Jump to content
Annons

Cme Matrix k Firewire

Recommended Posts

zerozaar (oregistrerad)
Postat

Hej! Har precis köpt ett Cme Matrix k firewire kort, Det fungerar bra men det som är irriterande är att det inte går att sänka Latencyn/Buffertstorleken så lågt som jag vill ha den.

I drivritinerna går det bara att ställa max 4ms/176 samples nått lägre går inte för då är reglaget draget i botten. Jag har dom senaste drivrutinerna från deras hemsida.

Tycker det här känns så kosntigt på mitt gamla juli@ kort kunde man dra ner till 48 samplingar. men här går det inte. Någon som har nån ide hur man kan lösa det?

Emil

Annons
Postat

Är förmodligen inget fel, generellt så har PCI-kort lägre latency än FW-kort,

har själv ett Inspire 1394 FW-kort och även där är lägsta latency-inställning 4ms.

zerozaar (oregistrerad)
Postat

Men det jag tycker är så konstigt är att det inte går att sätta en lägre buffert, okej om man kunde det och datorn började knastra men nu kan jag inte så hur lågt det går utan den är fast på 4 millisek.

Förstår inte varför det ska vara så...

Jag får väl göra ett blindtest nångång men jag tycker datorn hänger med betydligt sämre en min mesastärkare eller pod. låter brutalt bättre än poden däremot.

Finns det inget annat sätt man kan ändre bufferten än i ljudkortets drivrutiner, har pc och har för mig att man kan göra det på en mac kanske finns nått motsvarande för pc?

Postat

Det finns inget sätt om inte drivrutinerna tillåter lägre. Det kan mycket väl vara Firewire-interfacet som sätter stopp, så att tillverkaren inte tycker att det är meningsfullt att göra drivrutiner för latency som ändå aldrig kommer att fungera...

Möjligen kan du göra ett försök med ASIO4ALL om du trots allt vill bli överbevisad - men eftersom det är en generell ASIO-driver som inte är specifik för ditt ljudkort, så kommer du inte att kunna använda eventuella specialfunktioner i ljudkortet om du kör med det.

zerozaar (oregistrerad)
Postat

Tack för tipsen! Nu kör jag Asio4all med dom andra drivrutinerna asio4all funkar som en kontrallpanel ungefär så där kan jag ställa så lågt som 64 samplingar! funkar perfekt med 44100,64 samplingar.

2millisekunders latency! Så nu känns det exakt som det ska göra när man spelar gitarr! Enda kruxet är om man vill ändra samplingsfrekvensen så måste man starta om sitt ljudprogram. Annars är det ett hett tips som alla som har en Cme matrix k, laddat ned dom senste beta drivrutinerna som funkar perfekt för mig, 2,9 tror jag dom hette! Från asio4all.com

Emil

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.