mgate Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Hej! Jag har nyss spelat in en demo som jag håller på att mixa nu. Men jag har ett problem, det är att jag inte får upp volymen så högt utan att det distar eller låter dåligt. Hur ska jag göra för att få upp volymen så att det låter bra? Finns det någon bra plugin som man kan använda till att endast höja volymen, så att det blir lika högt som skivor man köper i affärer, eller hur ska jag göra. Jag är nöjd med mixen som jag har gjort så det är mastringen som går fel. Skulle verkligen behöva hjälp med det här!
gumpbert Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Testa Izotope's Ozone. Tanka hem och testa gratis i några dagar. http://izotope.com/products/audio/ozone/
DieHard (oregistrerad) Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Hej! Jag har nyss spelat in en demo som jag håller på att mixa nu. Men jag har ett problem, det är att jag inte får upp volymen så högt utan att det distar eller låter dåligt. Hur ska jag göra för att få upp volymen så att det låter bra? Finns det någon bra plugin som man kan använda till att endast höja volymen, så att det blir lika högt som skivor man köper i affärer, eller hur ska jag göra. Jag är nöjd med mixen som jag har gjort så det är mastringen som går fel. Skulle verkligen behöva hjälp med det här! Det här har diskuterats förut, för och emot det här ljudkriget. Bara använd sökfunktionen. Den finns där av en god anledning.
kron Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Dynasone finns oxå för nybörjare på mastring... Svårt att få riktigt bra resultat, men lätt att få okej.
Plankis Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 (redigerat) Hej! Jag har nyss spelat in en demo som jag håller på att mixa nu. Men jag har ett problem, det är att jag inte får upp volymen så högt utan att det distar eller låter dåligt. Hur ska jag göra för att få upp volymen så att det låter bra? Finns det någon bra plugin som man kan använda till att endast höja volymen, så att det blir lika högt som skivor man köper i affärer, eller hur ska jag göra. Jag är nöjd med mixen som jag har gjort så det är mastringen som går fel. Skulle verkligen behöva hjälp med det här! Mina erfarenheter säger att du måste göra om mixen om du inte får upp volymen utan att det distar. Du har säkert alldeles för mycket bas så testa att sänka där. Det jag använder är: en clipper, compressor och en limiter. Clippern tämjer mest virveln. Compressorn har en gain reduction på cirkus 1dB Och limitern drar upp skiten så att den slickar -0.2. En RMS på -10 till -9 brukar vara bra att sikta mot. Redigerat 28 augusti 2008 av Plankis
Rabieshund Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Det handlar om att mixa jämnt, komprimera på ett bra sätt (finns tutorials på hur man kan använda multibandskompressor osv) och EQ:a rätt (om du tex har för mycket bas så kommer ju basen att dista, men inte resten)! Och sen i slutet lägger man en limiter som man pressar så hårt det går utan att det distar. På vissa professionellt producerade låtar distar det faktiskt lite ändå. Har en kompis som spelar i ett band i USA på ett av de största skivbolagen och jag testade att lyssna på några låtar i lurar och nog fan distar det lite på de mest maxade delarna.
Rabieshund Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Av ren nyfikenhet, vad är det för band? Är frågan ställd till mig? Carolina Liar, släppte ganska nyligen sitt debutalbum på Atlantic..
