Jump to content
Annons

Hör ej sången under rep


rockstone

Recommended Posts

Det enda som verkar gälla för er, eftersom eran trummis inte har nog med teknik för att spela med anslag istället för styrka, är ju In-ear. Då dämpas både ljudet utifrån och du kan få massa sång rätt i i öronen.

Problemet här är att det ger dig nästan lika mycket tinnitus om du har svinhög sång rätt in i hörselgången så mitt tips här är att köpa formgjutna ER från Bellman Symfon och lära dig sjunga med dom.

De bästa med dom skydden är att du lättare urskiljer din sång och allt annat i ljudbilden eftersom dina öron inte tröttas ut av alla cymbaler som gärna grötar ihop allt till en ohörbar röra.

Vill ni inte göra detta så kommer tinnitusen som ett brev på posten och det är ju erat val om ni bryr er om det eller inte.

Nåt annat jag funderas över är att ett rep är ju just ett rep.

När jag repar med bandet så softar vi ofta igenom låtar så alla har grunderna bergsäkert i muskelminnet och sen kör låten några gånger som det ska vara.

Att stå med full patte på alla låtar kanske är "fett" och känns rätt men då är frågan om det är värt hörselproblem som består i hela sitt liv?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 🙂 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 🙂

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Men nu utgår du från att alla kör utan öronproppar... Eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 🙂 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 😄

Inget är svårt om man kan det 🙂

Jag har försökt en massa gånger och visst det funkar, men JAG spelar iallafall mycket bättre (och har roligare) om jag får ösa när man ska ösa. Men jag är ju ingen pro-trummis heller...

och det skulle vara ett argument för att slippa fortsätta utvecklas? ojojoj...

Eh, va?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Dom använder 15 eller 20dB öronproppar för att lösa problemet

Precis. Därför att fiolen, liksom trumsetet, inte har en volymkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 🙂 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 🙂

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Men nu utgår du från att alla kör utan öronproppar... Eller?

Ja - eftersom en väldigt stor majoritet kör utan öronproppar och tycker att det är "häftigt" när det ringer i öronen efter varje rep. Det är därför jag upprepar vikten av att hålla ner volymen - för det är många som på fullt allvar tror att det är omöjligt att repa utan att ha PA-volym i replokalen.

Ärligt talat: Ska det verkligen vara nödvändigt med proppar i replokalen, när det faktiskt går att reglera volymen? Risken är att det blir ett ständigt volymkrig och att nivån höjs mer och mer för att det ska höras ordentligt även med proppar.

Nåja - de som inte vill lyssna på mig är förstås fria att ignorera varningarna, men förhoppningsvis kan åtminstone någon tänka till lite extra och slippa hörselskadorna som det är så lätt att dra på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Dom använder 15 eller 20dB öronproppar för att lösa problemet

Precis. Därför att fiolen, liksom trumsetet, inte har en volymkontroll.

Fiolen har inte volymkontroll, men trummisen kan spela hårdare eller lösare - och har på så sätt åtminstone en viss kontroll över volymen. Man måste som sagt inte slå ihjäl trummorna för att det ska bli bra.

Det är dessutom MYCKET vanligare med proppar bland proffsmusiker (åtminstone bland de som spelar i symfoniorkestrar), än bland amatörer som kör med för hög volym i replokalen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som envist tjatar om trummisars rätt att banka på utan urskiljning..nu får ni väl ge er eller?! Är åsikten densamma om att ha stärkaren på 11? Om volymen sitter i händerna eller på en put är väl helt egalt.. 😲🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som envist tjatar om trummisars rätt att banka på utan urskiljning..nu får ni väl ge er eller?! Är åsikten densamma om att ha stärkaren på 11? Om volymen sitter i händerna eller på en put är väl helt egalt.. 😲🙂

Ja precis. Hur många accepterar att en gitarrist kör på fullt blås och överröstar alla andra bara för att det låter bättre? Det handlar ju om kompromisser.

Visst, trummorna i sig kanske inte låter riktigt lika bra om man slår lite lösare eller dämpar dem, men jag slår vad om att bandet som helhet låter betydligt bättre eftersom alla hörs och alla hör vad de spelar.

Och hör man vad man spelar så kan man även utvecklas mycket mer och spela bättre.

