Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Är det svĂ„rt att ominstallera Windows XP sjĂ€lv?

Jag har fÄtt problem med drivrutinerna till grafikkortet/grafikkortet i sig sjÀlvt - och det Àr en nödÄtgÄrd som verkstaden nu provar. "Drivrutinen har kommit i en oÀndlig loop", stod det pÄ skÀrmen. Den verkar inte kommunicera med grafikkortet, sÀger han.

Skulle jag ha kunnat göra det sjÀlv, ominstallera Win XP alltsÄ? Han har lagt den i blÄskÀrmslÀge, men sÀger att han varit i mjukvarulÀge ocksÄ. Jag vet inte hur man kommer till "mjukvarulÀge".

NÄvÀl. 800 pix tar de. Plus lite annat - och utan backup.

Annars Àr det bara att kassera sÄn gammal skit, sa han om min tre Är gamla laptop för 16 tusen...

🙂

//debatt

Annons
Postat

Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet.

Om man gÄr in i felsÀkert lÀge (det borde vara det han yrar om nÀr han sÀger nÄgot om "mjukvarulÀge", nÄgot jag aldrig har hört talas om...), sÄ kan man ta bort drivrutiner som brÄkar - och sedan frÄgar Windows efter nya drivers nÀr man startar om.

Det borde inte behövas en fullstĂ€ndig ominstallation av Windows för att lösa en sĂ„dan sak, tycker jag... 🙂

Postat

HÄller med Claes. Startar du upp den i felsÀkert lÀge (hÄll in F8 precis innan windows startar) sÄ kör den i VESA-lÀge, dvs den anvÀnder inte grafikkortsdrivrutinen. DÄ borde du kunna plocka bort den och installera om den.

Postat
Det borde bara vara att installera om drivrutinen för grafikkortet.

Om man gÄr in i felsÀkert lÀge (det borde vara det han yrar om nÀr han sÀger nÄgot om "mjukvarulÀge", nÄgot jag aldrig har hört talas om...), sÄ kan man ta bort drivrutiner som brÄkar - och sedan frÄgar Windows efter nya drivers nÀr man startar om.

Det borde inte behövas en fullstĂ€ndig ominstallation av Windows för att lösa en sĂ„dan sak, tycker jag... 🙂

Men i felsÀkert lÀge kan man inte nÄ Internet vÀl? För att tanka hem drivrutiner? Det verkade inte sÄ, nÀr jag provade iaf.

Det skulle förutsÀtta att han hade drivrutinerna till det ATI radeon X600-kortet, rent fysiskt. Det har ju jag pÄ cd iofs...

F.ö. frÄgar inte Windows efter nÄnting nÀr man startar om, för laptopen nÄr aldrig Windows. Det stÄr "Windows har stÀngts ned för att skydda datorn".

//debatt

Postat

Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isÄfall och vÀlj att reparera installationen. Funkar inte det sÄ fÄr du installera om. Det Àr inte svÄrt att göra sjÀlv.

Det kan ju vara sÄ illa att det Àr ett hÄrdvarufel. Men jag tycker det Àr helt befÀngt att ens föreslÄ att skrota den utan att ha konstaterat det.

Postat

Man kan sÀga sÄhÀr, var tredje gÄng kommer det bara upp en vit skÀrm, oavsett om du trycker F8 eller ej, var tredje gÄng kommer det bara upp en helsvart skÀrm som knycker till ibland och var tredje gÄng kommer det upp en blÄskÀrm.

Vissa gÄnger av dessa kan man nÄ felsÀkert lÀge genom F8.

Den gör som den vill, verkar det som.

J€€la MySpace, det var det hÀnde och den la av.

//debatt

Postat
Har du en installationsskiva till XP? Stoppa i den isÄfall och vÀlj att reparera installationen. Funkar inte det sÄ fÄr du installera om. Det Àr inte svÄrt att göra sjÀlv.

Det kan ju vara sÄ illa att det Àr ett hÄrdvarufel. Men jag tycker det Àr helt befÀngt att ens föreslÄ att skrota den utan att ha konstaterat det.

Jag hÄller med! Men han ansÄg ju att jag kan fÄ motsvarande idag för 2-3 tusen.

jag visste inte att det fanns sÄ billiga med CPU pÄ 3.2 GHz...

🙂

//debatt

Postat

Ok - jag förstod det inte som att det var sÄ stora problem.

