Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

För närvarande är ljudkortet (ett M-Audio Delta Audiophile 2496) bland de svagare länkarna i min hemstudio och jag är sugen på att skaffa ett nytt. Jag har hört mkt bra om RME Fireface 400, inte minst dess omvandlare. Hur stor skillnad märker man egentligen i ljudkvalitet mellan två kort som dessa? Det skilljer ju en hel del i pris o man vill ju helst att det ska va en drastisk skillnad i ljudet. (Kommer jag få en "aha-känsla", typ som att lyfta bort en filt över ljudbilden? 🙂) Jag har ganska bra monitorer btw.

Redigerat av Karax
Annons
drloop (oregistrerad)
Postat
För närvarande är ljudkortet (ett M-Audio Delta Audiophile 2496) bland de svagare länkarna i min hemstudio och jag är sugen på att skaffa ett nytt. Jag har hört mkt bra om RME Fireface 400, inte minst dess omvandlare. Hur stor skillnad märker man egentligen i ljudkvalitet mellan två kort som dessa? Det skilljer ju en hel del i pris o man vill ju helst att det ska va en drastisk skillnad i ljudet. (Kommer jag få en "aha-känsla", typ som att lyfta bort en filt över ljudbilden? 😄) Jag har ganska bra monitorer btw.

Det kommer troligen vara skillnad på ljudet.

Men någon gigantisk skillnad blir det nog inte.

Gå och lyssna på en billig CD spelare och en dyr. Skillnaden är ganska liten.

Oftast är inte ljudkortet den svagaste länken i en hemstudio, det är akustiken.

Postat

Det där kan jag absolut inte hålla med om! Om du lyssnar på en cd-spelare från giganten för 1000:- och en riktig HiFi anlägning för kanske 30k så tycker jag att det är som natt och dag, extremt stor skillnad. Bara en sån sak som diskanterna, upplösningen, mellanregistrets tydlighet och en tight bas!

Det var inte ett bra exempel ☺️

Till trådens fråga.

Visst kommer det bli skillnad, men ska du den där aha-upplevelsen behöver du kanske köpa till en bra mick också. Men att uppgradera dina preamps/ljudkort är nog en bra idé att börja med.

Var inne och testade en

RF_Pop_Up2.jpg

Tro det eller ej så gjorde den en betydligt hörbar skillnad. Så det kanske kan vara något för dig?

Postat

Det där kan jag absolut inte hålla med om! Om du lyssnar på en cd-spelare från giganten för 1000:- och en riktig HiFi anlägning för kanske 30k så tycker jag att det är som natt och dag, extremt stor skillnad. Bara en sån sak som diskanterna, upplösningen, mellanregistrets tydlighet och en tight bas!

Tror inte du kopplar in en cd-spelare för 30 tusen kronor i en anläggning för 1000 kronor ☺️

Postat

Håller med dig, MEN det blir ingen direkt skillnad om du har en cd spelare för 500:- och en för 50.000:- inkopplad till en kass förstärkare och skitdåliga högtalare ☺️ Hela kedjan måste ju vara bra också för att man verkligen ska kunna återge ljudet som källan sänder ut det.

Det är nog ofta det som är problemet. Folk köper en skitdyr cd spelare och tror det ska lösa allt men inser för sent att den övriga anläggningen inte håller måttet.

Som att köpa den bästa DVD spelaren på markanden och koppla in den till en kass LCD tv med sämsta svärtan och 50ms responstid =P

Men helt klart, det är skillnad på ljud och ljud.

Postat
Var inne och testade en

RF_Pop_Up2.jpg

Tro det eller ej så gjorde den en betydligt hörbar skillnad. Så det kanske kan vara något för dig?

Så pass mycket skillnad att det motiverar ett köp? Jag har nämligen funderinger på att dämpa ett helt hör i mitt studio/alltiallo rum, men känner att det är lite väl bökigt och dumt i en hyreslägenhet.