Sedan är inte öronproppar någon garanti precis. Jag har blivit överkänslig på högerörat trots öronproppar. Och detta beror till största delen på just trummor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😲 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 🙂

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Men nu utgår du från att alla kör utan öronproppar... Eller?

Ja - eftersom en väldigt stor majoritet kör utan öronproppar och tycker att det är "häftigt" när det ringer i öronen efter varje rep. Det är därför jag upprepar vikten av att hålla ner volymen - för det är många som på fullt allvar tror att det är omöjligt att repa utan att ha PA-volym i replokalen.

Ärligt talat: Ska det verkligen vara nödvändigt med proppar i replokalen, när det faktiskt går att reglera volymen? Risken är att det blir ett ständigt volymkrig och att nivån höjs mer och mer för att det ska höras ordentligt även med proppar.

Nåja - de som inte vill lyssna på mig är förstås fria att ignorera varningarna, men förhoppningsvis kan åtminstone någon tänka till lite extra och slippa hörselskadorna som det är så lätt att dra på sig.

Jag förstår inte hur du kan göra ett så långt och anklagande utlägg om hur mitt sätt att se på det bidrar till tinnitus, när det ju går att göra nåt åt det genom att använda öronproppar. Jag har aldrig påstått att man ska lira utan öronproppar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😲 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 🙂

Jag har spelat med fantastiskt duktiga trummisar, och jag vidhåller: När det är "rätt musik" (hård rock, metal, whatever), så låter en hårt slående trummis bättre. Så skippa det där "har aldrig försökt"-försöket att skriva på näsan. Om inte annat så får du nog acceptera att det är en smaksak.

Det är inte en smaksak när det orsakar att alla i bandet får Tinnitus på grund av alltför högljudda trummor och av den höga volymen som krävs för att höra annat än trummorna. Nåja - vill man ha hörselskador så är det kanske kul att ösa på alldeles för högt i replokalen ett par gånger i veckan så att man permanentar skadorna ordentligt. Det är i alla fall ett effektivt sätt att skaffa skador som aldrig går att reparera, men det är ju upp till var och en om man vill höra ordentligt när man blir lite äldre, eller om man till slut kanske helt tvingas sluta lyssna på all sorts musik för att det finns frekvenser som skär i öronen så att man nästan hellre skulle dö... Så ser verkligheten ut för många amatörmusiker efter flera högljudda år i replokaler - och lika illa är det för många proffsmusiker också. Det är så otroligt många som drabbas av hörselskador på detta sätt, så med en dåres envishet vidhåller jag att i replokalen borde höga volymer vara bannlysta.

Men nu utgår du från att alla kör utan öronproppar... Eller?

Ja - eftersom en väldigt stor majoritet kör utan öronproppar och tycker att det är "häftigt" när det ringer i öronen efter varje rep. Det är därför jag upprepar vikten av att hålla ner volymen - för det är många som på fullt allvar tror att det är omöjligt att repa utan att ha PA-volym i replokalen.

Ärligt talat: Ska det verkligen vara nödvändigt med proppar i replokalen, när det faktiskt går att reglera volymen? Risken är att det blir ett ständigt volymkrig och att nivån höjs mer och mer för att det ska höras ordentligt även med proppar.

Nåja - de som inte vill lyssna på mig är förstås fria att ignorera varningarna, men förhoppningsvis kan åtminstone någon tänka till lite extra och slippa hörselskadorna som det är så lätt att dra på sig.

Kör man med stockar är det praktiskt taget omöjligt att spela så lågt att man inte behöver proppar. Räcker ju med att man smeker en virvel för att komma över 100 dB. Oavsett hur lågt man spelar i en rocksättning bör man ha proppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fiolen har inte volymkontroll, men trummisen kan spela hårdare eller lösare - och har på så sätt åtminstone en viss kontroll över volymen. Man måste som sagt inte slå ihjäl trummorna för att det ska bli bra.

Det är ju såhär Claes, att alla har inte Charlotte Pirelli och Peter Jöback på TV med volymen sänkt till behaglig samtalsnivå, som huvudreferens för en musikalisk upplevelse.

Kliv utanför din låda nu. Jag tycker det är ballt med hårt slående trummisar. Du måste inte tycka det. Men du lirar inte nån form av hårt. Dina musikaliska preferenser gäller inte mig. Och det får vara så, det kallas för olika smak.

