.

Postat

Jag har ett digitalset och har BFD2, EZdrummer och Superior2.

Gillar BFD2 skarpt. Kräver en bra dator dock.

Även BFD1.5 är jättebra.

Ezdrummer gillar jag inte. Men det är ju smidigt.

Superior2 känns inte riktigt färdigt än då det inte går att göra ordentliga inställningar för hihat.

Så den har jag inte ens testat ordentligt utan får vänta tills de är färdiga med allt.

Postat

Hello!

Jag vet att detta inte är en högfrekvent använd plugg, säkert pga av att det är en RTAS, men jag använder STRIKE från A.I.R. Av nån anledning så känns det som om att jag är den enda i världen som använder STRIKE men jag tycker den är helt suverän. På de forum jag lagt ut min musik har jag fått många positiva kommentarer kring just trumsoundet. Men det beror ju på vilket daw du kör med.

Ha det gott

Svante

Postat (redigerat)

Såhär tycker jag då, men det här är baserat på sequencing egenskaper mest - inte pads.

Jag håller och kör stenhårt på DFHS & DFHS Custom&Vintage. Det är det enda som låter någorlunda verkligt för mig. Det är inte perfekt eller nåt, men jag tycker det håller längst.

Första DFHn är lite begränsad och gammal, lite för primitiv vid det här laget, men det sopar ändå banan med många.

DFH2 var en ganska dålig produkt, mer neutralt ljudande trummor men väldigt mycket rumsklang, träigt och en massa aliasingproblem med cymballjuden.

Superior Drummer är .. amerikansk-ljudande på nåt sätt. Platt, dovt, tjockt, och plufsigt. Det låter komprimerat, inget naturligt klipp utan mest en massa smack istället, ingen naturlig klarhet, inget för precisionstrummor, mest massa och tyngd. Bra cymbaler dock. Det är en hel del amerikanska produkter som låter i samma stil, Steven Slates trummor, Ocean ways Drums etc. Det finns liksom inget naturligt klipp i dom heller. Dom låter komprimerade, och så går det inte att höra "var" dom är liksom, om dom är långt bort eller nära, samt att dom är tjocka och klumpiga tycker jag.

BFD tycker jag saknar närheten i ljudet med, dovt. Dom låter ännu mer komprimerade och pukorna och bastrummorna har nån slags gummi-liknande feeling i anslag och utklingning - som om sjunget har blivit bortgate-ad eller som dom använt brusreducering eller nåt. Det låter också ganska amerikanskt i den bemärkelsen att man upplever som att det är nån slags "hinna" mellan sig och trummorna. Dom låter ganska långt bort och det gör att dom saknar lite dynamik. Det låter inte som trummorna är precis "där" - 1 meter rakt framför en i samma rum.

Ezdrummer är ju mer en applikation (Easy Drums) för att lägga snabba och enkla trumspår på poplåtar. Det enda som kommer över godkänt-tröskeln för mig där, är Nashville expansionen.

En favvo, som jag vette fasen om man köpa längre, är Ross Garfields 2 trum CD skivor. Dom låter likte DFHS fast lite varmare. Men det är enbart samplingar så man måste köra dom genom en sampleplayer - som Battery eller nåt.

Addictive Drums tycker jag är relativt bra, vore mitt andrahands val efter DFHS. Dom låter lite som dom gör, lite dåligt med övre mellanregister och närheten är förpassad upp över 10 khz så det är en del "fräs" i dom. Dom är lite platt, och passar bra till rökig rock, pop och indie och progg, har en tydlig färg, och är lite ringiga, aningen slamriga och bumliga, och det måste man ta. Vill man få naturligt klipp i dom utan rumsklangen så blir det lite tuffare.

Så ser det ut i mina ögon

Redigerat av Opus99
DieHard (oregistrerad)
Postat
Hello!

Jag vet att detta inte är en högfrekvent använd plugg, säkert pga av att det är en RTAS, men jag använder STRIKE från A.I.R. Av nån anledning så känns det som om att jag är den enda i världen som använder STRIKE men jag tycker den är helt suverän. På de forum jag lagt ut min musik har jag fått många positiva kommentarer kring just trumsoundet. Men det beror ju på vilket daw du kör med.

Ha det gott

Svante

Den pluggen hör man lite om. Beror väl på att de flesta nog inte använder PT här och än färre strike. Men lägg ut en låt här då eller länk. 🙂 Alltid kul höra bra mixade trummor och har inte hört en enda låt, vad jag vet, med strike.

Postat

Addictive, Addictive, Addictive...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.