Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej alla glada fixare 🙂

Efter att ha haft ett antal olika studios inne i Sthlms fina stad ska jag nu göra slag i saken och bygga en på min tomt istället!

Först tänkte jag slänga upp ett helt nytt hus, men min förståndiga fästmö och jag kom fram till att friggeboden blir både mysig och den har den platsen jag behöver för att bedriva våran verksamhet.

Nå, den är på ca 10-15 m2. Oisolerad.

Förslag på hur jag ska gå till väga är hemskt uppskattat.

Är det någon speciell isolering man ska ha som både håller varmt och dödar ljudet mer effektivt än vanlig isolering?

Ska jag slänga in en heltäckningsmatta eller lägga golv?

Hur många lager gips utanpå isoleringen är att föredra?

Bifogar en bild i nästa inlägg om någon intresserar sig för att hjälpa mig på traven 🙂

Tack på förhand!

//Sam

• 1 månad senare...
Annons
Postat

Tips=luftspalt samt markskiva som väggisolering.

Dyra men bäst.

:-)

Hej alla glada fixare 🙂

Efter att ha haft ett antal olika studios inne i Sthlms fina stad ska jag nu göra slag i saken och bygga en på min tomt istället!

Först tänkte jag slänga upp ett helt nytt hus, men min förståndiga fästmö och jag kom fram till att friggeboden blir både mysig och den har den platsen jag behöver för att bedriva våran verksamhet.

Är det någon speciell isolering man ska ha som både håller varmt och dödar ljudet mer effektivt än vanlig isolering?

Bifogar en bild i nästa inlägg om någon intresserar sig för att hjälpa mig på traven 😎

Tack på förhand!

//Sam

Postat

Man kan isolera och kontrollera ljudet, eller stryka det medhårs med. Träpanel på väggarna är rätt bra för det. Men dyrt förstås.

Postat
Hej alla glada fixare 🙂

Bifogar en bild i nästa inlägg om någon intresserar sig för att hjälpa mig på traven 😄

Tack på förhand!

//Sam

Tjenare Soundspot!

Gott att höra att du jobbat i studios förut!

Då vet du hur det faktiskt ska låta när bygget väl är klart.

Lite kruxigt att svara på frågorna så här tidigt och med så lite infom om utrymmet.

Dom flesta rekommenderar att inte bygga kontrollrum under 45 m2.

Finns motsvarande gyllene snittet även i ljudrum.

Massvis av länkar om detta hittar du i min byggartråd.

Starttipsen då!

Markskivorna är bra.

Dubbla gips är endast nödvändigt om du avser att isolera ljud från att komma in eller ut ur rummet.

Du sa att detta var på landet så det kanske inte är helt nödvändigt.

Nackdelen med att köra dubbla lager är ju att det blir tätt i rummet, vilket i isolerande syfte naturligtvis är det bästa tänkbara.

Dock kommer du få trubbel med stående vågor eftersom att rummet är ganska litet.

Tro mig! Jag kör i ett rum på 13 m2 och fick ta till ganska drastiska åtgärder för att närma mig ett bra arbetsljud.

Om du kan och har råd med det. Försök att åt minståne få till ett flytande golv.

Alltså frigjort från väggarna och regelverk.

Detta gör underverk på ljudet punkt!

Om du har möjlighet att bryta vinklarna på rummet lite grand så gör detta. Bibehåll dock symmetrin i rummet!.

En blandning av träpanel, murad vägg och målad väv är rekommenderat så att du får mesta möjliga spridning på frekvenserna.

Titta tidigt på vad för sorts lyssning du avser att ha då du i ett begynnande skede kan anpassa ditt bygge efter vad du tänkt att lyssna igenom.

Är det mid-field monitorer eller enklare 2.1 system?

Det påverkar en del av bygget!

Kanske kan du göra inbyggnad i väggar!

Möjligheterna är oändliga men som sagt, börja med att ta måtten på rummet så kanske vi kan hjälpa dig lite mer!

Ha det gott och lycka till!

/Cruncharn'

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.