FlyRider Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 (redigerat) Det handlar om att mixa jämnt, komprimera på ett bra sätt (finns tutorials på hur man kan använda multibandskompressor osv) och EQ:a rätt (om du tex har för mycket bas så kommer ju basen att dista, men inte resten)! Och sen i slutet lägger man en limiter som man pressar så hårt det går utan att det distar. På vissa professionellt producerade låtar distar det faktiskt lite ändå. Har en kompis som spelar i ett band i USA på ett av de största skivbolagen och jag testade att lyssna på några låtar i lurar och nog fan distar det lite på de mest maxade delarna. Alltså, om man använder en limiter borde det ju inte dista, om man ställt in den rätt. Det blir ju aldrig starkare än det tak man ställt in (rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig varit med om det iaf). Det enda som händer är att det låter väldigt pumpande om man krämar på för mycket. Redigerat 29 augusti 2008 av FlyRider
Gäst Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 (redigerat) Av ren nyfikenhet, vad är det för band? 😉 Är frågan ställd till mig? Carolina Liar, släppte ganska nyligen sitt debutalbum på Atlantic.. Haha, en bekant till mig lirar där också ;P Rickard Göransson... ☺️ /R Redigerat 29 augusti 2008 av RobinJacobsson
Rabieshund Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Alltså, om man använder en limiter borde det ju inte dista, om man ställt in den rätt. Det blir ju aldrig starkare än det tak man ställt in (rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig varit med om det iaf). Det enda som händer är att det låter väldigt pumpande om man krämar på för mycket. Tar man en limiter, ställer in taket på -0.1 och sen drämmer threshold i botten så uppstår det nån slags dist. Det är kanske inte samma sorts dist som uppstår när du kommer över nollan, men för mig börjar det dista lite iaf. Vetefan riktigt varför. Någon mastringskung kan gärna svara på det? Av ren nyfikenhet, vad är det för band? 😛 Är frågan ställd till mig? Carolina Liar, släppte ganska nyligen sitt debutalbum på Atlantic.. Haha, en bekant till mig lirar där också ;P Rickard Göransson... /R Åfan! 😏 Jag är kompis med Jim Gandara från när jag kom i kontakt med hans svenska band Snöblind.
FlyRider Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Alltså, om man använder en limiter borde det ju inte dista, om man ställt in den rätt. Det blir ju aldrig starkare än det tak man ställt in (rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig varit med om det iaf). Det enda som händer är att det låter väldigt pumpande om man krämar på för mycket. Tar man en limiter, ställer in taket på -0.1 och sen drämmer threshold i botten så uppstår det nån slags dist. Det är kanske inte samma sorts dist som uppstår när du kommer över nollan, men för mig börjar det dista lite iaf. Vetefan riktigt varför. Någon mastringskung kan gärna svara på det? Det kan säkert stämma, men det är nog ganska sällsynt att man drar threshold i botten om man har någon som helst volym innan. Det förstör ju ljudet på många sätt och vis. När jag och mina kusiner var små brukade vi pitcha våra röster och lägga maximal limiter på ljudfilerna efteråt bara för att vi tyckte att det lät så jäkla kul. Vi skrattade nästan ihjäl oss.
Opus99 Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 (redigerat) Men jag har ett problem, det är att jag inte får upp volymen så högt utan att det distar eller låter dåligt.Hur ska jag göra för att få upp volymen så att det låter bra? Finns det någon bra plugin som man kan använda till att endast höja volymen, så att det blir lika högt som skivor man köper i affärer, eller hur ska jag göra. Volymen sköter lyssnaren om, med sin volymratt. Det kan verka självklart men det måste man ta med för att förstå vad det är du försöker åstadkomma. Sen är det tyvärr så att ju starka ljudvolym du använder desto sämre blir ljudet. I regel är det så. Det du försöker åstadkomma, är att förmå genomsnittsvolymen att ligga så starkt som möjigt. I en mix har du har svagare ljud, vanligtvis t.ex. slagverk eller percussion, och du har starkare ljud, vanligtvis tex. bastrumma och virvel. För att höja genomsnittsvolymen måste du förmå alla ljud att låta lika starkt - så långt det är möjligt. Man bör allså