magnus290 Postat 8 februari 2004 Postat 8 februari 2004 Tjenixen! Fått ett problem med mitt band, våran trummis vill skära ner o vi får inte tag i nån ny omedelbart så vi måste göra ett antal livegig med sequencer eller dyl. Frågan är.. om vi spelar in trummorna på audiospår i cubase, finns det då nån plugg som kan trigga om det hela tillmidinoter så man inte behöver programera 60 låtar. sen kan man ju sätta till vilka ljud som hellst men vi kan behålla svänget från våran trummis så det iallafall känns äkta när man spelar till. Frågan är bara går det på nåt smidigt sätt?? Alla ideer är välkomna, tänkte detta kunde var smidigt eftersom vi inte har triggmickar eller så.... Magnus
classic Postat 8 februari 2004 Postat 8 februari 2004 Svaret är nej...det finns inget smidigt sätt. För att det ska fungera bra måste varje trumma närmickas riktigt ordentligt och för att få med överhäng, hi-hat och ride (så de inte går in i de övriga mickarna) så måste de spelas in separat. I annat fall blir det svårt att konvertera varje trumljud till MIDI (om du inte vill lägga MYCKET tid på att klippa och filtrera). Enkaste sättet måste vara att låna alt. hyra triggar. Har någon annan något förslag ?!
magnus290 Postat 9 februari 2004 Trådstartare Postat 9 februari 2004 Tack! Tänkte inte på det....att överhängen inte separeras utan att det måste spelasin triggat även de.... Ajajaj ställde ju till mer besvär....jaha då är det bara o bege sig till den lokale juden o kolla pris för hyra.... Finns det däremot nån plugg som man kan använda på ett audiospår för att konvertera närmickad virvel, baskagge o puker till midi då om det visar sif att ljuden inte blev som man tänkt sig när man väl sitter o mixar? Magnus
classic Postat 9 februari 2004 Postat 9 februari 2004 (redigerat) Finns det däremot nån plugg som man kan använda på ett audiospår för att konvertera närmickad virvel, baskagge o puker till midi då om det visar sif att ljuden inte blev som man tänkt sig när man väl sitter o mixar? Jo, det finns i alla fall ett vad jag vet. AutoScore heter det. Om det funkar vet jag faktiskt inte, har aldrig provat det själv. Troligen finns det fler. Någon annan som vet? AutoScore finns tydligen inte längre av vad jag kunde se. Däremot hittade jag två andra program som kanske löser dina problem. Digital Ear Solo Express Redigerat 9 februari 2004 av classic
Slayer Postat 18 februari 2004 Postat 18 februari 2004 Det finns ett DX plugin till cakewalk/cubase som heter drumagog som funkar alldeles utmärkt. Har själv använt det med grymt resultat. Du bör spela in trummorna på separata spår. Själv så använde jag trig med drumagog på allt utom overhead mickarna.. Man lägger på drumagog precis som vilken effekt som helst. Du kan använda upp till 48 multisamplingar på en trumma. kolla in http://www.drumagog.com
Lednote (oregistrerad) Postat 2 mars 2004 Postat 2 mars 2004 Hur funkar trumagog? Kan man få ut ett midispår som man sedan kan editera? Är på jakt efter ett sådant program för att kunna "dubba" t ex kagge med ett midispår.
Slayer Postat 8 mars 2004 Postat 8 mars 2004 Hur funkar trumagog? Kan man få ut ett midispår som man sedan kan editera? Är på jakt efter ett sådant program för att kunna "dubba" t ex kagge med ett midispår. Man får inte ut ett midispår. men du kan blanda audioljudet med miditrig i drumagog.
Mange Postat 8 mars 2004 Postat 8 mars 2004 KTDrumTrigger kan vara värt att nämnas i sammanhanget. Appliceras som plugin på audio-kanal, och kan sedan generera midi-output till valfri kanal. Programmet är fortfarande under utveckling, men fungerar rätt bra. Finns filter m.m att ratta på för att få det att trigga som man vill.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.