Problemet kvarstår ju även om trummisen "inte slår så jävla hårt". Det blir ändå för högt om du ställer eller sätter dig för nära. Trummor och cymbaler låter rätt mycket även om man inte slår ihjäl sig.

Öronproppar

Avskärmning

Bra dämpning i rummet

Ev. digitalt trumset (men där kan det handla om känsla för trummisen)

...kan funka.

Tinnitus är jobbigt.

Nu tror jag att jag upprepat min åsikt tillräckligt.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör man med stockar är det praktiskt taget omöjligt att spela så lågt att man inte behöver proppar. Räcker ju med att man smeker en virvel för att komma över 100 dB. Oavsett hur lågt man spelar i en rocksättning bör man ha proppar.

Väl skrivet.

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi kör med en billig behringer hörlursmedhörning 4 kanaler, line på guoror å bas ganska lågt,. Kicken triggad mixad åxå lågt in i en billig skitmixer. Sedan sång så klart 😲 Koss sparkplugs hos alla och en massa sladd från claes ohlssons. Funkar bra och kostade under 2000 kr.

Kanske inte va du är ute efter men de funkar bra för mig som lirar gura och sång samtidigt. Sparkpluggsen stryper riktigt bra med ljud utifrån åxå.

Redigerat av Osmo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Det här att be trummisen spela tystare tycker jag inte håller.

Nä, det är riktigt trist att behöva koncentrera sig på att slå löst hela tiden. Blir varken lika tajt eller lika kul då...

De trummisar jag har spelat med (utom i första bandet, på högstadiet någon gång... 😛 ), har kunnat nyansera sitt spel och ändå haft kvar precis samma känsla. Det är inte så svårt om man kan sin sak, men om man aldrig ens har försökt så ser man det gärna som ett oöverstigligt berg av svårigheter... 🙂

Jag håller med till viss del, men faktum är att en virvel får ett annorlunda sound om du drar till den riktigt hårt. Särskilt om du kör kombinerat rim/skinn slag.

Detsamma gäller tyvärr cymbaler. Viss musik kräver också att man tar i lite för att få rätta känslan (t.ex. agressivitet).

Men i många sammanhang fungerar det absolut lika bra (eller bättre) att spela lågt, eller snarare kontrollerat. T.ex. ligger mycket av skramlet i Hi-haten som många oerfarna trummisar smackar på för hårt.

Sedan måste man ju inte ta i max medan man repar, utan spara det till giget.

Jag har lirat trummor i 20 år och har konstant tinitus (av varierande volymstyrka) av att ha spelat för högt på gig och i replokaler under många år.

Det suger fett och är inte värt det. Skulle jag spela aktivt idag skulle jag valt ett riktigt schysst digitalset med bra känsla alla dagar i veckan.

Dessutom skulle det ge mig mer möjligheter att variera mitt sound från låt till låt o.s.v.

Det bästa tipset jag hört i den här tråden är nog pleixglasbås eller motsvarande. Det skall nog gå alla att bli nöjda faktiskt.

Vad gäller rundgång finns det ju sådana där manicker som dödar rundgång också, även om det bara dämpar symptomen kanske det kan vara till viss hjälp. Vad vet jag.

//J

Redigerat av mixtur
Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som envist tjatar om trummisars rätt att banka på utan urskiljning..nu får ni väl ge er eller?! Är åsikten densamma om att ha stärkaren på 11? Om volymen sitter i händerna eller på en put är väl helt egalt.. 😲😉

dagens mest korttänkta inlägg?

sitter trumsettet inkopplat i en förstärkare eller är det ett akustiskt instrument?

