Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)
Men vafan det finns redan en miljard Bakåtsträvare vs. Basshunter trådar.

Håll er till ämnet och hjälp trådskaparen med det han vill istället.

Bakåtsträvare? Vad EXAKT är det som är fel men så bra ljud som möjligt? Det kan ju vara en fördel för trådskaparen att höra andra åsikter än bara "höj höj" personer?

Gillar hård kompresserad musik likaväl som svindynamisk, det handlar ju bara om vad som klär musiken bäst.

Sant men det är extremt lite musik som passar med hård kompresserat ljud och idag kompresseras allt till max vilket gör det till värdelöst ljud, inget JAG betalar för = i slutändan folk som får sluta med sina jobb.

Frågan är vilken skiva som låter bättre kompresserad än dynamisk? Knappast klåparjobb som senaste White stripes eller Red hot chili peppers.

"Så bra ljud som vanligt" är som du kanske vet subjektivt, och eftersom puritaner alltid är aggressivast i den här diskussionen

så kallar jag er gärna så, naturligtvis för att retas lite extra också, då den kategorin verkligen inte kan förstå att det finns

"Musiker" som gillar detta sound.

Och dessutom fattar jag inte varför du ska berätta för mej vad trådskaparen vill höra när rubriken är

Hur får man upp VOLYMEN i mastringen

Fortfarande din åsikt att du inte tycker det soundet passar nån musik.

Trodde det var klart då jag inledde meningen med "Gillar"

Att det var min smak jag snackade om, finns plattor jag inte klarar att lyssna på den mastrade versionen.

Och vissa låtar jag aldrig hade gillat på samma nivå om det inte var överproducerat.

Redigerat av mietek
Annons
  • Svar 69
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

nin (oregistrerad)
Postat
"Så bra ljud som vanligt" är som du kanske vet subjektivt, och eftersom puritaner alltid är aggressivast i den här diskussionen

så kallar jag er gärna så, naturligtvis för att retas lite extra också, då den kategorin verkligen inte kan förstå att det finns

Eller så borde du gå utanför dörren och möta dom ska ska BETALA för junket ni fixar till. Att någon föredrar en blu-ray skiva som är masterad så det ser ut som VHS ändrar ju inte på faktumet att du försämrar förutsättningarna för en bra upplevelse.

Att det var min smak jag snackade om, finns plattor jag inte klarar att lyssna på den mastrade versionen.

Och vissa låtar jag aldrig hade gillat på samma nivå om det inte var överproducerat.

Hur vore det med exempel på skivor som låter bättre sönderpressade? Jag har jämfört 200-300 st och inte EN ENDA GÅNG har det låtit bättre. Så jag är verkligen nyfiken över dina jämförelser. Vad använder du då, billigare datorhögtalare?

Postat (redigerat)

Eller så borde du gå utanför dörren och möta dom ska ska BETALA för junket ni fixar till. Att någon föredrar en blu-ray skiva som är masterad så det ser ut som VHS ändrar ju inte på faktumet att du försämrar förutsättningarna för en bra upplevelse.

Hur vore det med exempel på skivor som låter bättre sönderpressade? Jag har jämfört 200-300 st och inte EN ENDA GÅNG har det låtit bättre. Så jag är verkligen nyfiken över dina jämförelser. Vad använder du då, billigare datorhögtalare?

Sluta försöka läxa upp mej ? Att argumentera i smak är lite väl paralympics.

Ja jag möter dom som betalar för det hela tiden, och hade förmodligen aldrig fått göra det

om det inte lät som det gjorde, kidsen som lyssnar på min musik VILL att det ska låta på

ett visst sätt annars faller det helt enkelt bort i deras filter.

Och jag har inga problem med det, tvärt om.

Passar mej skitbra eftersom jag ändå gillar samma sound.

Redigerat av mietek
nin (oregistrerad)
Postat

Du verkar ju brista i dom mest grundläggande sakerna och det är du som ska fixa ljudet för det jag ska betala för? Om du hade varit ödmjuk och försökt tagit till dig av kritiken så hade det varit bättre. Det handlar inte om smak, det handlar om att stort sett ALL musik låter piss idag. Det är sönderpressat oavsett om det är ett japanskt noiseband eller om det är en svensk sing-song writer. Det handlar inte om smak, det handlar om destruktivt beteende på något som är naturligt i musiken, dynamik.

