Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Sitter med en nybyggd datorn och försöker återinstallera Saffire LE som fungerat utmärkt på tidigare dator. Vid nybygget fanns inget firewire på moderkortet utan jag köpte ett FWB3414 med PCI-E-kontakt. Det fungerade inte alls i XP, men när jag la in Vista fungerade det. Jag installerade Saffire med drivrutiner för vista och fick ljud. Nu till problemet:

Ljudet stänger av sig efter några minuters användande. Om man använder ljud, stänger av det för att göra något annat en stund, och sen vill ha ljud igen, måste man dra av firewire-kontakten och sen plugga in den igen, alltså låta ljudkortet starta om, för att få ljud igen. Detta är ytterst märkligt. Så vad kan man göra?

Annons
Postat

Ser att FW-kortet har både FW 400 & 800, något som man generellt undviker för ljudkort. Troligtvis så är problemet någon hårdvarukonflikt men svårt att gissa då du inte nämner vilka komponenter du använder.

Postat

Naaa, tror inte det är någon hårdvarukonflikt då när jag provar med ett annat firewirekort (PCI) med endast 400-utgångar får jag samma resultat.

Moderkort: Gigabyte GA-EP35-DS3

Processor: Intel Pentium 2 Quad Q6600

Minne: Corsair 6400C4 2x 1024MB

Postat

Jag & min "musik polare" köpte varsitt sånt ljudkort för ca 1½ år sedan. Vi kompletterade även med varsitt FW-400 med Texas Instrument-chipset. Min dator funkade som om den var byggd för just Saffire LE men polarens funkade inte alls. Vi provade även att byta FW kort med varandra. Hos mej funkade det fortfarande perfekt men hos honom inte alls.

Bölande & tjatande for vi ner till musik affären och ville byta båda ljudkorten samt FW-korten eftersom vi ville ha samma karaktär var vi än spelade in lajnade instrument. Efter mycket tjat så lyckades vi byta det ena FW-kortet.

Vi gick till datorbutiken mittemot och skaffade ett FW-kort med VIA-chipset. Sedan dess har hans Saffire funkat utan bekymmer. Mitt har lite "hickups" emellanåt men så är det med det mesta externt kopplade tycker jag. Det bråkar lite då & då, FW ljudkort som USB klaviatur etc.

Mitt förslag är att testa annat FW kort eller dator. Moderkortet har säkert inget emot Saffiren (men kolla på Focusrites hemsida eller maila dem. De har bra svar-support) men FW-chipsen är jag skeptisk till...

Glaskatten (oregistrerad)
Postat
Ser att FW-kortet har både FW 400 & 800, något som man generellt undviker för ljudkort.

???????

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.