Jump to content
Annons

Höja strängar på strata

palestinis

Recommended Posts

Annons

om du ser ner på ditt stall så sitter det sk. stallklackar som var och en håller i en sträng. på dessa finns två st. insexskruvar som går rakt ner om du tittar på gitarren rakt ovanifrån. skruvarna är ca 5-8 mm långa och reglerar höjden mot stallet. sen har du en tredje skruv på varje klack som reglerar avståndet från halssadel till stallsadel. den justerar du för att få en intonerad ton i gitarren.

egentligen krävs inte så värst hög stränghöjd för att spela slide. själv spelar jag mycket slide på min jazzburk, och den har ganska låg stränghöjd!

pröva dig fram, och skaffa en bra stämapparat så att du kan intonera instrumentet när du tycker att du fått bra stränghöjd!

själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😄

Dela på andra sajter

om du ser ner på ditt stall så sitter det sk. stallklackar som var och en håller i en sträng. på dessa finns två st. insexskruvar som går rakt ner om du tittar på gitarren rakt ovanifrån. skruvarna är ca 5-8 mm långa och reglerar höjden mot stallet. sen har du en tredje skruv på varje klack som reglerar avståndet från halssadel till stallsadel. den justerar du för att få en intonerad ton i gitarren.

egentligen krävs inte så värst hög stränghöjd för att spela slide. själv spelar jag mycket slide på min jazzburk, och den har ganska låg stränghöjd!

pröva dig fram, och skaffa en bra stämapparat så att du kan intonera instrumentet när du tycker att du fått bra stränghöjd!

själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😉

Okej, tack för tipsen, ska mixa lite med det där:)

Men man lär väl höja sadeln så den blir lika hög?

Annars lär väl intoneringen bli dålig?

Dela på andra sajter

själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😉

Okej, tack för tipsen, ska mixa lite med det där:)

Men man lär väl höja sadeln så den blir lika hög?

Annars lär väl intoneringen bli dålig?

Menar du vita/svarta sadeln där halsen övergår till huvudet? Isf, nej den ska du inte mixtra med. MvH

Dela på andra sajter

Jag skulle ha börjat med tjocka strängar, typ 0.13, och se vad det bär hän.

Kolin

det dåliga med det är att stallet reser sig på stratastall, och då försvinner en del med kontakt med kroppen vilket kan resultera i mindre resonans i gitarrkroppen och därmed mindre resonans i gitarren..

Dela på andra sajter

Kolin

det dåliga med det är att stallet reser sig på stratastall, och då försvinner en del med kontakt med kroppen vilket kan resultera i mindre resonans i gitarrkroppen och därmed mindre resonans i gitarren..

Är det inte bara att sätta i fler fjädrar??

Redigerat av guitargod
Dela på andra sajter

Kolin

Är det inte bara att sätta i fler fjädrar??

inte nödvändigtvis.. jag syftade mer på att om man bara drar på nya tjockare strängar.

visst kan man sätta dit en fjäder till, men lättast är att justera fjädrarna som redan sitter på!

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.