Jump to content
Annons

Recommended Posts

drloop (oregistrerad)
Postat
Den här tråden kom väldigt lägligt för mig då jag just nu befinner mig i valet och kvalet mellan att köra midikontroller eller analogt. Jag hade nämligen en Korg microKontrol fram till för någon vecka sedan då den helt plötsligt la av och inte ville fungera längre. Jag har upptäckt att jag verkligen inte klarar mig längre utan ett klviatur (det är hemskt att göra musik med bara musen!) och måste därför köpa mig något nytt.

Jag har använt Reason fram till nu då jag har tänkt att gå över till Logic i samband med att jag måste köpa ett nytt klaviatur. Jag är nästan helt inne på att köpa en Korg MS2000, men det jag undrar (vilket kanske är en skitdum fråga, men jag är verkligen inte så insatt) är hur man bär sig åt för att köra en analog synt genom exempelvis Logic. Jag vet att man kan köpa till ett midiinterface, men mer än så vet jag egentligen inte.

Det kanske låter dumt att vilja köpa en analog synt när jag är så dåligt insatt i det tekniska, men min sanna passion i musikskapandet är framställning av ljud samt hela hands-on-känslan, därför känns analogt som det naturliga valet. Dessutom tycker jag att det är viktigt att ha arbeta med ett instrument som är tilltalande rent estetiskt så att man vill använda det.

Korg MS2000 har väl bara 4 röster. Inte jättekul, men har du mjukvarusyntar som komplement så är det nog en helt ok synt.

Sedan är nästan alla hårdvarusyntar idag digitala, du betalar för användargränsnittet kan man säga.

Korg MS2000 är digital, den alstrar ljudet i datorchips kan man säga.

Det är trots allt algoritmer som skapar synten precis som i datorn.

Skall du ha analogt så kostar det.

Du måste ha midisignal in och ut till synten samt koppla in audiokablar för att spela in lyssna på synten.

Gå över till Logic? Logic är ingen synt, Reason är en synt, du kan lugnt fortsätta använda Reason med Logic.

Annons
Postat
Mm.. Även om "moderna" synthar är i princip en ompaketerad mjukvarusynt så.. må jag medge att dom höjjer kreativiteten enormt.. Sitter själv och räknar kronorna för mitt nästa inköp.. en Kurzweil PC3.. Så då får jag en juste kontroller för min DAW och min tilltänkta mjukvarusynth Omnisphere 😛.. Allt handlar om kreativitet.. Såg du säkert på videon med Ronald Jenkees (som inte alls är lika dum som han ser ut på video)

Jag säger bara en sak! Uppdatera mig om din upplevelse kring PC3'an när du köpt och använt den ett tag. Den verkar så ruskigt nice och flexibel. En del har rekommenderat att skaffa den gamla K2000(Dr Loop och Claes om jag minns rätt) istället som också har den där V.A.S.T teknologin. Men frågan är om prestandan(röster osv) är densamma.

drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Mm.. Även om "moderna" synthar är i princip en ompaketerad mjukvarusynt så.. må jag medge att dom höjjer kreativiteten enormt.. Sitter själv och räknar kronorna för mitt nästa inköp.. en Kurzweil PC3.. Så då får jag en juste kontroller för min DAW och min tilltänkta mjukvarusynth Omnisphere 😛.. Allt handlar om kreativitet.. Såg du säkert på videon med Ronald Jenkees (som inte alls är lika dum som han ser ut på video)

Jag säger bara en sak! Uppdatera mig om din upplevelse kring PC3'an när du köpt och använt den ett tag. Den verkar så ruskigt nice och flexibel. En del har rekommenderat att skaffa den gamla K2000(Dr Loop och Claes om jag minns rätt) istället som också har den där V.A.S.T teknologin. Men frågan är om prestandan(röster osv) är densamma.

Finns K2000 på blocket för 3000:-

Mums...

5 gånger bättre är inte den nya PC3an. Lite mer minne i den och nya samplingar.

Har man redan några mjukvaror eller synt med bra bröd och smör ljud så tillför PC3 inget tycker jag.

Köp en beggad K2000 och en Moog Little Phatty för mindre pengar än PC3 och du har en djuriskt fräck synt combo...

😄

Redigerat av drloop
Postat

Mums...

Har man redan några mjukvaror eller synt med bra bröd och smör ljud så tillför PC3 inget tycker jag.

Köp en beggad K2000 och en Moog Little Phatty för mindre pengar än PC3 och du har en djuriskt fräck synt combo...

😄

För en som inte är så kunnig på analogt, midi och koppling. Om jag nu skaffar en KS2000(en budget som pasar mig), hur intregrerar jag den smidigt i min studio? Alltså vad behöver jag för att koppla in den så att mjukvaran hittar den osv. Kan jag använda den som midiklaviatur också eller e jag fortfarande beroende av ett sådant? Skulle helst vilja ha bara 1 synth/klaviatur. Förlåt för off topicen.

