Jump to content
Annons

Spela in på datorn från gammal kassettbandare?

Recommended Posts

Specs (oregistrerad)
Postat

Jag har en massa gamla låtar jag gjorde för en jäkla massa år sedan på kassettband. Och dom ligger bara och samlar damm och jag skulle vilja föra över dom till datorn och bränna dom på cd som mp3. Frågan är bara hur jag gör det.

Ljudkortet jag har är ett Soundblaster X-Fi Xtreme Music och bandaren är en gammal sån där bergsprängare brorsan hade på 70-80-talet.

När jag testar att få ut ljud från datorn till bandaren så måste jag köra svart pigg från ljudkoret och därifrån röd, vit in i bandaren.

Men när jag läste på nätet hur man gör omvänt, så ska man tydligen koppla från bandarens hörlursingång och sedan in i ljudkortet. Problemet är då bara att line in på ljudkortet bara är en ingång.

Så jag måste alltså skaffa en kabel med bara en pigg i varje ände för att det ska funka? Så jag har alltså ingen nytta av röd-vit-svart- kabeln?

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Nä du måste mena hörlursutgång på bandaren inte ingång. Det du behöver ha är en sladd med minitele (stereo) i båda ändarna för jag förmodar att du har ett hål (ett litet) för hörlurarna i bandspelaren. Du kanske måste vara lite uppmärksam på volymen på bandaren så det inte blir för mycket fjong in i datorn. På datorn så är ingången line in (och alla andra in och utgångar oxå) på soundblaster och liknande ljudkort en minitele stereo ingång. Det vill säga next stop närmaste Expert, Claes Olsson eller Biltema eller ...... Lycka till.

Ja visst fan du behöver ju ett inspelningsprogram oxå men det finns nog gratisvarianter på nätet om du letar.

Specs (oregistrerad)
Postat
Nä du måste mena hörlursutgång på bandaren inte ingång. Det du behöver ha är en sladd med minitele (stereo) i båda ändarna för jag förmodar att du har ett hål (ett litet) för hörlurarna i bandspelaren. Du kanske måste vara lite uppmärksam på volymen på bandaren så det inte blir för mycket fjong in i datorn. På datorn så är ingången line in (och alla andra in och utgångar oxå) på soundblaster och liknande ljudkort en minitele stereo ingång. Det vill säga next stop närmaste Expert, Claes Olsson eller Biltema eller ...... Lycka till.

Ja visst fan du behöver ju ett inspelningsprogram oxå men det finns nog gratisvarianter på nätet om du letar.

Japp, jag menade hörlursutgången på bandaren och sedan in i ljudkortet. En pigg i vardera ände alltså.

Finns det något bra gratisprogram någon vet där man inte bara kan föra över allt med, utan även kanske förbättra ljudkvalitén och få bort eventuellt brus och sånt?

Postat

Testa Audacity, eller Sound Forge Studio (tror jag den heter). Den senare kostar (lite) pengar.

Men om du har ett material som känns värdefullt, varför inte leta upp ett "riktigt" kassettdäck?

Hörlursutgångar ger egentligen fel slags signal (brus, ibland alldeles för stark). Line out från ett däck

är enklast att hantera.

Specs (oregistrerad)
Postat
Testa Audacity, eller Sound Forge Studio (tror jag den heter). Den senare kostar (lite) pengar.

Men om du har ett material som känns värdefullt, varför inte leta upp ett "riktigt" kassettdäck?

Hörlursutgångar ger egentligen fel slags signal (brus, ibland alldeles för stark). Line out från ett däck

är enklast att hantera.

Sound Forge 9 har jag. Finns det något sätt att höja volymen på inspelningen i datorn? Även om jag maxar allting i datorn så blir det ganska låg volym sedan när jag lyssnar på den färdiga mp3-filen.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

I Soundforge bör du kunna använda dig av normalize för att få upp signalen men du får ju även med bruset upp.

Postat

Kassettband har i sig en rätt begränsad dynamik, så det är sällan så svårt att spela in dem på en tillräckligt stark nivå.

Som anarkisten sa, så finns normaliseringsfunktioner i så gott som alla program. Leta upp det kommandot, markera rätt låt

(eller hela bandet) och prova normaliseringen. I soundforge ställer man in den i procent, om jag inte minns fel. Kör inte hundra procent,

utan testa 99 eller 98 istället. Om du kan välja på Peak eller RMS, så testa (tycker jag) i första hand alternativ nummer 1.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.