Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag är ny inom musikproducering och håller för tillfället på att lära mig FL Studio. Har kommit in i programmet lite smått nu, så jag kan grunderna och vissa lite mer avancerade funktioner, men jag kan långt ifrån allt som behövs för att göra en riktigt bra Hands Up låt. Så för att få lite hjälp på traven vill jag veta om någon skulle kunna tänka sig och skicka en .flp fil där en Hands Up låt är gjord så jag kan kolla in hur denna musikstilen är uppbyggd mer i detalj. Vore riktigt schysst isåfall! 😆 Tillägger att Hands Up-musik för mig är låtar som tex Ekowraith , Flashtune , Raaban Inc , Boosterz Inc , Tunestylerz , Stian K m.fl har gjort.

Jag vet att det finns klipp på YouTube där folk visar hur dom har gjort sin låt med hjälp av en screen recorder, exv http://www.youtube.com/watch?v=63AwUzTF4ms men trots att är väldigt lärorikt att kolla på sådana klipp så vill jag på egen hand utforska ännu mer i detalj hur man gör denna typen av låtar.

Så jag vore alltså grymt tacksam om någon skulle kunna skicka en projektfil till mig där en Hands Up låt är gjord så jag får en rejäl inblick i hur man gör denna typen av musik.

Tack på förhand!

/Ricke

Annons
Postat
Tjena!

Jag är ny inom musikproducering och håller för tillfället på att lära mig FL Studio. Har kommit in i programmet lite smått nu, så jag kan grunderna och vissa lite mer avancerade funktioner, men jag kan långt ifrån allt som behövs för att göra en riktigt bra Hands Up låt. Så för att få lite hjälp på traven vill jag veta om någon skulle kunna tänka sig och skicka en .flp fil där en Hands Up låt är gjord så jag kan kolla in hur denna musikstilen är uppbyggd mer i detalj. Vore riktigt schysst isåfall! 🙂 Tillägger att Hands Up-musik för mig är låtar som tex Ekowraith , Flashtune , Raaban Inc , Boosterz Inc , Tunestylerz , Stian K m.fl har gjort.

Jag vet att det finns klipp på YouTube där folk visar hur dom har gjort sin låt med hjälp av en screen recorder, exv http://www.youtube.com/watch?v=63AwUzTF4ms men trots att är väldigt lärorikt att kolla på sådana klipp så vill jag på egen hand utforska ännu mer i detalj hur man gör denna typen av låtar.

Så jag vore alltså grymt tacksam om någon skulle kunna skicka en projektfil till mig där en Hands Up låt är gjord så jag får en rejäl inblick i hur man gör denna typen av musik.

Tack på förhand!

/Ricke

Inte för att vara taskig, men är det inte bara att lyssna på låten som du vill låta som? För att veta hur en låt är uppbyggd är det ju bara att lyssna och försöka urskilja alla delar, det är ju trots allt bara ljud i slutändan 🙂

Och det mesta tekniska om FL som man behöver veta går att läsa sig till här: http://www.flstudio.com/htmlhelp/

Lycka till 🙂

Postat
Tjena!

Jag är ny inom musikproducering och håller för tillfället på att lära mig FL Studio. Har kommit in i programmet lite smått nu, så jag kan grunderna och vissa lite mer avancerade funktioner, men jag kan långt ifrån allt som behövs för att göra en riktigt bra Hands Up låt. Så för att få lite hjälp på traven vill jag veta om någon skulle kunna tänka sig och skicka en .flp fil där en Hands Up låt är gjord så jag kan kolla in hur denna musikstilen är uppbyggd mer i detalj. Vore riktigt schysst isåfall! 🙂 Tillägger att Hands Up-musik för mig är låtar som tex Ekowraith , Flashtune , Raaban Inc , Boosterz Inc , Tunestylerz , Stian K m.fl har gjort.

Tack på förhand!

/Ricke

Inte för att vara taskig, men är det inte bara att lyssna på låten som du vill låta som? För att veta hur en låt är uppbyggd är det ju bara att lyssna och försöka urskilja alla delar, det är ju trots allt bara ljud i slutändan 🙂

Och det mesta tekniska om FL som man behöver veta går att läsa sig till här: http://www.flstudio.com/htmlhelp/

Lycka till 🙂

Lyssna och sedan skriva ned vad som händer medans man lyssnar är antagligen det absolut bästa sättet. Det var så jag lärde mig.

Har inte lyssnat så mycket på hands up (jag gillar mer överdriven trance musik, supersaw dvs. 🙂) men innan klimaxet så brukar det väll oftast vara någon kortare fill?

Postat

man lyssnar och lyssnar och lyssnar och plikar och donar så mycket det går.

Så tillslut på nått år så kommer du säkert närmare det du vill låta som 🙂

Man lär sig mycket på att göra remixer eller covers... däremot är det inte tillåtet att sprida dem här.

Dina vänner lär ju säkert älska dem.

Postat

Okej, tackar mycket för svar allihopa. 🙂 Har försökt lyssna noga på en del låtar som jag gillar och hänger med på det mesta men inte allt. Men får prova mig fram i FL och försöka fixa något bra helt enkelt.

Men om någon som gör den typen av musik jag gillar här ser detta får han/hon gärna adda mig på MSN så jag kan få lite tips. riicke@live.se är min MSN.

• 2 veckor senare...
Postat

Ett tips som har hjälpt, och fortfarande hjälper mig är att öppna låtarna i ett ljudredigeringsprogram och sänka uppspelningshastigheten med ca 25%. Det kanskeinte hjälper dig så mycket, men för mig som lyssnar på så snabba, detaljerade låtar hjälper det mycket.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.