Finns det några filer att lyssna på för att jämföra resultatet?

Postat

Jag undrar om alla här verkligen har så bra hörsel som de påstår. Jag måste iallafall erkänna att jag har extremt svårt att känna skillnad på ljudkvalitet hos olika saker. 192 kpbs mp3 jämfört med 320 kpbs är ingen skillnad för mig.

Postat
Jag undrar om alla här verkligen har så bra hörsel som de påstår. Jag måste iallafall erkänna att jag har extremt svårt att känna skillnad på ljudkvalitet hos olika saker. 192 kpbs mp3 jämfört med 320 kpbs är ingen skillnad för mig.

Jag kan helt utan problem säga vilken som är vilken av dessa 2 i ett blind test! Till min hifi anlägning lyssnar jag BARA på köpta skivor så måttet inte duger från DL'ade.

drloop (oregistrerad)
Postat

Var och en blir salig på sin tro.

Jag tror att bästa sättet är väl att låna hem en burk och jämföra helt enkelt.

• 1 månad senare...
Postat

Här kommer ett väldigt försenat tack för svaren! Sorry för det.. Har haft fullt upp o ännu inte hunnit göra ljudkortsbytet, men det blir nog av nu snart.

En till fråga - jag använder nu ett Soundcraft Compact 4 mixerbord ihop med m-audiokortet. Är det väldigt stor kvalitetsskillnad på preampsen i en sån här budgetmixer o ett RME-kort? Jag har hört folk nämna att det mesta är kanon med Fireface-korten, men att just preampsen bara är hyfsade. Nån som har synpunkter på detta?

Håller med Drloop om att det är smartast att låna hem o prova själv, vilket jag också ska göra, men ändå intressant att få lite input från er andra!

Postat (redigerat)

Det är ju trots allt A/D omvandlaren som är nyckeln till det ljud man hör. Det må vara guldpläteringar på kontakter, en aning dyrare koppar och mer direkta signalvägar i vissa apparater, men det är nog AD omvandlaren som står för 90%. Det tror jag. Och de flesta AD omvandlare är förvånandsvärt lika. Delta/sigma omvandlaren har ju varit standard länge nu. CD spelare är ju mera inne på MASH omvandlare, men nog är det lite som Peter Stormare säger i Armageddon: "Russian cåmpånents, american cåmpånentes .... all made in Taiwan!". Jag tror inte att RME köper några direkt annorlunda kärnkomponenter än M-audio gör. Förmodlingen samma design, men ifrån olika tillverkare och i olika kvantiteter.

Min bild är att dyrare modeller oftare är vad man tror, medan billigare modeller är billigare för att de använder sig av halv-dana 'fusk'-lösningar, som sparar in på pris och råmaterial. Många förstärkare säger sig vara stereoförstärkare men har bara en förstärkare i sig, som förstärker upp både höger och vänster kanal samtidigt och sen splittas. Det blir en förvrängning av ljudet på grund av det, men priset blir väldigt mycket billigare, och alla hemmafruar som lyssnar på CD genom den förstärkaren bryr sig knappast.

Jag tror som sagt att de dyrare modellerna är de som "gör det rätt" istället varpå priset går upp. Men att kärnkomponenterna skulle vara mycket bättre, det tror jag inte. Det må vara mer sant om priset är det tjugo-dubbla, men inte annars. Så tror jag att det är.

Redigerat av Opus99
Postat

Det var inte ett bra exempel 🙂

Till trådens fråga.

Visst kommer det bli skillnad, men ska du den där aha-upplevelsen behöver du kanske köpa till en bra mick också. Men att uppgradera dina preamps/ljudkort är nog en bra idé att börja med.

Var inne och testade en

RF_Pop_Up2.jpg

Vad är det för mickrofon? Eller menade du skärmen?