höja de svagare ljuden medan de starkare ljuden ska ligga kvar på sin ursprungliga nivå så långt det är möjligt. Eller tvärtom, sänka de starkare ljuden till samma nivå som de svagare och sen höja totalvolymen. Det vanligaste sättet att göra det på är kompression. Kompressorn jämnar ut volymen på det senare sättet: den trycker ner de starkare ljuden till en nivå som ligger närmare de svaga, samt i liten mån lyfter upp de svaga ljuden. Därefter kan man höja totalvolymen. Ytterligare en slutgiltig bearbetning är vanlig: Limiter. Limitern komprimerar inte, utan den funkar som ett knivblad, som skär bort alla ljud som överstiger en inställd volym. Om du klippt av de starkaste topparna med en limiter, t.ex. de översta 2-3 db av en låt, så får du tomt utrymme för ytterligare några decibels volymökning. Hur mycket du kan klippa bort, måste du bedöma med öronen. Ju mer du skär bort desto sämre låter det. Det finns ett nivåvärde som kallas RMS Average som ofta används för att bedöma på vilken nivå den genomsnittliga ljudmassan i en låt ligger. Noggranna audiofiler vill ha låter med ett RMS genomsnitt på runt -20 db. Pop och rock musik låtar mår bäst någonstans mellan -18 och -14 db. RMS värden kan de flesta ljudredigeringsprogram visa åt dig. Men i dagsläget så har producenterna kommit på att många radiostationer, butiker och andra ställen som spelar musik, dom rör aldrig volymratten. Och då vill ingen vara den som låter svagare än den andra. Ju starkare en låt är, desto mer kraftfull upplevs den, och desto mer överröstar den de andra låtarna och blir på så sätt den som folk oftast minns mer. Därför instruerar ofta skivbolagen sina mastringstekniker att öka genomsnittsvolymen så mycket som det någonsin går, och det resulterar ofta i ett väldigt dåligt ljud jämfört med originalinspelningen. En poplåt idag kan ha en RMS genomsnitt på -9 eller-8 db, jag har t.o.m. hört -7 db ibland. Linda Bengtzings senaste platta ligger på -9 och låter *****. För att få upp volymen så högt måste mastringstekniker använda väldigt känsliga verktyg och ett känsligt tillvägagångssätt. De komprimerar och klipper av topparna på en massa olika sätt för att få fram det sätt som bibehåller så bra ljudkvalitet som möjligt. Det är alltså inte längre en fråga om att öka så mycket som det går utan att det låter skit, utan att det SKA upp till -9, -8 db RMS. Det gäller bara att hitta ett bearbetningssätt som behåller ljudkvaliten så bra som det går. Så, prova att komprimera, och använd limiter. Det finns även s.k. maximizers, som både komprimerar, snyggar till lite och klipper av topparna i en och samma process. Se till att slutresultatet inte överstiger -0.3 dB så är du säker. Redigerat 29 augusti 2008 av Opus99
Taner Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Du kan ju använda Limiterns threshold för att höja volymen, men du kan även använda en EQ för att putta upp ljudet lite.
Rabieshund Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Alltså, om man använder en limiter borde det ju inte dista, om man ställt in den rätt. Det blir ju aldrig starkare än det tak man ställt in (rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig varit med om det iaf). Det enda som händer är att det låter väldigt pumpande om man krämar på för mycket. Tar man en limiter, ställer in taket på -0.1 och sen drämmer threshold i botten så uppstår det nån slags dist. Det är kanske inte samma sorts dist som uppstår när du kommer över nollan, men för mig börjar det dista lite iaf. Vetefan riktigt varför. Någon mastringskung kan gärna svara på det? Det kan säkert stämma, men det är nog ganska sällsynt att man drar threshold i botten om man har någon som helst volym innan. Det förstör ju ljudet på många sätt och vis. När jag och mina kusiner var små brukade vi pitcha våra röster och lägga maximal limiter på ljudfilerna efteråt bara för att vi tyckte att det lät så jäkla kul. Vi skrattade nästan ihjäl oss. Det där med att köra den i botten var inte bokstavligt talat haha. Jag menar mest att man pushar den liiiiite extra för att få ut lite mer volym. Disten på den skivan jag snackade om hörs inte i högtalare utan bara om man lyssnar noga i hörlurar med ganska hög volym. En annan skiva där digitaldisten hörs i princip hela tiden är The Agony Scene - Darkest Red.
