Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej !

Hade tänkt att byta till Mac inom en snar framtid och därefter konventera till logic i samma veva.

Musiken jag sysslar med är utestlutande noise och synth, vilket innebär en jävla massa effekter och liknande.

Så mina frågor är följande:

1: Skulle G4 Powerbook klara av logic 7 alt. Logic express7 (kommer att öka ramminet så mycket det går).

2: Är det någon som vet om det finns en C64 emulator (eller liknande) AU plugg ?

3: Är logic lätt att arbeta med? Går det snabbt att lära sig?

Jag kommer även att köra lite 😄 live sessions, därav valet av powerbook.

/Leere

Annons
Postat

1. Beror på hur många effektkrävande pluggar du använder + hur många aktiva spår du använder.

2. Inte en aning heller

3. Jag tycker personligen Logic är väldigt logiskt (som nämnet ändå säger) den simulerar ett analogt bord på ett bra sätt och allt finns lättillgängligt (speciellt i version 6 och uppåt 🙂) Sen kan även tilläggas att du får alla versioner för halva priset om du själv eller någon du känner pluggar 😄

PS. Köp en Powermac G5 om du har dom förutsättningarna. Stationär spöar alltid bärbar i musikprestanda (iaf när det gäller Mac)

Postat

Eftersom jag hade tänkt att använda min tänkta studio i både livesamanhang och som vanlig studio så måste jag ha en Powerbok, för jag tänker INTE släpa med en 20 kilos stationär G5:a på livegig 😉

Jag misstänkte att det inte fanns Sid emulatorer som au pluggar, men problemet är iså fall att hitta en vstplugg till mac, hade ändå tänkt att skaffa en vst-au adaptor när jag införskaffar logic.

Men samtidigt vet jag inte riktigt om jag är säker på att använda logic som liveinstrument. Måste nog lära mig programmet lite mer ingående iså fall.

Kanske gör en latmansversion och kör Traktor DJ som live verktyg.

Sen har jag ett par vänner som har csn stöd, så jag drar nog en fuling och beställer via dem 😄

Men tack för hjälpen

//Leere

• 2 månader senare...
Glaader (oregistrerad)
Postat

Lite sent svar kanske, men visst fasen finns en C64-plug som funkar i Logic. Jag har kört en wrappad version VST-AU av SidStation. Minns fan inte va pluggen heter, men lovar kolla upp.

Postat

En iMac är ju stationär... men samtidigt nästan bärbar... Och du kan du få med dubbel G5 processor 😉

Postat
En iMac är ju stationär... men samtidigt nästan bärbar... Och du kan du få med dubbel G5 processor 😛

Du kan inte få iMacen med dubbel G5 (en räcker dock gott och väl).

Men du har rätt ang. bärbarheten. Speciellt med denna.

Postat
Du kan inte få iMacen med dubbel G5 (en räcker dock gott och väl).

Men du har rätt ang. bärbarheten. Speciellt med denna.

Ibland tänker man inte längre än näsan 😛

Postat

Vet en som körde ibook 1.2ghz med logic pro 7 med ca 50 audiotracks 50 logic effekter och 10 synthar med 80% cpu. Känns ok 😛

Och i sommar kommer det ibook g5:or...

Postat (redigerat)
Vet en som körde ibook 1.2ghz med logic pro 7 med ca 50 audiotracks 50 logic effekter och 10 synthar med 80% cpu. Känns ok 😛

Och i sommar kommer det ibook g5:or...

Jaså?

Tidigast i höst, tror jag.

Redigerat av laslo
Postat

Man kan krama ur en PowerBook ganska mycket spår och synthar OM man höjer latencyn på sitt ljudkort. Om man kör på liten buffer med låg latency så kan det bli svårjobbat med mer än 4-5 "medeltunga" virtuella instrument. Gemensamt för alla program jag testat (Logic 7 Express, SX2&3, Ableton Live 4) är att dom förr eller senare blir väldigt sega i sin grafik när man börjar belasta dom. Tex. SX är väldigt hastigt på att sega ihop, medan Logic och Live tar lite mer tid på sig för att uppnå samma seghet. Enligt Steinberg så ska nästa uppgradering av OSX (Tiger) göra att SX blir något piggare. Jag misstänker att det kan ha något att göra med införandet av något som kallas "Core image", och vi får väl se om det hjälper. Men som tur är så kan man frysa spår i dom flesta av dom för att komma runt överbelastningsfenomenet till viss del.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.