Postat
Det är ju trots allt A/D omvandlaren som är nyckeln till det ljud man hör. Det må vara guldpläteringar på kontakter, en aning dyrare koppar och mer direkta signalvägar i vissa apparater, men det är nog AD omvandlaren som står för 90%. Det tror jag. Och de flesta AD omvandlare är förvånandsvärt lika. Delta/sigma omvandlaren har ju varit standard länge nu. CD spelare är ju mera inne på MASH omvandlare, men nog är det lite som Peter Stormare säger i Armageddon: "Russian cåmpånents, american cåmpånentes .... all made in Taiwan!". Jag tror inte att RME köper några direkt annorlunda kärnkomponenter än M-audio gör. Förmodlingen samma design, men ifrån olika tillverkare och i olika kvantiteter.

Min bild är att dyrare modeller oftare är vad man tror, medan billigare modeller är billigare för att de använder sig av halv-dana 'fusk'-lösningar, som sparar in på pris och råmaterial. Många förstärkare säger sig vara stereoförstärkare men har bara en förstärkare i sig, som förstärker upp både höger och vänster kanal samtidigt och sen splittas. Det blir en förvrängning av ljudet på grund av det, men priset blir väldigt mycket billigare, och alla hemmafruar som lyssnar på CD genom den förstärkaren bryr sig knappast.

Jag tror som sagt att de dyrare modellerna är de som "gör det rätt" istället varpå priset går upp. Men att kärnkomponenterna skulle vara mycket bättre, det tror jag inte. Det må vara mer sant om priset är det tjugo-dubbla, men inte annars. Så tror jag att det är.

Ofta används samma omvandlarchip i många olika apparater - men chipet är beroende av att alla kringkomponenter och hela konstruktionen är bra. Det är där budgetlösningarna misslyckas, eftersom de inte har samma konstruktion på filter, klocka etc. Omvandlarchipet är den billiga och enkla biten.

Jag har en god vän som testade en bättre preamp och använde sin Behringer digitalmixer som omvandlare. Det blev ingen större skillnad jämfört med en billig Behringer-preamp. När han däremot lånade en RME-omvandlare och testade på samma sätt, så blev skillnaden som natt och dag och plötsligt förstod han varför preampen låg så mycket högre i pris...

Jag vet också några som har blivit helt lyriska och väldigt förvånade över skillnaden när de har bytt upp sig från RME Fireface till Lynx Aurora - så visst 17 är det skillnad mellan olika omvandlare även när man har en bra omvandlare som RME som utgångspunkt.

Jag använder själv både RME och Benchmark - och upplever att Benchmark är klart bättre, så den använder jag i första hand numera.

Man får vad man betalar för, helt enkelt... 😛

Postat (redigerat)
Man får vad man betalar för, helt enkelt... 😛

Mm, jag ska ta och hålla tungan i styr angående elektronik, för jag kan mindre sånt än vad det låter som 🙂

Men att man får vad man betalar för, det var lite den poängen jag ville komma ifrån, för jag tycker inte det stämmer med verkligheten. Ibland är det så, ibland inte. Men det är lätt att man placerar produkter i rangordning om ljudkvalitet - genom att titta på priset, och det är helt enkelt bara fel, tycker jag.

Men man får väl passa på och fråga om du som använt dem, har upplevt några stabilitets eller mjukvaru svagheter med dom?

(är inte ute efter att peta i argumenten, utan är helt enkelt nyfiken)

Redigerat av Opus99
Postat

Tror visserligen att billiga lösningar ibland kan vara förvånansvärt bra. Dock är det betydligt svajigare i det segmentet än i högre prisklasser där fullösningar för att dra ner byggkostnad är färre.

Så länge det inte är frågan om revolutionerande lösningar så är det tyvärr så att där man inte sparar in på konstruktion och komponenter får man bättre resultat men också ett högre pris.