FlyRider Postat 30 augusti 2008 Postat 30 augusti 2008 Alltså, om man använder en limiter borde det ju inte dista, om man ställt in den rätt. Det blir ju aldrig starkare än det tak man ställt in (rätta mig om jag har fel, men jag har aldrig varit med om det iaf). Det enda som händer är att det låter väldigt pumpande om man krämar på för mycket. Tar man en limiter, ställer in taket på -0.1 och sen drämmer threshold i botten så uppstår det nån slags dist. Det är kanske inte samma sorts dist som uppstår när du kommer över nollan, men för mig börjar det dista lite iaf. Vetefan riktigt varför. Någon mastringskung kan gärna svara på det? Det kan säkert stämma, men det är nog ganska sällsynt att man drar threshold i botten om man har någon som helst volym innan. Det förstör ju ljudet på många sätt och vis. När jag och mina kusiner var små brukade vi pitcha våra röster och lägga maximal limiter på ljudfilerna efteråt bara för att vi tyckte att det lät så jäkla kul. Vi skrattade nästan ihjäl oss. Det där med att köra den i botten var inte bokstavligt talat haha. Jag menar mest att man pushar den liiiiite extra för att få ut lite mer volym. Disten på den skivan jag snackade om hörs inte i högtalare utan bara om man lyssnar noga i hörlurar med ganska hög volym. En annan skiva där digitaldisten hörs i princip hela tiden är The Agony Scene - Darkest Red. Hehe, ok, nä jag blev allt lite förvånad. 😄
Taner Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Har ni fler tips på hur man kan få upp volymen? Man kan höja ju volymen på sin mix med hjälp av: * Limiter: Höja threshold. * EQ: Höja preampen ett snäpp. Finns det inga fler knep? Nu när jag tänker efter så kan man ju höja Gain på ett par plugins, men är det verkligen bra? Känns som om ljudet pressas ut vilket inte låter så bra. Output leveln i D82 Sonic Maximizer, vilken level brukar ni ha det på? Jag har förresten Threshold på -3,5 och Ceiling på -1,0 i limitern och releasen på 1.00 (standard). Min kompressor har Ratio 2, Attack 10, Threshold +12 och Release Auto. Redigerat 31 augusti 2008 av Taner
Opus99 Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Har ni fler tips på hur man kan få upp volymen förutom att använda limitern? Man kan höja volymen på sin mix med hjälp av: * Limiter: Höja threshold * EQ: Höja preampen ett snäpp. Finns det inga fler knep? Vill man få upp volymen så handlar det om att jämna ut ljudet, till en enda stor stark ljudmassa. Kompression, automatisk gain kompensation, limiter, eller maximizer, samt att eq-a så alla frekvensband låter lika starkt. Det är det man får göra. En sinuston som ljuder hela tiden i full volym, starkare ljud internt än så kan man inte få. Om du vill kan du skicka över låten, eller bara mp3n så kan vi se hur mycket jag lyckas få upp den.
Taner Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 Har ni fler tips på hur man kan få upp volymen förutom att använda limitern? Man kan höja volymen på sin mix med hjälp av: * Limiter: Höja threshold * EQ: Höja preampen ett snäpp. Finns det inga fler knep? Vill man få upp volymen så handlar det om att jämna ut ljudet, till en enda stor stark ljudmassa. Kompression, automatisk gain kompensation, limiter, eller maximizer, samt att eq-a så alla frekvensband låter lika Vad är Automatisk Gain Kompensation för något? har inte hört uttrycket innan.