Ja jag möter dom som betalar för det hela tiden, och hade förmodligen aldrig fått göra det

om det inte lät som det gjorde, kidsen som lyssnar på min musik VILL att det ska låta på

Att lura kidsen är ju inte så svårt. Jämför en dynamisk version med en som är sönderpressad så kommer den sönderpressade låta högre och "alltså bättre". Jämför man dock normaliserad till samma medelnivå så inser man vilka klåpare det är som försöker dynamiken i musiken. Jag har gjort denna jämförelse 200-300 gånger och inte funnit ett fall där det är bättre. Så, jag väntar än på ditt svar vilka skivor som är bättre så?

Vilket sound är det? Dist och kletig smörja? Inga detaljer kvar alls? Lyssningströtthet? Farligt för högtalare?

nin (oregistrerad)
Postat

T ex, låter nya Metallica CDn bra? Är det bra ljud?

Postat

Du verkar ju brista i dom mest grundläggande sakerna och det är du som ska fixa ljudet för det jag ska betala för?[...]

Erhm... Vad sägs om att strunta i att köpa musiken då?

Det handlar inte om smak, det handlar om att stort sett ALL musik låter piss idag. Det är sönderpressat oavsett om det är ett japanskt noiseband eller om det är en svensk sing-song writer. Det handlar inte om smak, det handlar om destruktivt beteende på något som är naturligt i musiken, dynamik.

Eftersom det finns flera i den här tråden som gillar det "sönderpressade" soundet så är det väl ganska uppenbart att det handlar om just smak?

Postat (redigerat)

Du verkar ju brista i dom mest grundläggande sakerna och det är du som ska fixa ljudet för det jag ska betala för? Om du hade varit ödmjuk och försökt tagit till dig av kritiken så hade det varit bättre. Det handlar inte om smak, det handlar om att stort sett ALL musik låter piss idag. Det är sönderpressat oavsett om det är ett japanskt noiseband eller om det är en svensk sing-song writer. Det handlar inte om smak, det handlar om destruktivt beteende på något som är naturligt i musiken, dynamik.

Att lura kidsen är ju inte så svårt. Jämför en dynamisk version med en som är sönderpressad så kommer den sönderpressade låta högre och "alltså bättre". Jämför man dock normaliserad till samma medelnivå så inser man vilka klåpare det är som försöker dynamiken i musiken. Jag har gjort denna jämförelse 200-300 gånger och inte funnit ett fall där det är bättre. Så, jag väntar än på ditt svar vilka skivor som är bättre så?

Vilket sound är det? Dist och kletig smörja? Inga detaljer kvar alls? Lyssningströtthet? Farligt för högtalare?

Grattis du lyckades fylla ett helt inlägg med att beskriva din personliga smak.

Detta är helt meninglöst egentligen då du inte verkar fatta logiken i hur meninglöst det är att försöka pracka på

andra människor dina åsikter.

Jämför det med en nazist som försöker övertyga en jude om hur dålig han av diverse anledningar och för att det minsan

finns en hel del polare som håller med om den saken, så kanske du förstår hur

irriterande läsning det är.

Jag känner mej inte det minsta lurad av band som kompresserar, Pitchkorrigerar, triggar sina plattor till vansinne.

Redigerat av mietek
nin (oregistrerad)
Postat

Ja, det gör jag med vilket jag inte är ensam om och i slutändan så är det ju ni, sk masteringstekniker, så blir utan jobb för ingen har råd att betala för era tjänster när ingen vill köpa junket. Så bra strategi 🙂

Eftersom det finns flera i den här tråden som gillar det "sönderpressade" soundet så är det väl ganska uppenbart att det handlar om just smak?

Jag låter som en skiva med hack i men vilka skivor är det som låter bättre när som är sönderpressade?

nin (oregistrerad)
Postat
Grattis...<snip>

Ett inlägg utan svara på min frågor och istället drar du inte nazistreferensen, vilken är en klassiker när man inte har argumenten. Hur vore det att besvara mina frågor? Att stå till svars för det man presterar? Eller är finns det en "masterings freepass" där man inte står till svars för det man säger och gör?

Postat

Ja, det gör jag med vilket jag inte är ensam om och i slutändan så är det ju ni, sk masteringstekniker, så blir utan jobb för ingen har råd att betala för era tjänster när ingen vill köpa junket. Så bra strategi 🙂

Jag låter som en skiva med hack i men vilka skivor är det som låter bättre när som är sönderpressade?

Så du menar att du eftersom du tycker det låter skit så kommer ingen nånsin köpa det?