Postat
Man får vad man betalar för, helt enkelt... 🙂

Mm, jag ska ta och hålla tungan i styr angående elektronik, för jag kan mindre sånt än vad det låter som 🙂

Men att man får vad man betalar för, det var lite den poängen jag ville komma ifrån, för jag tycker inte det stämmer med verkligheten. Ibland är det så, ibland inte. Men det är lätt att man placerar produkter i rangordning om ljudkvalitet - genom att titta på priset, och det är helt enkelt bara fel, tycker jag.

Det är en djungel - så det är definitivt inte lätt... 😛

Priset ger ofta en hygglig bild av skillnaden, men långt ifrån alltid - och det är inte något absolut förhållande, så något som är marginellt dyrare, kan mycket väl vara sämre än det billigare. För att röra till det ännu värre, så kan det i många fall också helt enkelt vara en smaksak; Jag tycker att Studio Projects B1 är bäst i 1000:- - klassen, medan någon annan tycker att ADK A-51s är en lika klar vinnare och en tredje tycker att motsvarande JJLabs-mic är bäst...

Dessutom är det en exponentiell kurva om man jämför pris och prestanda. Om man har en pryl för 1000:- och byter upp sig till en för 2000:-, så kan det bli en ganska rejäl skillnad. Om man från 2000:- byter upp sig till något för 4000:-, så är det mindre skillnad än det var mellan 1000 och 2000. Om man är uppe på 10000:-, så behöver man ofta upp på det dubbla för att få en förhållandevis liten skillnad. Om man sedan tycker att den skillnaden ändå är prisvärd eller inte, är en fråga om hur man bedömer det själv...

Postat
som Peter Stormare säger i Armageddon: "Russian cåmpånents, american cåmpånentes .... all made in Taiwan!".

HAHAHAHA...klockrent!!

Som det är påpekats tidigare så gäller det ju att alla "komponenter" i hemmastudio håller samma klass. M-audio Audiophile har räckt långt för många. Tänk vad alla skulle bli förvånade om dom visste hur många låtar på radio som spelats in med ett sånt "sketet" ljudkort.

//Fredster

Postat (redigerat)
Dessutom är det en exponentiell kurva om man jämför pris och prestanda.

Oja. Stans dyraste studio här, har högtalare för 80,000. Första gången jag gick in och lyssna tänkte jag "äntligen ska man få uppleva ett xtc-rus utan att behöva ta knark". Men efter 2 minuter så satt man där och väntade fortfarande på det som var bra .. och när man fick klart för sig att "that's it" .. då vart man lite "men .. men .. vafan ??! Det låter ju bara "rätt bra" jue?". Och så fick man en "Ett-ord-till-och-du-blir-kastrerad" blick utav studio killen. Så visst, ju mer pengar man lägger ut, desto mindre värde för pengarna får man ut - åtminstone om man stirrar sig blind på siffror.

Att sen studio-ägaren aldrig någonsin i hela sin livstid kommer att tillstå den blottaste möjlighet till att hans världsbästa 80,000 högtalare I-N-T-E skulle vara 10 gånger bättre än högtalare för 8000 ... det får man sätta sig över lite granna, får man stå ut med 😛

Redigerat av Opus99
Postat
En till fråga - jag använder nu ett Soundcraft Compact 4 mixerbord ihop med m-audiokortet. Är det väldigt stor kvalitetsskillnad på preampsen i en sån här budgetmixer o ett RME-kort? Jag har hört folk nämna att det mesta är kanon med Fireface-korten, men att just preampsen bara är hyfsade. Nån som har synpunkter på detta?

Anledningen till att RME kanske kan få sämre omdöme om preamparna, är nog att de är transparenta och därför inte särskilt spännande. De låter ljudet gå igenom förhållandevis opåverkat, medan bedömare som tycker att preamparna låter "dåligt", själva föredrar preamps som färgar ljudet. Vilket man själv föredrar är, som alltid, en smakfråga. Personligen föredrar jag transparenta preamps, som låter micens färgning styra soundet.