Opus99 Postat 31 augusti 2008 Postat 31 augusti 2008 (redigerat) Har ni fler tips på hur man kan få upp volymen förutom att använda limitern? Man kan höja volymen på sin mix med hjälp av: * Limiter: Höja threshold * EQ: Höja preampen ett snäpp. Finns det inga fler knep? Vill man få upp volymen så handlar det om att jämna ut ljudet, till en enda stor stark ljudmassa. Kompression, automatisk gain kompensation, limiter, eller maximizer, samt att eq-a så alla frekvensband låter lika Vad är Automatisk Gain Kompensation för något? har inte hört uttrycket innan. Det är en funktion som finns bla. på ett fåtal kompressorer. När man komprimerar ljud nedåt så blir ju ljudnivån lite lägre. Automatisk gain kompensation höjer automatiskt ljudnivån tillbaka upp till ursprungsnivån - i realtid. Det gör det lättare att ställa in kompressionnivån, och det gör även kompressionen mer transparent. Redigerat 31 augusti 2008 av Opus99
jagharenbramick Postat 6 september 2008 Postat 6 september 2008 har inte läst genom alla inlägg så jag vet inte om det jag skriver har någon relevans men: Drar man ner för många "obehagliga fekvenser"* i syfte att det ska låta som ett nybonat golv blir resultatet oftast att mastern inte låter så stark. Min teori är att de "obehagliga fekvenserna" brukar vara väldigt viktiga för att mastern ska sjunga bra i en helt vanlig stereoanläggning som normalt är så hårt eqad. När jag mastrar brukar jag börja med en lätt waves Rcomp för att ta bort de värsta pikarna, vill jag få yttligare kompressorpump brukar jag köra waves SSL-kompressorn och avsluta med lite L2. På så sätt bygger jag sakta upp en volymtrappa. * = De där fekvenserna i övre mellan som svider i öronen.
matte76 Postat 17 september 2008 Postat 17 september 2008 Jag köper många cd-skivor och föredrar helt klart när mastringen inte är så hög, eftersom dynamiken då är bättre och ljudet behagligare att lyssna på. Jag har helt slutat köpa skivor med för hög mastring och jag är långt ifrån ensam. Jag är säker på att cd-försäljningen skulle öka dramatiskt om mastringen blev bättre, det går inte bara att skylla på illegal nedladdning. Vuxna, som vill köpa sina skivor, bryr sig om ljudkvaliteten.
Rabieshund Postat 17 september 2008 Postat 17 september 2008 Jag köper många cd-skivor och föredrar helt klart när mastringen inte är så hög, eftersom dynamiken då är bättre och ljudet behagligare att lyssna på. Jag har helt slutat köpa skivor med för hög mastring och jag är långt ifrån ensam. Jag är säker på att cd-försäljningen skulle öka dramatiskt om mastringen blev bättre, det går inte bara att skylla på illegal nedladdning. Vuxna, som vill köpa sina skivor, bryr sig om ljudkvaliteten. Fast unga tycker ofta tvärt om. Jag tycker det är jätteskönt att lyssna på en rätt hårt komprimernad (men självklart proffsigt gjord) rocklåt. Det fyller liksom ut mer. Jag har självklart inget emot musik som inte är så komprimerad men inte heller musik som är det. Jag antar att jag helt enkelt är uppväxt under den tiden då hela kriget om volymen startade, så jag är van.
jarlo Postat 17 september 2008 Postat 17 september 2008 Jag köper många cd-skivor och föredrar helt klart när mastringen inte är så hög, eftersom dynamiken då är bättre och ljudet behagligare att lyssna på. Jag har helt slutat köpa skivor med för hög mastring och jag är långt ifrån ensam. Jag är säker på att cd-försäljningen skulle öka dramatiskt om mastringen blev bättre, det går inte bara att skylla på illegal nedladdning. Vuxna, som vill köpa sina skivor, bryr sig om ljudkvaliteten. Fast unga tycker ofta tvärt om. Jag tycker det är jätteskönt att lyssna på en rätt hårt komprimernad (men självklart proffsigt gjord) rocklåt. Det fyller liksom ut mer. Jag har självklart inget emot musik som inte är så komprimerad men inte heller musik som är det. Jag antar att jag helt enkelt är uppväxt under den tiden då hela kriget om volymen startade, så jag är van. Jag har hört några enstaka pop/rock-låtar som varit lite obehagligt mastrade, men generellt så gillar jag det volymkrigade soundet också. Speciellt på elektronisk dansmusik 😲 ...och för övrigt har jag väldigt svårt att tänka mig att folk generellt sett skulle bry sig om mastringen. Jag kan omöjligt se hur mastringstrenderna skulle påverka skivförsäljningen.