Postat (redigerat)
Grattis...<snip>

Ett inlägg utan svara på min frågor och istället drar du inte nazistreferensen, vilken är en klassiker när man inte har argumenten. Hur vore det att besvara mina frågor? Att stå till svars för det man presterar? Eller är finns det en "masterings freepass" där man inte står till svars för det man säger och gör?

Argument för?

Att jag har bättre smak än dej

Du fattar verkligen inte va? 🙂

Edit: Coolt att jag blivit utnämnd till masteringstekniker iaf!

Redigerat av mietek
nin (oregistrerad)
Postat

Det handlar inte om smak. Hur svårt skulle det vara att förstå det? Hur vore det med exemplen? Är nya metallica bra ljudmässigt? Nya White stripes? Altar av Sunn0)))? Vilka är det som blir bättre av sämre ljud?

Vad lyssnar du med?

Postat

Vad spelar det för roll? Du har din smak, jag har min. Att jag berättar vad jag tycker förändrar inte att det handlar om just smak och inte någon slags objektiv sanning.

nin (oregistrerad)
Postat

Det handlar INTE om smak, ännu en gång. Hur vore det med lite argument till varför det låter bättre?

Postat
Det handlar inte om smak. Hur svårt skulle det vara att förstå det? Hur vore det med exemplen? Är nya metallica bra ljudmässigt? Nya White stripes? Altar av Sunn0)))? Vilka är det som blir bättre av sämre ljud?

Vad lyssnar du med?

haha du fattade inte.

Det handlar inte om smak alltså?

Vilket är då detta allsmäktiga orakel som bestämt vad som låter bra eller dåligt?

Har du nån referens jag kan söka upp för

Jag gillar ju tydligen bara dåliga produktioner, eller vänta nu, hur skulle jag kunna gilla det om det är dåligt?

Är det det som kallas dålig smak? Nä det handlar ju inte om smak, för det ÄR ju bara dåligt.

Vad förvirrad jag blev nu, behöver bestämt lite mer automatkaffe.

Postat (redigerat)
Det handlar INTE om smak, ännu en gång. Hur vore det med lite argument till varför det låter bättre?

Hoppas dom spikar tråden, du lär bli legend.

Vill du veta varför JAG tycker det låter bättre, eller varför det LÅTER BÄTTRE?

Bara nyfiken 🙂

Redigerat av mietek
Postat

Hur vore det med lite argument till varför det inte handlar om smak 🙂

nin (oregistrerad)
Postat

Nej, det handlar inte om smak eftersom det är en konsekvent beteende oavsett vad det är för musik. Det är ett mantra som slås in av halvt okunniga personer inom skivbranschen, som får denna masshysteria och kasst ljud. Beviset får jag ju nu när jag frågar efter vilka skivor som låter bättre söndermasterade, eftersom ni inte lyckas klämma ur er någon så tyder väl att ni inte vill bli ifrågasatta.

Bevisligen så ger instrument en viss dynamik. Bevisligen så innerhåller studiomastern oftast den dynamiken. Bevisligen så tror många masteringspersoner att det blir bättre om man slår upp allt på 0an. Vilket det såklart inte gör, alla med hörseln kvar hör ju hur det sunkar till ljudet, skapar distorsion, och kan skada högtalare. Sen kan man inte spela musik högt längre för det låter skit.

Så är nyfiken när dessa bra argument och framförallt ljudliga bevis för bättre ljud via massa limiters och kompressorer.

Postat (redigerat)
Nej, det handlar inte om smak eftersom det är en konsekvent beteende oavsett vad det är för musik. Det är ett mantra som slås in av halvt okunniga personer inom skivbranschen, som får denna masshysteria och kasst ljud. Beviset får jag ju nu när jag frågar efter vilka skivor som låter bättre söndermasterade, eftersom ni inte lyckas klämma ur er någon så tyder väl att ni inte vill bli ifrågasatta.

Bevisligen så ger instrument en viss dynamik. Bevisligen så innerhåller studiomastern oftast den dynamiken. Bevisligen så tror många masteringspersoner att det blir bättre om man slår upp allt på 0an. Vilket det såklart inte gör, alla med hörseln kvar hör ju hur det sunkar till ljudet, skapar distorsion, och kan skada högtalare. Sen kan man inte spela musik högt längre för det låter skit.

Så är nyfiken när dessa bra argument och framförallt ljudliga bevis för bättre ljud via massa limiters och kompressorer.

haha "Bevis för bättre ljud"

Säkert 80 % av allt jag lyssnar på ligger och tuggar på -0.1 hela tiden, hela mixen sprängs

i pukfill och det knastrar överallt när en extra gitarr kommer på.