Postat
Mm.. Även om "moderna" synthar är i princip en ompaketerad mjukvarusynt så.. må jag medge att dom höjjer kreativiteten enormt.. Sitter själv och räknar kronorna för mitt nästa inköp.. en Kurzweil PC3.. Så då får jag en juste kontroller för min DAW och min tilltänkta mjukvarusynth Omnisphere 😄.. Allt handlar om kreativitet.. Såg du säkert på videon med Ronald Jenkees (som inte alls är lika dum som han ser ut på video)

Mums...

🙂

K2000 är kanonbra! Visserligen använder jag den inte som ljudkälla längre, men ändå... Jag byggde ut min med de båda ROM-biblioteken, hårddisk och svindlande 32MB RAM (svinaktigt dyra 30-pin SIMM, som det var på den tiden - så det sved ordentligt...), men struntade i samplingsoptionen, eftersom jag tyckte att det finns så många andra andra som är bra på att sampla och det därför var onödigt att lägga några tusenlappar extra på det (har för mig att den gick på över 5000:- när det begav sig)...

En fördel med hårdvara som jag glömde nämna innan, är att man förstås kan spela på den utan ha igång datorn - så om man bara känner för att klinka lite, så går det utan att dra igång allt annat i studion. Det är egentligen mest därför (och för de löjligt låga andrahandsvärdena) jag har kvar mina båda externa syntar fortfarande. Egentligen hade det räckt med min K2000, men då hade det sett så futtigt ut i mitt K&M Spider-stativ... 😛

3000:- för en K2000 är rena fyndet! 🙂

Postat (redigerat)
För en som inte är så kunnig på analogt, midi och koppling. Om jag nu skaffar en KS2000(en budget som pasar mig), hur intregrerar jag den smidigt i min studio? Alltså vad behöver jag för att koppla in den så att mjukvaran hittar den osv. Kan jag använda den som midiklaviatur också eller e jag fortfarande beroende av ett sådant? Skulle helst vilja ha bara 1 synth/klaviatur. Förlåt för off topicen.

Inte så komplicerat egentligen. För att använda den externa synten som klaviatur och spela in midi, så kopplar du midi out från synten till midi in på ljudkortet. Den kan vara din enda klaviatur, eftersom du ju skickar ut midi på midiutgången, p åprecis samma sätt som en separat midiklaviatur. För att kunna spela upp syntens ljud från midispår i datorn, så behöver du koppla midi out från ljudkortet till midi in på synten. För att sedan kunna spela in syntens ljud, så kopplar du in audioutgångarna på synten till lineingångar på ljudkortet.

För att förtydliga lite extra, så är midi inget annat än kontrollsignaler som berättar vad en midienhet ska göra. Midi innehåller alltså inget ljud - och det är därför man måste koppla både midi- och audio-kablar.

En extern synt består av två delar; en klaviaturdel och en ljuddel. Med "Local on/off" i synten kan man bestämma om klaviaturen ska vara kopplad direkt till ljuddelen eller om delarna ska vara helt separerade.

Redigerat av Claes
Postat

Inte så komplicerat egentligen. För att använda den externa synten som klaviatur och spela in midi, så kopplar du midi out från synten till midi in på ljudkortet. Den kan vara din enda klaviatur, eftersom du ju skickar ut midi på midiutgången, p åprecis samma sätt som en separat midiklaviatur. För att kunna spela upp syntens ljud från midispår i datorn, så behöver du koppla midi out från ljudkortet till midi in på synten. För att sedan kunna spela in syntens ljud, så kopplar du in audioutgångarna på synten till lineingångar på ljudkortet.

För att förtydliga lite extra, så är midi inget annat än kontrollsignaler som berättar vad en midienhet ska göra. Midi innehåller alltså inget ljud - och det är därför man måste koppla både midi- och audio-kablar.

En extern synt består av två delar; en klaviaturdel och en ljuddel. Med "Local on/off" i synten kan man bestämma om klaviaturen ska vara kopplad direkt till ljuddelen eller om delarna ska vara helt separerade.

Tack för guiden. Vad glad jag blir då jag sitter med ett Apogee Duet som inte har Midi In/Out 😄

drloop (oregistrerad)
Postat

Tack för guiden. Vad glad jag blir då jag sitter med ett Apogee Duet som inte har Midi In/Out ☺️

Finns USB midi-interface så det ordnar sig med den saken med. Kostar några hundralappar.

Postat (redigerat)

Japp. Kan intyga att K2000 var/är svinbra.. Får ni tag i en beggad under 6000:- så köp! Skön klaviatur och bra ljud.. Anledning till att jag räknar stålar för en PC3 är att jag "råkade" sälja min feta och goa K2000 med 32 Mb RAM och sampleroption samt "hela" 105 Mb SCSSI hårddisk.. Kan nämna att denna monstersynt kostade mig 32400:- 1992 😛

Nu vill jag ha en PC3 för att jag faktiskt kan programera V.A.S.T samt att den låter bra, har ett skönt keyboard att spela på , avlastar min dator då många bra effekter och ljud redan finns i hårdvaran.. Samt att den funkar suveränt som kontroller till min DAW också.. 😉

Mm.. Även om "moderna" synthar är i princip en ompaketerad mjukvarusynt så.. må jag medge att dom höjjer kreativiteten enormt.. Sitter själv och räknar kronorna för mitt nästa inköp.. en Kurzweil PC3.. Så då får jag en juste kontroller för min DAW och min tilltänkta mjukvarusynth Omnisphere 😉.. Allt handlar om kreativitet.. Såg du säkert på videon med Ronald Jenkees (som inte alls är lika dum som han ser ut på video)

Mums...