matte76 Postat 17 september 2008 Postat 17 september 2008 Jag vet att VÄLDIGT många ljudintresserade inte köper skivor som är för hårt mastrade/komprimerade. De unga köper inte skivor oavsett mastring, de laddar ner. Så varför inte mastra så att de som faktiskt vill köpa skivorna blir nöjda?
Demonproducenten Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 Ytterligare en slutgiltig bearbetning är vanlig: Limiter. Limitern komprimerar inte, utan den funkar som ett knivblad, som skär bort alla ljud som överstiger en inställd volym. det där var en jävla konstig liknelse faktiskt topparna skärs ju inte av utan mosas ner till en viss nivå det är snarare som ett tak topparna slår huvet i om dom hoppar för högt ju högre dom hoppar å ju lägre man ställer taket desto ondare gör det i öronen
DieHard (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 Jag köper många cd-skivor och föredrar helt klart när mastringen inte är så hög, eftersom dynamiken då är bättre och ljudet behagligare att lyssna på. Jag har helt slutat köpa skivor med för hög mastring och jag är långt ifrån ensam. Jag är säker på att cd-försäljningen skulle öka dramatiskt om mastringen blev bättre, det går inte bara att skylla på illegal nedladdning. Vuxna, som vill köpa sina skivor, bryr sig om ljudkvaliteten. Fast unga tycker ofta tvärt om. Jag tycker det är jätteskönt att lyssna på en rätt hårt komprimernad (men självklart proffsigt gjord) rocklåt. Det fyller liksom ut mer. Jag har självklart inget emot musik som inte är så komprimerad men inte heller musik som är det. Jag antar att jag helt enkelt är uppväxt under den tiden då hela kriget om volymen startade, så jag är van. Jag har hört några enstaka pop/rock-låtar som varit lite obehagligt mastrade, men generellt så gillar jag det volymkrigade soundet också. Speciellt på elektronisk dansmusik 😆 ...och för övrigt har jag väldigt svårt att tänka mig att folk generellt sett skulle bry sig om mastringen. Jag kan omöjligt se hur mastringstrenderna skulle påverka skivförsäljningen. Nej det är bara folk som håller på med musik som gnäller om det här (med rätta)med sönderkomprimerad musik. Folk i allmänhet tänker inte eller ens lägger märke till det här. Jag har inte hört någon ickemusiker som gjort det. Någon annan som har det? Och om miljoner köpare inte märker eller bryr sig nämvärt kommer inga skivbolag ta hänsyn vad en mindre grupp musiker tycker.