Postat

Oja. Stans dyraste studio här, har högtalare för 80,000. Första gången jag gick in och lyssna tänkte jag "äntligen ska man få uppleva ett xtc-rus utan att behöva ta knark". Men efter 2 minuter så satt man där och väntade fortfarande på det som var bra .. och när man fick klart för sig att "that's it" .. då vart man lite "men .. men .. vafan ??! Det låter ju bara "rätt bra" jue." Så visst, ju mer pengar man lägger ut, desto mindre värde för pengarna får man ut - åtminstone om man stirrar sig blind på siffror.

Att sen studio-ägaren aldrig någonsin i hela sin livstid kommer att tillstå den blottaste möjlighet till att hans världsbästa 80,000 högtalare I-N-T-E skulle vara 10 gånger bättre än högtalare för 8000 ... det får man sätta sig över lite granna, får man stå ut med 😛

😛

Så är det, helt klart - MEN i fallet med studiomonitorer så ska de inte låta "imponerande", utan transparent och högupplöst, så att man hör alla detaljer när man jobbar. Många missar poängen där och lyssnar efter fel saker. Om högtalaren låter "hängmatta", så låter den "behagligare" - och om den ger häftigare bas, så låter den mer "imponerande". Sådant är syftet på ett disco eller liknande, men i studion måste man ha välfungerande arbetsredskap - inte discostuk... 🙂

Jag hade inte köpt nya front+center till surroundanläggningen för 19000:-/st om de inte gjorde att jag fick betydligt bättre ljud än tidigare - men när jag testade dem, så var de så sanslöst mycket bättre än de gamla, att jag inte kunde låta bli... 🙂

Jag hade inte heller skaffat Benchmark stereo D/A-omvandlare för över 10000:- till studion om det inte blev ett ordentligt lyft som resultat - men det vill förstås till att resten av utrustningen är i paritet med det för att man ska få fullt utbyte av förbättringen, så om man börjar byta ut till en kvalitetspryl, så blir det oftast dyrare än man hade tänkt sig, eftersom man kommer att upptäcka brister i resten av riggen, som man inte har varit medveten om tidigare... 😉

Postat

Oja. Stans dyraste studio här, har högtalare för 80,000. Första gången jag gick in och lyssna tänkte jag "äntligen ska man få uppleva ett xtc-rus utan att behöva ta knark". Men efter 2 minuter så satt man där och väntade fortfarande på det som var bra .. och när man fick klart för sig att "that's it" .. då vart man lite "men .. men .. vafan ??! Det låter ju bara "rätt bra" jue." Så visst, ju mer pengar man lägger ut, desto mindre värde för pengarna får man ut - åtminstone om man stirrar sig blind på siffror.

😛

Så är det, helt klart - MEN i fallet med studiomonitorer så ska de inte låta "imponerande", utan transparent och högupplöst, så att man hör alla detaljer när man jobbar. Många missar poängen där och lyssnar efter fel saker. Om högtalaren låter "hängmatta", så låter den "behagligare" - och om den ger häftigare bas, så låter den mer "imponerande". Sådant är syftet på ett disco eller liknande, men i studion måste man ha välfungerande arbetsredskap - inte discostuk... 🙂

Jag hade inte köpt nya front+center till surroundanläggningen för 19000:-/st om de inte gjorde att jag fick betydligt bättre ljud än tidigare - men när jag testade dem, så var de så sanslöst mycket bättre än de gamla, att jag inte kunde låta bli... 🙂

Jag hade inte heller skaffat Benchmark stereo D/A-omvandlare för över 10000:- till studion om det inte blev ett ordentligt lyft som resultat - men det vill förstås till att resten av utrustningen är i paritet med det för att man ska få fullt utbyte av förbättringen, så om man börjar byta ut till en kvalitetspryl, så blir det oftast dyrare än man hade tänkt sig, eftersom man kommer att upptäcka brister i resten av riggen, som man inte har varit medveten om tidigare... 😉

Tack igen för alla svar!