😄

K2000 är kanonbra! Visserligen använder jag den inte som ljudkälla längre, men ändå... Jag byggde ut min med de båda ROM-biblioteken, hårddisk och svindlande 32MB RAM (svinaktigt dyra 30-pin SIMM, som det var på den tiden - så det sved ordentligt...), men struntade i samplingsoptionen, eftersom jag tyckte att det finns så många andra andra som är bra på att sampla och det därför var onödigt att lägga några tusenlappar extra på det (har för mig att den gick på över 5000:- när det begav sig)...

En fördel med hårdvara som jag glömde nämna innan, är att man förstås kan spela på den utan ha igång datorn - så om man bara känner för att klinka lite, så går det utan att dra igång allt annat i studion. Det är egentligen mest därför (och för de löjligt låga andrahandsvärdena) jag har kvar mina båda externa syntar fortfarande. Egentligen hade det räckt med min K2000, men då hade det sett så futtigt ut i mitt K&M Spider-stativ... 😉

3000:- för en K2000 är rena fyndet! 😎

Redigerat av hegobald
Postat

Klart att hårdvara äger över mjukvaran, oavsett om det handlar om effekter eller synthar mm..

Att släcka ner i sin studio å kolla på alla dioder/teckenfönster ect på all hårdvara,

och samtidigt lyssna på musiken, kan få även en impotent att få resning :rolleyes:

Mao, mjukvara e säkert bra men satans så trist/opersonlig mot hårdvaran....

Postat
Mmm, Evolver är jag faktiskt sugen på...

ESQ1 har jag redan, den står på vinden den med.

Nord Modular är cool men den är faktiskt mer lik en mjukvarusynt med sin editor... 🙂

Var väldigt nära att köpa en NordModular men nu när Reason har fått Thor så känns det inte så aktuellt längre.

Analogt var ordet sa Bull, det är svårt att få i datorn :rolleyes:

Jo, Evolvern (MEK) är min älskling! Har inte gjort en låt utan den sedan jag köpte den... 🙂

ESQ1 har faktiskt nåt unikt i sitt sound, riktiga analoga filter(!), ett schysst användarinterface med bra programmeringsmöjligheter! Dags att ge den en ny chans? 🙂

När det gäller NordModular håller jag med, har kommit fram till att det inte är en synth för mig, trots att jag absolut gillar det modulära konceptet. Får satsa på en riktig vägg istället när jag blir rikare... 😎

däremot kräver varje synt / effekt en dedikerad port i ett multiportsljudkort vilket innebär en hyffsat stor plånbok om du har flera enheter som ska in i datorn.

Fast det behövs faktiskt inte alls. Jag kör in alla syntharna i ett mixerbord och därifrån in i ett vanligt 2kanalsljudkort... Kan alltså bli skitbilligt. 🙂

Skall du ha analogt så kostar det.

Jao, det gör ofta det, men inte alls nödvändigtvis.

Ovan nämnda Ensoniq ESQ1 (som är en analog/digital-hybrid) brukar man kunna hitta för knappt 2000kr, och andra billiga (<3-4000kr) analogsynthar är t.ex. Novation Basstation, Korg Polysix, Roland Juno106, Waldorf Pulse, DSI Evolver...

Postat
Tycker alla missar det uppenbara här... Ju fler hårdvarusynthar man har, desto coolare är man!

Tack!

Nu närmar vi oss sanningen... 🙂

Tangenter ska det vara också... Moduler räknas inte... Trippelställ med ljusspottar... :rolleyes:

Postat

Definitivt köpläge på beg. hårdvarusynthar, de är i ett läge där många tycker de är värdelösa då det finns bättre grejjor i datorn, samtidigt som de inte blivit gamla nog för att få nostalgivärde. Kan dra paralleller med Rhodes-pianon i början av 80-talet.

En annan bra grej med hårdvarusynthar: Det är ingen risk att man halkar ut i Studio-forumet istället för att göra musik :rolleyes:

Postat
Tycker alla missar det uppenbara här... Ju fler hårdvarusynthar man har, desto coolare är man!

Tangenter ska det vara också... Moduler räknas inte... Trippelställ med ljusspottar... 🙂

Jodå, moduler går utmärkt. Bara de är synligt monterade i rack.

Tangenter kan nämligen med fördel ersättas med många blinkande lysdioder!

Postat

Tangenter ska det vara också... Moduler räknas inte... Trippelställ med ljusspottar... 🥰

Jodå, moduler går utmärkt. Bara de är synligt monterade i rack.

Tangenter kan nämligen med fördel ersättas med många blinkande lysdioder!

Många dioder isf... ☺️:rolleyes:

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.