DanielEdison Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 (redigerat) Att säga att inte vanligt folk bryr sig om ljudet är som att slå varje människa som har en stereo anläggning hemma och tycker om musik i ansiktet, inte speciellt konstruktivt....... Köpte en skiva för några veckor sedan, visste att sångaren hade en grym röst så jag gav skivan en chans. Efter att skummat igenom 4 låtar ca 15-20 sekunder in i varje spår bröt jag skivan i 10 bitar och kastede den så långt jag orkade. Det handlade om en pop skiva med lite retro stuk men den vara bara platt, odynamisk och kantig. 200 spänn åt hel*ete och det visade sig att en bekant hade laddat ner skivan innan och bestämt sig för att inte sponsra artisten just pga ljudkvaliteten. Det skulle jag också gjort. Är det så man ska behöva göra för att hitta bra inspelade plattor idag. Vart är känslan för musik tagit vägen? MvH Daniel Redigerat 18 september 2008 av DanielEdison
mietek Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 (redigerat) Men vafan det finns redan en miljard Bakåtsträvare vs. Basshunter trådar. Håll er till ämnet och hjälp trådskaparen med det han vill istället. Gillar hård kompresserad musik likaväl som svindynamisk, det handlar ju bara om vad som klär musiken bäst. Mina erfarenheter och de vanligaste misstagen brukar väl vara: 1. Det handlar ju inte om mer volym, det handlar bara om att behålla (eller behålla intrycket av att det finns så mycket transienter kvar som möjligt) Man får kompressera i steg, börja med grundkanalen och jobba med bussar, och hela tiden se till att inte överkompressera, eller iaf överkompressera så att det hörs, på varje steg. Och när det väl når mastersteget, kör flera kompressorer i rad. SSL-Comp är svintransparent och PSP vintagewarmer t.ex färgar som fan, vilket låter snyggt i serie. Knacka liksom inte av mer än 3-5 db per steg. Gäller även att lyssna på karaktär, finns ju uppsjö av pluggar som färgar skitsnyggt nu. 2. Inte försöka pressa upp en annars dynamiskt mix med endast en limiter, det kommer bara låta skit. 3. Trummor Specifikt, jobba mycket på att balansera mixen så att du får fram trummorna UTAN att behöva mixa dom ljusår högre än resten av instrumenten, det blir bara ett moment 22, ska du på med limiter där sen så kommer transienterna ändå krossas totalt och det komemr bli så jävla platt och ändå käkas upp av resten av mixen. LYSSNA PÅ LÅG VOLYM. Gillar att köra med parallellkompression då man kan slå sönder trummorna betydligt mycket mer utan att det hörs, men då gäller det att inte va så jävla metallica att du sitter där med en virvel dränkt i 3 tusen Line 6 POD på insane pålägg, och slänger på trigg efter trigg för att få fram den, då kommer Kompressorbussen döda trummorna, backa istället av på varje kanal, balansera efter karaktär på triggarna istället, då du kommer få ett bredare frekvensomfång på trummar, vilken är den bästa funktionen med trigg enligt mej. Men då måste man sänka, hela tiden även om det tar emot. Men lyssnar du för högt kommer det låter JETEMÄTTAL, i vilket fall. Och sen alla klassiska knep, EQ separation, Kompressor på allt, panorering o.s.v. Och angående Limiters som distar, vissa pluggar gör ju faktiskt detta, vet inte varför. Kanske är för att simulera hårdvara till max. Synd (då bla den bästa och mest transparenta limitern jag vet, Timeworks CompressorX gör detta) men även bra som en pekpinne på att man tryckt för mycket. Körde igång demon på UAD precision Limiter demon häromdan, lät JÄVLIGT bra faktiskt Och dina mixar kommer aldrig låta lika "Proffsigt" på samma nivå som ordentligt mastrat material. Är inte jätteinsatt men istortsett är det väl så att det går igenom ett gäng burkar som du kan pressa rejält men dom endast skapar harmonisk dist, dom man vanligtvis inte hör om man inte lyssnar efter det för att sedan passera nån mjukvarulimiter för kanske 1-2 DB. Redigerat 18 september 2008 av mietek
nin (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Postat 18 september 2008 Men vafan det finns redan en miljard Bakåtsträvare vs. Basshunter trådar.Håll er till ämnet och hjälp trådskaparen med det han vill istället. Bakåtsträvare? Vad EXAKT är det som är fel men så bra ljud som möjligt? Det kan ju vara en fördel för trådskaparen att höra andra åsikter än bara "höj höj" personer? Gillar hård kompresserad musik likaväl som svindynamisk, det handlar ju bara om vad som klär musiken bäst. Sant men det är extremt lite musik som passar med hård kompresserat ljud och idag kompresseras allt till max vilket gör det till värdelöst ljud, inget JAG betalar för = i slutändan folk som får sluta med sina jobb. Frågan är vilken skiva som låter bättre kompresserad än dynamisk? Knappast klåparjobb som senaste White stripes eller Red hot chili peppers.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.