En reparationsinstallation borde fixa det. Har du fÄtt en ÄterstÀllningskiva (har jag för mig att det brukar kallas...) med datorn sÄ kan du ÄterstÀlla Windows till hur det var nÀr du fick datorn (allt annat raderas). I vissa fall Àr det en riktig Windows-skiva i stÀllet - och dÄ gÄr det att köra reparationsinstallation, dÀr alla installerade program och alla dokument etc finns kvar, men dÀr eventuella skadade filer i Windows ersÀtts av de som finns pÄ skivan.

HÀmta drivrutiner med hjÀlp av en annan dator och spara pÄ en CD, sÄ att du kan anvÀnda dem i den som brÄkar.

Postat

Hej

Jag tycker nog att du skulle ge grafikkortet ett ordentligt försök innan du installerar om Windows XP.

Gör sÄ hÀr:

* Ladda hem den senaste grafikkorts-drivrutinen för ditt grafikkort frÄn tillverkarens hemsida, (anvÀnd en annan dator) och brÀnn ner den pÄ CD-skiva eller spara den pÄ ett USB minne.

* Starta din dator i felsÀkert lÀge (F8 knappen INNAN Windows börjar ladda)

* NĂ€r du kommit in i Windows i "FELSÄKERT LÄGE" sĂ„ gĂ„r du till kontrollpanelen och avinstallerar allt som har med ditt grafikkort att göra. Passa pĂ„ att titta igenom listan sĂ„ att det inte ligger nĂ„got "skrĂ€p-program" dĂ€r. Ta bort det i sĂ„ fall.

* Starta om datorn.

* Om datorn startar Windows OK nu sÄ borde du fÄ upp en guide som meddelar att en ny maskinvara har hittats. Avbryt denna guide!

* Stoppa i din skiva med grafikkortsdrivrutinerna och installera. Starta om datorn. Förhoppningsvis ska allt vara OK nu!

Om datorn INTE startar Windows som den ska efter att du avinstallerat dina gamla grafikkortsdrivrutiner, sÄ testa F8 menyn igen och vÀlj VGA lÀge. Om du kommer in i Windows dÄ sÄ kan du testa att installera drivrutinerna dÀr.

Hoppas det löser sig!

/Andreas

Postat

Jag körde den dÀr sjupunktslistan nu och avinstallerade grafikkortets drivrutiner. DÄ kom det upp ett meddelande som sa "detta kommer att avinstallera grafikortet" (alltsÄ inte bara drivrutinerna till det). Hursomhelst, jag lyckades till och med för första gÄngen "pÄ 100 Är" fÄ Windows att starta. Jag gick dÄ in i Kontrollpanelen och letade efter grafikkortet (eller bildskÀrmskort som det kallas i min pc), men konstigt nog hittade jag det och inte bara det, utan drivrutiner i mÀngd (under sökvÀgen System/Windows32/....). Det Àr vÀl de drivrutiner som Àr Windows egna för mÀrket ATi och mitt grafikkort, antar jag...?

Min frÄga blir dÄ; varför ska jag ha sÀrskilda drivrutiner frÄn ATi sjÀlva?

Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta lÀget - sÄ försökte jag mig pÄ att installera nya drivrutiner frÄn ATi frÄn "Skrivbordet" frÄn min egen pc (alltsÄ inte frÄn cd som ni rekommenderade).

Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte nÄgot grafikkort eller nÄgra gamla drivrutiner som stÀmmer överens med drivrutinerna".

MÄste jag installera nya drivrutiner, nÀr Windows verkar ha egna som funkar bÀttre?

FÄr se om jag hinner pilla mer med detta ikvÀll...

😄

//debatt

Postat
Min frÄga blir dÄ; varför ska jag ha sÀrskilda drivrutiner frÄn ATi sjÀlva?

Dumt nog - för att verkade ju fungera bra i detta lÀget - sÄ försökte jag mig pÄ att installera nya drivrutiner frÄn ATi frÄn "Skrivbordet" frÄn min egen pc (alltsÄ inte frÄn cd som ni rekommenderade).

Resultat? Datorn svarade "ATi finner inte nÄgot grafikkort eller nÄgra gamla drivrutiner som stÀmmer överens med drivrutinerna".

Det Àr ju dumt att laga det som inte Àr trasigt. Funkar det bra med standarddrivrutinerna finns det ju ingen anledning att installera andra.

Oftast Àr det ju prestandaförbÀttringar i nya versioner, men det gÀller frÀmst 3D-grafik. Det kan ju ocksÄ finnas buggfixar. Men som sagt, upplever du inga problem sÄ spelar det ingen roll.

Att installationen till drivrutinen protesterade kan ju bero pÄ tvÄ saker. 1. du tog hem fel drivrutin 2. du mÄste anvÀnda de som laptoptillverkaren erbjuder.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.