godhead Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Har börjat jobba med musik lite mer på resande fot nu, och använder då min MacBook som jag förövrigt älskar. Men jag känner mej inte helt bekväm med macversionen av Cubase 4. Kanske bara en vanesak, men då min stationära studiodator är en PC med Win XP funderar jag på att köra musik genom Windows även på den bärbara. Är det någon som har erfarenhet av Cubase 4 i WinXP-miljö på en Mac? Fungerar det bra eller dåligt?
Björn Olsberg Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Lustigt, vi talade om det bara för en liten stund sedan på redaktionen. Medan jag och tbruce, som praktiserar för närvarande, menar att det fungerar precis som vilken pc som helst, så håller Mats_S och Royen sig reserverade (men heller aldrig har provat). Royen ville nog bara jämna ut oddsen. Det ÄR de facto Windows som du startar datorn i, och drivrutiner är signerade av Microsoft själva. De prestandatester jag gjorde i OS 10.4 Tiger jämfört med Windows XP SP-2 visade ingen eller extremt liten skillnad mellan operativsystemen. Och jag har heller aldrig märkt att det skulle vara kompatibilitetsproblem - bortsett från ett Saffire-kort som Majken testade för längesedan och som inte fick kontakt. Om det berodde på drivrutinsproblem eller något annat blev aldrig helt utrett. Det är som att köra vilken Windows-bärbar som helst, bortsett från att tangentbordslayouten är lite olik och att styrplattan fungerar lite annorlunda. Eftersom "tvisten" på redaktionen fortfarande är olöst (*gosh*), så har vi plockat in en oberoende part i målet. Angus på Steinberg är konsulterad och vi väntar på deras utlåtande 😆 Det slutar väl med att jag får äta upp hatten.
rainydays Postat 28 augusti 2008 Postat 28 augusti 2008 Ser ingen anledning varför det skulle skilja sig mot att köra det på vilken annan dator som helst.
Majken Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Det finns två viktiga skillnader mellan en vanlig Windows-pc och en bootcampad Windows-pc. Det ena är bios-emuleringen och det andra är att man jobbar med en hybrid GPT/MBR-partitionering av hårddisken. I regel ska Windows via bootcamp fungera precis som vanligt, men det finns inga riktiga garantier. Vissa typer av Windows-program går heller inte att köra som exempelvis bootloaders och partitioneringsprogram eftersom de inte känner igen hårddisktypen. Här finns mer info om vad Bootcamp egentligen är: http://refit.sourceforge.net/myths/ Det intressanta är att det går att göra en inverterad Mac genom att partitionera om hårddisken. D.v.s. en Mac som bootar direkt in i Windows men som det inte går att installera OS X på om man inte återställer GPT-partitioneringen. Detta eftersom en del av "bootcamp" är bios-emuleringen som alltid finns så fort man startar datorn. Man behöver alltså inte installera några speciella program eller drivrutiner för att köra Windows på en ny Intel Mac. Det går också att göra en trippel-bootande Mac i en vanlig Macbook, iMac eller Mac mini. Lösningen är att skapa en image av OS X, partitionera om hårddisken från GPT till MBR och skapa en HFS+ partition där man lägger tillbaka imagen. Då får man plötsligt en Mac där man kan köra Windows i en helt ren MBR-partitionerad hårddisk och där den enda skillnaden mot en vanlig Windows-pc är just biosemuleringen. En uppenbar nackdel är dock att nya OS X versioner inte kommer att gå installera direkt från skiva eftersom installationsskivorna endast stöder installation på GPT-diskar med EFI och HFS+ filsystem. Jag funderar på att skriva en guide till hur man trippel-bootar en Mac med OS X 10.5, Windows XP och Windows Vista. Nördar som gamle herr Olsberg skulle ju bli glad iaf 😉
Björn Olsberg Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 (redigerat) Det finns två viktiga skillnader mellan en vanlig Windows-pc och en bootcampad Windows-pc. Det ena är bios-emuleringen och det andra är att man jobbar med en hybrid GPT/MBR-partitionering av hårddisken. Visst är det så, men det är samtidigt något som knappast har betydelse för en musikdator när den är uppe och rullar. Om man vill ta en kopia på hårddisken så behöver man heller inte de gamla Windows-verktygen som jobbar med den gamla typen av partitionstabell, utan kan använda Skivverktyg i Leopard. Vill man däremot kunna starta fler operativsystem än två (måste sägas vara ett ovanligt behov i en musikdator) så är det som du säger. Vill man å andra sidan använda Linux för att exempelvis utveckla i, så gör man det betydligt enklare för sig genom att använda virtuella datorer i exempelvis VMware eller Parallells. Då behöver man inte göra några som helst modifieringar av hårddiskens layout. ☺️ That's how I do it 😉 EDIT: Har inte kollat närmare på detta, men jag vet att Vista SP-1 har stöd för EFI som är Intels ersättare till bios och som först gjorde entre i Macarna. Redigerat 29 augusti 2008 av Olsberg
Majken Postat 29 augusti 2008 Postat 29 augusti 2008 Jag tror att EFI-stödet endast finns i 64-bitars Vista. Men jag kan å andra sidan ha fel.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.