Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Hittade AKGs C214 men hittar knappt något objektivt skrivet om den.

Om man ska förstå AKGs beskrivning av den så verkar den vara precis som C414, fast billigare.

Så då undrar man ju vad de har sparat in på eftersom en C414 kostar det dubbla.

Det jag hittat som skiljer är att man på C414 kan byta läga på kapseln (kardioid, omni, åtta etc).

Men är det allt?

Någon som vet?

Redigerat av engineer
Annons
Postat

Ja, det är allt och det är en väldigt stor grej med tanke på att det krävs två kapslar för något sådant. C414 har två medan C214 bara har en.

Sen bör man tänka på att det finns många mickar i C414-serien. Den som folk vill ha heter C414-EB och har slutat tillverkas för längesedan. Denna hade (i alla fall i de tidiga modellerna) samma kapsel som den legendariska AKG C12. Annars brukar folk gilla C414 B-ULS som tyvärr också har slutat tillverkas men inte är lika svår att få tag i.

Postat
Ja, det är allt och det är en väldigt stor grej med tanke på att det krävs två kapslar för något sådant. C414 har två medan C214 bara har en.

Sen bör man tänka på att det finns många mickar i C414-serien. Den som folk vill ha heter C414-EB och har slutat tillverkas för längesedan. Denna hade (i alla fall i de tidiga modellerna) samma kapsel som den legendariska AKG C12. Annars brukar folk gilla C414 B-ULS som tyvärr också har slutat tillverkas men inte är lika svår att få tag i.

Om det är hela sanningen så är det verkligen en intressant mic för den lilla studion.

Jag uppfattade det som om man försökte efterlikna C414 EB i första hand.

Blev kär i en sån i Tambourine Studion...

Postat

Jag har för mig att det är en helt annan kapsel än i "riktiga" 414. Det är en elektret-kapsel, troligen mest lik C3000.

Det behöver inte vara dåligt, men gå inte på att det skulle vara en 414.

Gunnar

• 2 år senare...
Postat

Bumpar denna gamla tråd en smula!

Nu när C214 har funnits ett tag, är det någon som hunnit testa, kanske rentav gjort jämförelser, och kan dela med sig av erfarenheter? Funderar på att köpa ett matchat stereopar för inspelning av flygel och akustisk gitarr, men kommer även användas som min "main"-konding till sång m.m.

Postat

Tack Joachime! Ska kolla igenom dem lite senare. Tänkte också ta en sväng förbi Claes' site, nu när den är uppdaterad och allt. 🙂

Postat

Nu när C214 har funnits ett tag, är det någon som hunnit testa, kanske rentav gjort jämförelser, och kan dela med sig av erfarenheter? Funderar på att köpa ett matchat stereopar för inspelning av flygel och akustisk gitarr, men kommer även användas som min "main"-konding till sång m.m.

Jag köpte ju en. 🙂 Och den är låter klockrent till det jag har den till. Har inte kört på annat än min röst.

Den kommer vara perfekt för röster som låter kass med en fin Neumann (som är för varm).

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.