Jump to content
Annons

Bäst hardware synth till psytrance?

logic83

Recommended Posts

Annons

En

från 1968 förstås inget annat duger!!! 🙂 (dum fråga du ställde 🙂) Det handlar ju om hur bra du är på att programera ljud.. Många kommer att nämna en massa moderna hård/mjuk-varu synthar.. Men vet du vad en synth egentligen är? Med en bra synth kan du göra det mesta sound du kan fantisera om i huvudet.. Jag har varit med länge.. Min första synth byggde jag själv 1976.. Det jag tycker har hänt på senare tid är att allt har gått mer och mer mot presets.. Precis som din ursprungliga fråga "Bäst hardware synth till psytrance?" Du orkade inte ens skriva "vilken är" i början.. Kolla lite på t.ex Wikipedia om synthar först.. 🙂
Hej. Jag undrar vilken hardware synth som är bäst att använda om man vill göra psytrance musik?

Mvh Micke

Redigerat av hegobald
Dela på andra sajter

En
förstås!!! Finns ingen annan synth som duger 🙂 (dum fråga du ställde 🙂)
Hej. Jag undrar vilken hardware synth som är bäst att använda om man vill göra psytrance musik?

Mvh Micke

Haha det var ju inte till att överdriva där 🙂

funderar på att köpa Access virus TI eller Korg Radias.

Vilken är bäst för psychadelisk musik? Tacksam för svar.

Micke

Dela på andra sajter

🙂 Läs mitt redigerade svar! 🙂

En
förstås!!! Finns ingen annan synth som duger 🙂 (dum fråga du ställde 🙂)

Mvh Micke

Micke

Dela på andra sajter

En
förstås!!! Finns ingen annan synth som duger 🙂 (dum fråga du ställde 😮)

Mvh Micke

Micke

En kompis till mej köpte en Virus i förra veckan. Satt en kväll o lajjade, och kan bara säga att en sån skulle jag nästan kunna dräpa för.

Jag har inte testat Radias, så den kan jag inte uttala mej om.

Du lär inte bli besviken om det nu blir Virusen.. 🙂

Dela på andra sajter

• 5 månader senare...

skulle inte säga att det finns, någon synth som är speciellt bra för just en genre, det handlar mer om smaksak skulle jag anta..

Men smaken som baken.. och innehållet på synth..

jag håller själv på med psytrance, och fastnade för Nord Modular G2

Bara positiva vibbar härifrån, PLUR

Redigerat av Synthead
Dela på andra sajter

Jag är en glad ägare av en virus ti och kan rekommendera den,den är vädigt välljudande och så har den ju nåt som andra syntar inte kan skryta med,nämligen virus control som man synkar med datan och som efter många uppdateringar nu är kanooon,jag tycker ochså den är väldigt användar vänlig när man rattar egna ljud.OM du vill göra trance på den så är den suverän men som sagt så funkar ju andra syntar lika bra,det är bara en fråga om vad du tycker låter bäst,gå in i en musikaffär å prova är mitt råd.

Dela på andra sajter

Har själv en Virus Indigo 2 vilket motsvarar en Virus C. Grym som sjutton att skruva på och enormt inspirerande men vette tusan om jag kan säga att den är bäst för psytrance. Vilken synt som helst funkar ju till det. Psykadelisk trans handlar ju snarare om ljudval och ljudmoddeleringar. Köp en hårdvarusynt om du känner att du inspireras av den men synten kommer tyvärr inte göra musiken. Försök istället gå igenom grunderna i en mjuksynt och fokusera på filterringar osv så kommer du förmodligen mycket längre.

Dela på andra sajter

Mvh Micke

Ja som Du redan läst så kommer folk med en massa olika förslag. Det finns inga syntar som är speciellt avsedda för "psytrance", det blir vad man gör det till helt enkelt!

Det finns syntar som har mängder med presets som kanske låter lämpade för "psytrance", de där klassiska knorrarna och superduperfeta supersawljuden.

Men den stora glädjen ligger oftast i att skruva ihop egna ljud!

Mitt råd är att kika närmare på en enkel synt så att Du förstår grunderna, det är lättare än vad folk oftast tror att göra svängiga och knorriga ljud! Lite förkunnskaper om filter och vågformer kommer man långt med!

Vanguard är en relativt billig mjukvarusynt som man på ett enkelt sätt kan lära sig grunderna med! Den är populär och har även en massa bra presets som ger en god fingervisning om hur ljuden är skapade!

Lycka till! Peace...

Dela på andra sajter

Jag håller inte med helt hållet, men kunskapen ändrar inte innehållet på synthen, ville bara säga det..

Försöker inte rätta någon och påstår inte att jag vet mer, jag förstog din poäng och det är huvudsaken, så ingen uppfattar mig fel.

Man tröttnar dock snabbt på hårdvara, min mod G2 står ba o dammar bah, är trött på att spela in för jag jobbar med samples..

Men ibland kan hända att man vänder sig om till den om det blir lite jobbigt att få till på mjukvara annars så

håller jag mig till albino3, man ska göra sin hjärna och sin kunskap till hårdvara.

håller helt med dig inom den aspekten.. Går dock och få till ljud som itne skiljbara mellan hårdvara o mjukvara med mjukvara!

spelar ingen roll vad jag använder, men ett rent exempel.

Bara Positiva Vibbar härifrån PLUR 😏

"Utan Namn"

Nord Modular G2, låg på 18k när jag köpte min, bara engine låg på 9k.

Du får skynda om du funderar på att skaffa en,

för de har slutat att produceras,men det går att hitta

om man letar lite extra noga..

"Becker"

Gillar Virus C riktigt mycket, en klassiker.. Du gjrode helt rätt i att köpa en tycker jag, gillar den faktiskt mer än TI 😆

"Tomazopantera"

här har du ett exempel på Melodisk Psytrance (fullon)

http://www.youtube.com/watch?v=TucrEN7L3IY...feature=related

finns dock olika sub genres:

Psychedelic Hard Dance

Dark Psychedelic Trance

etc etc..

och du känner självklart till Infected Mushroom, de gör psytrance

Peace Love Udnerstanding Respect!

Redigerat av Synthead
Dela på andra sajter

Det jag tycker har hänt på senare tid är att allt har gått mer och mer mot presets.. Precis som din ursprungliga fråga "Bäst hardware synth till psytrance?" Du orkade inte ens skriva "vilken är" i början..

😠

Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)

Mvh Micke

En TB-303:a såklart!

Med Dist-, flanging- och phasing-pedal, så blir det perfekt.

Dela på andra sajter

Lemanic (oregistrerad)
Är psyktrance den nya flowerpower generationen?

Tja, hela Rave-kulturen är en uppgraderad Hippie-kultur, med en viss Punk-attityd.

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.