Och jag ÄLSKAR det.

Är det bevis nog, vi finns på riktigt.

Vissa gillar effekten som blir av minimal dynamik, precis som att vissa människor gilalr ljudet av att plugga in en gitarr

i stärkaren och dista den, även om en gitarr inte låter så ursprungligen

Redigerat av mietek
Postat

Men du, vad sägs om att du berättar vad din favoritmaträtt är, så kan jag svara med att den såklart inte smakar bättre än min. Alla med smaklökarna kvar vet ju att min favoritmaträtt smakar bättre. Då har jag bevisat att vilken mat som är bäst inte handlar om smak. Eller?

För övrigt så tycker jag att Justice skiva Cross och en väldigt stor del av den moderna elektroniska dansmusiken låter svinbra. Hur nu det skulle kunna föra den här debatten framåt...

nin (oregistrerad)
Postat

Justice skivan låter värdelöst. Vad lyssnar du med, 199 kr datorhögtalare eller?

Nej, igen, handlar inte om smak när det är ett konsekvent beteende som bygger på okunskap och döva öron.

Postat (redigerat)
Justice skivan låter värdelöst. Vad lyssnar du med, 199 kr datorhögtalare eller?

Nej, igen, handlar inte om smak när det är ett konsekvent beteende som bygger på okunskap och döva öron.

haha den där monitordissen är skitrolig, är du en såndär som har JETSTOR BASSLÅDA!?

Redigerat av mietek
Postat

Okunskap? Whatever, supply and demand liksom.

nin (oregistrerad)
Postat
haha den där monitordissen är skitrolig, är du en såndär dom har JETSTOR BASSLÅDA!?

Ja, bevisligen så måste dom vara trasiga när man inte klarar av att höra när det låter så illa. Eller så har man problem med hörseln.

Postat
haha den där monitordissen är skitrolig, är du en såndär dom har JETSTOR BASSLÅDA!?

Ja, bevisligen så måste dom vara trasiga när man inte klarar av att höra när det låter så illa. Eller så har man problem med hörseln.

Mannen med guldöronen har talat. I rest my case 😉

nin (oregistrerad)
Postat

Nej, inga guldöron här inte. Men jag anser man bör ha en fungerade hörsel och någonlunda bra monitorer om man ska pyssla med mixning och mastering. Annars blir det fel.

Postat
Nej, inga guldöron här inte. Men jag anser man bör ha en fungerade hörsel och någonlunda bra monitorer om man ska pyssla med mixning och mastering. Annars blir det fel.

Kan du inte besvara matliknelsen istället ?

nin (oregistrerad)
Postat

Matliknelsen är väl om man tar all mat och kör det genom en kvarn och serverar. Det är ju "samma mat" men det är sönderpressat. Går att äta det med, även om det inte är lika gott.

Över 200 st exempel har jag jämfört och inte en enda gång har massa limiters och kompressorer gjort ljudet bättre. Om ni ska övertyga mig att dist från klippningar, orent ljud och ingen dynamik är något som funkar på all musik så får ni nog jobba på bättre.

Postat (redigerat)
Matliknelsen är väl om man tar all mat och kör det genom en kvarn och serverar. Det är ju "samma mat" men det är sönderpressat. Går att äta det med, även om det inte är lika gott.

Över 200 st exempel har jag jämfört och inte en enda gång har massa limiters och kompressorer gjort ljudet bättre. Om ni ska övertyga mig att dist från klippningar, orent ljud och ingen dynamik är något som funkar på all musik så får ni nog jobba på bättre.

Fan va skevt du tänker, detta kan vara nåt av det konstigaste jag läst.

Men då tar vi det ett steg till, även om du inte kommer förstå det.

Jag tycker maträtten ifråga är mycket godare sönderpressad

Du tycker rätten var godare innan

Det är ingen som försöker övertyga dej om att du har fel som tycker det låter bättre,

utan bara om att du inte kommer nånstans med att försöka argumenta om SMAK.

Hur jävla svårt är det att fatta, det spelar ingen roll om du bajsar i maträtten om det nu finns flera miljoner människor som tycker

det smakar bättre med bajs i maten, hur ska du göra då för att påvisa att dom har fel som tycker det?

Redigerat av mietek
Postat

Jag håller med nin i allt han skriver i denna tråd. Musik ska låta dynamiskt och levande, instrumenten ska låta så nära verkligheten som möjligt. Annars låter det inte bra. Och HUR kan ni gilla musik som distar och låter platt och odynamiskt? Mycket märkligt...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.