Musicboy Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Får väl klassas som väldigt nybörjare när det gäller skapa musik i datorn. Jag använder Cubase SX ver. 2.0.1 och som ljudkort har jag ett EMU - 0404 24/96. Datorn är en P4 Intel 2.4 GHz 1024 mb ram. Har testat vst:n Battery och när jag spelar på min yahamasynth som via midi är kopplad till datorn blir det en smärre fördröjning upplever jag det som innan ljudet från vst: hörs... I Cubase under Device setup står det input latency 52.154 ms respektive 49.887 för output. och under "control panel" står det 50 ms vid ASIO Buffer Latency. Man kan där välja mellan 2 & 500. Min undran är om detta värdet är okey eller om jag bör ändra det ? Vill ju ha ett så optimerat system som möjligt.
Janne Johansson Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Hej, Detta ämne har tagits upp tidigare, men ändra buffertvärdet så att du får så låg latency som möjligt. Beroende på datorns prestanda kan du uppleva en del missljud såsom knaster om du ställer värdet alltför lågt, och i så fall är det bara att dra upp det lite till allt låter som det ska.
Lundin Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Med tanke på datorspecen och ljudkortet borde du kunna köra på det lägsta värdet.. ( 2ms )åtminstone om du använder 44,1Khz samplingsfrekvens.. Som en rekommendation skulle jag samtidigt ställa in 24bitar eller ännu hellre 32bitars databredd också om du inte redan gjort det. ( orkar inte förklara detta i detalj just nu eftersom det är ett ganska stort ämne )
android Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Som en rekommendation skulle jag samtidigt ställa in 24bitar eller ännu hellre 32bitars databredd också om du inte redan gjort det. Gör det så stor skillnad att köra i 32 jämfört med 24bitar? Filerna blir ju ännu större än de redan är.... 🙁 Men iofs trodde jag först att det inte skulle va så stor skillnad mellan 16 och 24 heller... 😆
Fredster Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Med tanke på datorspecen och ljudkortet borde du kunna köra på det lägsta värdet.. ( 2ms )åtminstone om du använder 44,1Khz samplingsfrekvens.. Som en rekommendation skulle jag samtidigt ställa in 24bitar eller ännu hellre 32bitars databredd också om du inte redan gjort det. ( orkar inte förklara detta i detalj just nu eftersom det är ett ganska stort ämne ) Databredd?? Hmmm...det var ett nytt uttryck! 🙁 Om han ställer in en upplösning på 24-bitar så blir det ännu "jobbigare" för datorn att ha ett latencyvärde på 2 ms. Men som sagt det bör ju inte vara ett problem!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.