Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Jag blev väldigt inspirerad av Cruncher och LaZarus studiobyggen, Har följt dom trådarna nu nån vecka. Själv har jag ett litet rum på ca 7m2. Inget ombyggnadsprojekt med andra ord men har tänkt ganska länge på att göra nån slags akusikbehandling, så nu blev det av och så här blev det.

Tanken var att göra (två basfällor) menar bredbandsabsorbentor och två absorbentor på sidorna.

Isolering.jpg

Köpte fyra rullar isolering, tyg och skumskivor till datorn. Hade en skiva hemma till absorbentorna på sidorna.

pelare-fonster.jpg

abosrb-left.jpg

abosrb-right.jpg

pelare-bak.jpg

Kostnad: basfällor och absorbentor ca 1300kr

ljuddämpning till datorn: 370 kr

MVH

Redigerat av Lindpop
Annons
Postat

Spontant tycker jag att det har blivit skillnad i ljudet, har inte hunnit lyssna så mycket men basen känns fastare och ett tydligare ljud överlag.

Datorn har också blivit tystare. Sen har hela rummet blivit betydligt snyggare/trevligare än vad det var förut. Innan hade jag en tjock madrass stående mot bakre väggen och en 15" baslåda utan högtalare fylld med isolering och täcken. Jag känner mig nöjd med mitt lilla projekt. Det är meningen att pelarna skall fungera som basfällor och bredbands absorbentor. Jag har kvar en ganska vass diskantrik klang i rummet när jag klappar mina händer. Den har iofs varit där hela tiden. Undrar om det kan bero på rummets storlek? och vad gör man åt den?

Postat
Jag har kvar en ganska vass diskantrik klang i rummet när jag klappar mina händer. Den har iofs varit där hela tiden. Undrar om det kan bero på rummets storlek? och vad gör man åt den?

Det beror på att du har för stora ytor som är obehandlade och som därför reflekterar ljudet.

Postat

Ser mysigt ut! Vart köpte du materialet ifrån? Men seriöst, DAMMA AV DIN SYNTH! Jävlar i havet vad dammig! 😛

Postat

Jag köpte isoleringen på byggmax: 180kr rullen tror jag, sen är ramarna till sidoabsorbenterna två lådor från ett skrivbord som jag tog bort botten på. Isoleringen till dom hade jag på vinden, en glasullsskiva. Tyget köpte jag nere på stan i en tygaffär, för lite drygt 500 kr. Nu har jag satt en filt som sitter en bit ut från dörren. Det blev lite bättre. Det är kvar en stående basvåg i rummet när jag står upp ca 1/2 meter in i rummet men den är betydligt svagare nu än den var innan. Visst skall jag damma av synthen.

Postat

Bra jobbat Lindpop!

Bra exempel på att det går att göra enkla men effektiva ingrepp med små medel.

Tror just detta kan inspirera ännu fler.

Läste om din känsla av att ljudet var för hårt och diskantrikt.

Claes inlägg berättar varför det blir så.

Jag skulle nog vara lite försiktig med att dämpa för mycket med absorbenter på väggarna.

Det tar verkligen död på rummet vilket kan göra att känslan blir "instängd"

Om du har möjlighet att mäta av rummet så kan du sedan se vad du verkligen behöver göra.

Det kanske är så att du snarare behöver diffusion än absorption.

Snyggt jobbat och lycka till med fortsättningen.

/Cruncharn'

• 1 månad senare...
Postat

Hej och snyggt jobbat.

Bara en liten tanke som slog mig när jag såg formen på dina basfällor och jämförde med den ouppackade isoleringen. Du strippade väl av plasten innan du klädde rullarna med tyg?

En annan grej som du säkert hört tidigare, undvik att sitta i ett hörn. Är det praktiskt genomförbart så försök att möblera om.

pme (oregistrerad)
Postat

Hur vågar man ha en subbas så där? Är du inte rädd för att sätta in en fot i den?

Postat

Plasten är borta. Jag började med att sätta ståltråd som gummiband runt rullarna för att behålla formen, sen tog jag bort plasten. har nu satt upp en skiva på väggen med. Jag tycker det har blivit betydligt bättre men skall försöka ordna en mätning så småningom.

mvh

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.