Jag måste fråga dig Claes, för du verkar ha jäkligt bra koll på det här - tror du jag kommer uppleva att det blir ett stort lyft ljudmässigt om jag går från mitt M-audiokort + preampsen i Soundcraft mixern till ett Fireface 400? Jag har sett dig nämna att RME:s drivrutiner är jäkligt stabila här på forumet med, skulle du kunna ge ett exempel på hur detta tar sig uttryck. Jag känner inte att drivrutinerna till mitt M-audio någonsin varit ett problem, men det kanske märks på nåt vis när man har riktigt stabila?

Postat

🙂

Jag hade inte heller skaffat Benchmark stereo D/A-omvandlare för över 10000:- till studion om det inte blev ett ordentligt lyft som resultat - men det vill förstås till att resten av utrustningen är i paritet med det för att man ska få fullt utbyte av förbättringen, så om man börjar byta ut till en kvalitetspryl, så blir det oftast dyrare än man hade tänkt sig, eftersom man kommer att upptäcka brister i resten av riggen, som man inte har varit medveten om tidigare... 🙂

Tack igen för alla svar!

Jag måste fråga dig Claes, för du verkar ha jäkligt bra koll på det här - tror du jag kommer uppleva att det blir ett stort lyft ljudmässigt om jag går från mitt M-audiokort + preampsen i Soundcraft mixern till ett Fireface 400? Jag har sett dig nämna att RME:s drivrutiner är jäkligt stabila här på forumet med, skulle du kunna ge ett exempel på hur detta tar sig uttryck. Jag känner inte att drivrutinerna till mitt M-audio någonsin varit ett problem, men det kanske märks på nåt vis när man har riktigt stabila?

M-Audio har jag dessvärre ingen erfarenhet av, så där kan jag inte säga så mycket.

Skillnaden du kommer att märka med preamparna, är att Soundcraft färgar ljudet mer, medan RME-preamparna är "renare" och brusar mindre. På det stora hela skulle jag tro att du kommer att uppleva det som ett lyft, eftersom du får en renare signalväg både in och ut - för du räknar väl i så fall med att köra utan mixer och i stället sköta medhörningsmix/routing i Total Mix i ljudkortet i stället...?

Nej - du märker ingen skillnad när det gäller drivrutinerna, om du inte har haft några problem nu. RME brukar däremot vara kvicka med uppdaterade drivers när det behövs. De var, såvitt jag vet, först ut med fungerande Vista-drivers till sina ljudkort och har alltid legat i framkanten på den fronten. De är också välkända för att ha stabil klocka, men det märker man egentligen främst när man kopplar ihop flera digitala prylar med varandra.

Postat
M-Audio har jag dessvärre ingen erfarenhet av, så där kan jag inte säga så mycket.

Skillnaden du kommer att märka med preamparna, är att Soundcraft färgar ljudet mer, medan RME-preamparna är "renare" och brusar mindre. På det stora hela skulle jag tro att du kommer att uppleva det som ett lyft, eftersom du får en renare signalväg både in och ut - för du räknar väl i så fall med att köra utan mixer och i stället sköta medhörningsmix/routing i Total Mix i ljudkortet i stället...?

Nej - du märker ingen skillnad när det gäller drivrutinerna, om du inte har haft några problem nu. RME brukar däremot vara kvicka med uppdaterade drivers när det behövs. De var, såvitt jag vet, först ut med fungerande Vista-drivers till sina ljudkort och har alltid legat i framkanten på den fronten. De är också välkända för att ha stabil klocka, men det märker man egentligen främst när man kopplar ihop flera digitala prylar med varandra.

Jo, det var min tanke att köra medhörningen via Total Mix.

Kollade din hemsida nu och såg att du har Fireface i sortimentet. Skulle det va möjligt att titta förbi o få provlyssna nåt i dagarna? Jag bor vid Södervärn och det tar ca 20 min ut dit med buss, upptäckte jag nu 🙂 När finns du på plats isf?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.