Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Har sökt på forumet och inte fått svar på vad jag tänker fråga.

Jag har precis köpt ett Focusrite Saffire Pro 26i/o och har stött på två stycken problem som jag hoppas ni kan lösa åt mig.

Det första är att det knastrar oregelbundet vid lyssning. Ibland behöver jag bara ha monitorerna på så kommer det små knäppningar ibland. Är rädd att det kommer vid inspelning också. Det har ingenting med CPU att göra utan kommer helt oprovocerat.

Det andra problemet är att så fort jag pausar min musik så funkar de inte att sätta på den igen utan att starta om uppspelningsprogramet eller ljudkortet. tycker inte att det ska vara så.

Hoppas på snabba svar, ska spela in ikväll.

Tack på förhand

Linus

Annons
Postat

tack för snabt svar, tyvärr är jag inte jättehaj på datorer och fattade inte mycket av de trådar jag läste... finns det fågon som kan förklara för en dummy vad det kan vara? 😉

Postat

har kollat runt ännu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll på datorer gilbert så kolla gärna över vad jag har och se om du kan hitta felet.

windows vista 32 SP1

mainboard: packard bell bv m2n-mn

chipset: nVidia 6100v

processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz

physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram)

videocard: radeon x1650 series

vet inte om du behöver mer uppgifter...jag är helt lost iaf ☺️

tack på förhand

Postat
har kollat runt ännu mer nu, men inte mycket smartare. du verkar ha bra koll på datorer gilbert så kolla gärna över vad jag har och se om du kan hitta felet.

windows vista 32 SP1

mainboard: packard bell bv m2n-mn

chipset: nVidia 6100v

processor: AMD Athlon 64 x2 5000+ @ 2600 Mhz

physical memory: 4096 (4*1024 ddr2-sdram)

videocard: radeon x1650 series

vet inte om du behöver mer uppgifter...jag är helt lost iaf ☺️

tack på förhand

Det som är intressant att veta är vad det är för chip på firewirekortet i datorn (via,nec, texas instruments osv)

Postat

Hej!

Vad använder du för sequencer? Har du köpt den?

Knastret kan bero på en digital anslutning, använder du dig av adat eller s/p dif eller liknande?

Om så är fallet så kanske en wordclock synk skulle ta bort knastret.

Om inget av de övre.... köp en mac =)

Postat

Föresten så är det nog bara bufferstorleken som är för liten. Testa och höj den i din asio setup eller vad det heter i pc.

Postat

använder mig av adat, men har den inaktiverad när jag inte spelar in.

knastert kommer bara av att lyssna på musik i itunes, så d e inte buffersizen, den har jag reglerat.

var hittar jag vad det är för chip på min firewire anslutning?

någon som vet varför jag inte kan pausa musiken i itunes/wmp utan att behöva stänga av programmet/ljudkortet?

tack till alla som vill hjälpa till

• 2 månader senare...
Postat

nu bumpar jag tråden...

köpte ett FW PCI kort från Exitdata, det har blivit mindre knaster men det fungerar långt ifrån perfekt. Jag kan inte pausa itunes, wmp, youtube etc utan att starta om programet varje gång jag vill fortsätta uppspelningen. har någon haft samma problem tidigare. allt fungerade perfekt på tiden då jag hade ett audiophile 24/96 PCI kort i burken.

Tack på förhand

Postat

Nu är jag ingen PC-expert på chipset och kretsar, men du borde utesluta att det inte är något fel på själva kortet innan du går vidare och börjar byta fler delar i datorn.

Att ditt gamla ljudkort funkade fint är inte en garant för datorn, då ditt nya ansluter via Firewire och ditt gamla via PCI.

Jag skulle tagit med ljudkortet till en kompis, eller varför inte en Macbutik och prövat kortet på en dator där. Om du inte får samma problem så kan du ju fortsätta att byta delar i din dator.

Men du borde kolla upp det först...

Postat

tack för svaren!

testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. så nu är det antingen vista eller moderkortet som krånglar. är det något annat tänkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan.

tack på förhand

Linus

• 2 veckor senare...
Postat
tack för svaren!

testade med min gamla dator, och det fungerade felfritt. så nu är det antingen vista eller moderkortet som krånglar. är det något annat tänkbart scenario? vill inte ödsla mer pengar i onödan.

tack på förhand

Linus

Fick du löst det?

Både låter som troliga scenarion. Men även Firewirekretsen....var den integrerad?

Postat (redigerat)

Öka latency/buffertsize när du mixar. Och stäng av grejer nere i högra hörnet, typ antivirus, skrivare o dyl. Och smäll inte på med för många pluggar samtidigt.

Edit: Kolla så att du har rätt drivrutiner till ditt ljudkort

Redigerat av slejnard

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.