palestinis Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Jag har funderat på att höja stränghöjden på en stratakopia jag har liggandes, så att jag kan spela slide på den lättare. Men hur gör jag? Jag tänkte på stallet, först och främst, hur ska jag göra? 😆 Tack på förhand Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
kolin Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Jag skulle ha börjat med tjocka strängar, typ 0.13, och se vad det bär hän. Kolin Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 om du ser ner på ditt stall så sitter det sk. stallklackar som var och en håller i en sträng. på dessa finns två st. insexskruvar som går rakt ner om du tittar på gitarren rakt ovanifrån. skruvarna är ca 5-8 mm långa och reglerar höjden mot stallet. sen har du en tredje skruv på varje klack som reglerar avståndet från halssadel till stallsadel. den justerar du för att få en intonerad ton i gitarren. egentligen krävs inte så värst hög stränghöjd för att spela slide. själv spelar jag mycket slide på min jazzburk, och den har ganska låg stränghöjd! pröva dig fram, och skaffa en bra stämapparat så att du kan intonera instrumentet när du tycker att du fått bra stränghöjd! själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😄 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
palestinis Postat 22 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 22 augusti 2008 om du ser ner på ditt stall så sitter det sk. stallklackar som var och en håller i en sträng. på dessa finns två st. insexskruvar som går rakt ner om du tittar på gitarren rakt ovanifrån. skruvarna är ca 5-8 mm långa och reglerar höjden mot stallet. sen har du en tredje skruv på varje klack som reglerar avståndet från halssadel till stallsadel. den justerar du för att få en intonerad ton i gitarren. egentligen krävs inte så värst hög stränghöjd för att spela slide. själv spelar jag mycket slide på min jazzburk, och den har ganska låg stränghöjd! pröva dig fram, och skaffa en bra stämapparat så att du kan intonera instrumentet när du tycker att du fått bra stränghöjd! själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😉 Okej, tack för tipsen, ska mixa lite med det där:) Men man lär väl höja sadeln så den blir lika hög? Annars lär väl intoneringen bli dålig? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
punkrockdude Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 om du ser ner på ditt stall så sitter det sk. stallklackar som var och en håller i en sträng. på dessa finns två st. insexskruvar som går rakt ner om du tittar på gitarren rakt ovanifrån. skruvarna är ca 5-8 mm långa och reglerar höjden mot stallet. sen har du en tredje skruv på varje klack som reglerar avståndet från halssadel till stallsadel. den justerar du för att få en intonerad ton i gitarren. egentligen krävs inte så värst hög stränghöjd för att spela slide. själv spelar jag mycket slide på min jazzburk, och den har ganska låg stränghöjd! pröva dig fram, och skaffa en bra stämapparat så att du kan intonera instrumentet när du tycker att du fått bra stränghöjd! själv ska jag justera stränghöjden på en annan gitarr nu. 😉 Okej, tack för tipsen, ska mixa lite med det där:) Men man lär väl höja sadeln så den blir lika hög? Annars lär väl intoneringen bli dålig? Menar du vita/svarta sadeln där halsen övergår till huvudet? Isf, nej den ska du inte mixtra med. MvH Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Jag skulle ha börjat med tjocka strängar, typ 0.13, och se vad det bär hän.Kolin det dåliga med det är att stallet reser sig på stratastall, och då försvinner en del med kontakt med kroppen vilket kan resultera i mindre resonans i gitarrkroppen och därmed mindre resonans i gitarren.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
guitargod Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 (redigerat) Jag skulle ha börjat med tjocka strängar, typ 0.13, och se vad det bär hän.Kolin det dåliga med det är att stallet reser sig på stratastall, och då försvinner en del med kontakt med kroppen vilket kan resultera i mindre resonans i gitarrkroppen och därmed mindre resonans i gitarren.. Är det inte bara att sätta i fler fjädrar?? Redigerat 22 augusti 2008 av guitargod Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
IDF Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Jag skulle ha börjat med tjocka strängar, typ 0.13, och se vad det bär hän.Kolin det dåliga med det är att stallet reser sig på stratastall, och då försvinner en del med kontakt med kroppen vilket kan resultera i mindre resonans i gitarrkroppen och därmed mindre resonans i gitarren.. Är det inte bara att sätta i fler fjädrar?? inte nödvändigtvis.. jag syftade mer på att om man bara drar på nya tjockare strängar. visst kan man sätta dit en fjäder till, men lättast är att justera fjädrarna som redan sitter på! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.