en gitarr kan du ju slå på hur hårt som helst om det är ditt ljudideal å ändå dra ner ljudet

trummor - som vallhagen mycket riktigt påpekar - mår liksom oftast gitarr bäst av att spelas med god teknik å bra anslag (oftast = hårt)

volymratt på förstärkaren saknas ofta

men ett trumset består inte bara av ett ljud

det finns ingen anledning att harva på hihaten med full kraft genom en hel låt

då tro fan det blir outhärdligt oväsen

boum-paah däremot mår alldeles utmärkt av hårt anslag å brukar sällan störa resten av musiken även om det slås an hårt

till problemet: ni har antagligen en trummis som slår hårt på allt å för ett jävla oväsen förutom att spela starkt

hårt på skinn - löst på metallen

skaffa nån som rattar ert ljud

det brukar ofelbart bli kapplöpning om vem som låter högst i en replokal

skaffa nån som rattar ert ljud

ni kan tydligen inte göra det själva eftersom ni får rundgång

skaffa nån som rattar ert ljud

att ställa upp ljudsystemet å vinkla högtalare rätt verkar ni inte behärska

se till att ljudanläggningen / sånganläggningen räcker till

se till att ha en bra mick

se till att inte hålla fel i micken - populärt att hålla i kulan på micken - skapar rundgång lättare

skaffa nån som rattar ert ljud

dåligt ljud kan vara högt men ändå hörs inget

bra ljud kan vara betydligt lägre å ändå kan allt höras

slutligen

skaffa nån som rattar ert ljud - nån som kan

å skaffa öronproppar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni som envist tjatar om trummisars rätt att banka på utan urskiljning..nu får ni väl ge er eller?! Är åsikten densamma om att ha stärkaren på 11? Om volymen sitter i händerna eller på en put är väl helt egalt.. 😲🙂

dagens mest korttänkta inlägg?

😉 In från dimman och rakt ut i tomma intet.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Dom använder 15 eller 20dB öronproppar för att lösa problemet

Precis. Därför att fiolen, liksom trumsetet, inte har en volymkontroll.

🙂☺️

Kanske inte en såndär fin rund knapp av backelit, men man kan variera volymen på stråkinstrument alldeles utmärkt med att ha olika tryck mot strängen... Klarar man inte av det (eller inte vill), så bör man defenetivt fixa proppar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Dom använder 15 eller 20dB öronproppar för att lösa problemet

Precis. Därför att fiolen, liksom trumsetet, inte har en volymkontroll.

🙂☺️

Kanske inte en såndär fin rund knapp av backelit, men man kan variera volymen på stråkinstrument alldeles utmärkt med att ha olika tryck mot strängen... Klarar man inte av det (eller inte vill), så bör man defenetivt fixa proppar.

"...2008 års Bror Hjorthstipendium till ung folkmusiker har tilldelats Magnus Holmström, nyckelharpa. Bror Hjorthföreningens motiveringen lyder: ”För ett levande, intensivt, rytmiskt, tekniskt helgjutet och personligt spel på nyckelharpa”..."

Står ingenting i motiveringen om vare sig proppar eller förmåga att hålla volymen i schack.. kanske beror på att du har den i navelhöjd?

Grattis till utmärkelsen 😉

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

fråga trummisen om han hör vad du sjunger och om ni spelar tillsammans eller om han har en egen grej på gång

nej ni kommer nog längst på att vara lyhörda inför varandra och musicera tillsammans

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig vore det otänkbart med ett band som inte lyssnar på helheten av musiken. Trummisen lyssnar lika mycket på trummorna som på hur den funkar med gitarren, basen, sången och resten.. Sången lyssnar in sig lika mycket på trummorna som gitarren och sin egen sång och alla anpassar sig till varandra.

Men de där jävla trummorna är ett problem alltså. Det var nån i nån tråd som tipsade om tunnare trummor från 60talet, som man tillochmed kunde spela tillsammans med ett piano i samma rum och banka på med. Det vore ju hur jäkla underbart som helst, ja nästan en obeskrivlig lättnad. Kan någon dementera eller bekräfta att sådana trummor finns vore jag glad.

Om trummor som bankas på full patte låter lika mycket som ett piano som bankas på full patte, då skulle jag vara nöjd. Hur kan det inte vara så? Många verkar ha problem med för höga trummor och ändå har ingen tillverkat trummor som låter lägre.

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig vore det otänkbart med ett band som inte lyssnar på helheten av musiken. Trummisen lyssnar lika mycket på trummorna som på hur den funkar med gitarren, basen, sången och resten.. Sången lyssnar in sig lika mycket på trummorna som gitarren och sin egen sång och alla anpassar sig till varandra.

