bdatony Postat 23 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 23 augusti 2008 Blev det sämre känsla med G7 istället för GMaj7? Behåll gmaj om du gillar gmaj! G7 har en helt annan funktion. vill du byta ut det kan du ju testa maj9 add9 eller 6. de har samma funktion 🙂 Kan man spela Bb-dur över C-dur? Man kan spela vad man vill över vad som helst så länge det låter bra. Teorin är väl mer ett oumbärligt hjälpmedel än en lag. Men rent teoretiskt så blir ett cdur accord med ett överlagrat Bbdur ett C13 och följer den mixolydiska skalan (såtillvida du använder Bb-lydiska skalan). så varför inte? 🙂 om du däremot använder Cmaj7 är jag mer tveksam till hurvida det är teoretiskt korrekt eller inte, men i slutändan är det ändå alltid örat som måste avgöra! 🙂 någon mer fråga du tänkte på? 🙂 OJ, sorry :-) Nu såg jag att det är ju C-dorisk jag spelar... Det ska ju funka. Ska testa de förslagen strax. Tack så mycket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mige89 Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 Musikregler är till för att läras in och sedan för att brytas mot. Ord! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
PSG Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Det intresanta med modala skalor är att i antika Eyptien och Grekland så använde man dem som en del av läkekonst.Musik tillhörde både matematik och läkekonst (helande). Dorisk t,ex användes för att hela depression, stress, mm med andra tunga mentala tillstånd. Man använde säg också av modala skalor i kombination med stjärntecken, etc. Notera att Mixolydisk ansågs skapa lata och ambitionslösa människor.. (Mixo = blues..😆 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 Musikregler är till för att läras in och sedan för att brytas mot. 😆🙂 Det låter så j-vla trist med alla regler och förordningar /.../ Det tyckte jag också förut. Nu har jag börjat intressera mig själv mer och mer för teorin (är inte alls särskillt duktig än men jag jobbar på det). Det är som mige89 säger att med teorin så kan man få en hint om vad man KAN göra och sedan använder man gehöret och GÖR det på det bästa sättet beroende på situationen. Det är liksom inte regler och förordningar utan bara snarare en hjälp... Sen är det härligt att förstå varför ackord och skalor ser ut som de gör, varför vissa toenr låter bra på vissa ställen men inte lika bra på andra osv. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tAUG Postat 7 oktober 2008 Dela Postat 7 oktober 2008 (redigerat) Det intresanta med modala skalor är att i antika Eyptien och Grekland så använde man dem som en del av läkekonst.Musik tillhörde både matematik och läkekonst (helande). Dorisk t,ex användes för att hela depression, stress, mm med andra tunga mentala tillstånd. Man använde säg också av modala skalor i kombination med stjärntecken, etc. Notera att Mixolydisk ansågs skapa lata och ambitionslösa människor.. (Mixo = blues..😆 Alltså kan vi snabbt då säga att mixolydiska skalor är till för feta bluesgubbar som både är lata och ambitionslölsa! 🙂 ironi Redigerat 7 oktober 2008 av tAUG Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.