Men de där jävla trummorna är ett problem alltså. Det var nån i nån tråd som tipsade om tunnare trummor från 60talet, som man tillochmed kunde spela tillsammans med ett piano i samma rum och banka på med. Det vore ju hur jäkla underbart som helst, ja nästan en obeskrivlig lättnad. Kan någon dementera eller bekräfta att sådana trummor finns vore jag glad.

Om trummor som bankas på full patte låter lika mycket som ett piano som bankas på full patte, då skulle jag vara nöjd. Hur kan det inte vara så? Många verkar ha problem med för höga trummor och ändå har ingen tillverkat trummor som låter lägre.

"Min" trummis har förutom de Tama Superstar han spelar på äkta gamla 60-tals Ludwig av Beatlesmodell, de låter rejält mycket mindre än Tama-burkarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var nån i nån tråd som tipsade om tunnare trummor från 60talet, som man tillochmed kunde spela tillsammans med ett piano i samma rum och banka på med. Det vore ju hur jäkla underbart som helst, ja nästan en obeskrivlig lättnad. Kan någon dementera eller bekräfta att sådana trummor finns vore jag glad.

Kan det ha varit Rambo (Olle Ramm) som skrev det?

Jag tycker det är stor skillnad på vem som sitter bakom trummorna. Vissa är högljudda även om de spelar på blompinnar, andra är dynamiska oavsett vad dom spelar med och vilken genre de spelar i.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 år senare...

tjenare, spelar i ett boogie rock band och vi spelar väldigt högt efter som trummisen slår hårt så finns det inget altenativ,

Problemet är att det är omöjligt att höra sången när vi repar, höjer man tillräkligt så blir det rundgång, Har testat lite olika replokaler och dämpningar men inget verkar hjälpa........finns det nån som har nåt tips, nu har vi två stora rum å repar i men nån sång hörs tyvär ej, Hur gjorde banden före d fanns in ear system när dom repa, är det nån som vet???

Det finns riktigt bra grejer som sluter ute yttre ljud och ändå ger trådlös medhörning, dessa kostar runt 4000-uppåt SEK.

Men det finns ju lite billigare varianter, jag kan tro att det är en ekonomisk fördel att beställa från det stora landet i väst när det gäller detta:

http://www.guitarcenter.com/Microphones---Wireless-Systems-Pro-Audio.gc?src=Inear&ipp=25&internal=1&browser=&fsrc=inear

Jag testar ut lite grejer nu och kan återkoppla om det märket om några veckor.

Lycka till!

£inn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns riktigt bra grejer som sluter ute yttre ljud och ändå ger trådlös medhörning, dessa kostar runt 4000-uppåt SEK.

Men det finns ju lite billigare varianter, jag kan tro att det är en ekonomisk fördel att beställa från det stora landet i väst när det gäller detta:

http://www.guitarcen...ser=&fsrc=inear

http://www.musik-produktiv.co.uk/in-ear-monitoring-sets/

Jag testar ut lite grejer nu och kan återkoppla om det märket om några veckor.

Lycka till!

£inn

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ganska vanligt att violinister får hörselproblem på vänster öra. Claes lösning på problemet: Slå an stråken lösare.

Det går inte, ljudvolymen på stråke påverkas inte av anslag. Det gör däremot bleckblås, och de hålls utan tvekan tillbaks med hot om stryk om de gasar på.

Alla som varit i närheten av en trumpet i full karriär vet varför, och samma sak gäller, fast i mindre skala (rått bleckblås på fullt tjut är extremt vasst att lyssna på), för trummisar skulle jag säga...

Mycket stygghet i trummorna kommer från mixningen, akustiskt sett låter det bara "hårdare" i replokalen när man verkligen mördar dem eftersom öronen viker sig. Det ger samma effekt som compression, och går att återskapa efter en viss nivå med just compression.

Vill man ha ännu mer stygghet i trummorna så är lätt dist (overdrive blir för lent och fuzz för mycket) en mycket givande lösning. Jag skrev en post för ett tag sen som ger flera amazing råd på pedaler som funkar även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tillägg: Det finns inte bara två lägen: Lôsigt eller svin-hårt - det finns mellanting åsså. En bra trummis kan spela lägre och ha ännu trevligare då allt funkar ihop bättre. Att bara spela för sin egen del är egoistiskt och en orsak att jag hade gett någon kicken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...