josie87 Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 tjena. mitt band har precis fått ett kontraktförslag från ett skivbolag. det är på formell engelska så det tar ett tag att ta sig igenom det. 🙂 vad bör man se upp för, så man inte råkar skriva på nåt som är uppåt väggarna konstigt? lite flummig tråd kanske, men jag har ingen vidare koll på detta. nån som har råkat skriva på något som ni ångrat? tack och ha de gött /josef myspace.com/smoothreunion Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lavrell Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Lägg upp texten här så kan nog någon hjälpa dig annars kan det ta onödigt lång tid att besvara frågan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
jarlo Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Även om det inte var fråga om just skivkontrakt så kan jag ändå tipsa om den här tråden om några jävlar som försökte blåsa mig: https://www.studio.se/index.php?showtopic=31839 Berätta gärna om hur ni kom i kontakt med skivbolaget... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 20 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 20 augusti 2008 (redigerat) Även om det inte var fråga om just skivkontrakt så kan jag ändå tipsa om den här tråden om några jävlar som försökte blåsa mig:https://www.studio.se/index.php?showtopic=31839 Berätta gärna om hur ni kom i kontakt med skivbolaget... haha, shit.. så illa är det nog inte här! de hade varit inne och lyssnat på vår myspace och tyckte det lät bra, och mailade. www.zinkmusic.com jag är övertygad om att det är seriöst liksom förövrigt så tog de kontakt med oss, jag hade inte hört talas om dem innan, bara nån av deras artister Redigerat 20 augusti 2008 av josie87 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 - Vad gäller kontraktet? Bra: Tidsbegränsad licensiering av färdiga masters / Transfer av copyright av endast en specifik inspelning / Inspelning och utgivning (ska specifieras!) av album eller singel med någon option. Dåligt: Livstids transfer av rättigheterna till allt du spelat in och kommer att spela in. - Royalty Bra: 50% om licensierade masters / 20% om bolaget står för kostnaderna - obs bara riktlinjer. Se upp så att inte onödiga kostnader, så som packetering eller annat, är recoupable för bolaget. Förhandla om vad som ska vara bolagets kostnader! En video äter lätt upp all er royalty, liksom remixer eller annan marknadsföring. Artisterna skall inte stå för hela den biten. Glöm inte att skivkontrakt ofta saknar uppgifter om bolagets åtaganden! Kräv att utgivningarna ska skrivas in ('release commitment') och att det skall finnas en tidsgräns då skivan måste ha släppts. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 20 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 20 augusti 2008 - Vad gäller kontraktet?Bra: Tidsbegränsad licensiering av färdiga masters / Transfer av copyright av endast en specifik inspelning / Inspelning och utgivning (ska specifieras!) av album eller singel med någon option. Dåligt: Livstids transfer av rättigheterna till allt du spelat in och kommer att spela in. - Royalty Bra: 50% om licensierade masters / 20% om bolaget står för kostnaderna - obs bara riktlinjer. Se upp så att inte onödiga kostnader, så som packetering eller annat, är recoupable för bolaget. Förhandla om vad som ska vara bolagets kostnader! En video äter lätt upp all er royalty, liksom remixer eller annan marknadsföring. Artisterna skall inte stå för hela den biten. Glöm inte att skivkontrakt ofta saknar uppgifter om bolagets åtaganden! Kräv att utgivningarna ska skrivas in ('release commitment') och att det skall finnas en tidsgräns då skivan måste ha släppts. tack så sjukt mycket för svar! så här står om royalties 5. ROYALTY, REVENUE 50/50 SPLIT (A) In full considerations of any and all the rights and licenses granted to Licensee hereunder and any services rendered by Licensor hereby, Licencee agreed to pay to Licensor a royalty as specified in the Addendum. (🙂 The royalty to be paid by Licensee to Licensor pursuant to paragraph 5 (A) hereof shall cover all royalties, residuals, taxes, social fees, pension fees, deferments or other monies payable by Licensor to the Artist, other artists, musicians, mixers, studios, musicians´ guide, pension fund, producer or any other party in respect of production or any exploitation of the Masters with the sole exception of the copyright fees as specified in Paragraph 7 hereof, and Licensee shall not be obligated to pay or reimburse any kind of amount (including any costs for the recording sessions for the Masters) to Licensor hereunder except as expressly provided otherwise herein. © Licensee will submit a written statement of account end of each third (3rd) month and payment for royalty due will be paid each sixth (6th) month (June 30 and December 31). Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
bakke Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 tjena.mitt band har precis fått ett kontraktförslag från ett skivbolag. det är på formell engelska så det tar ett tag att ta sig igenom det. 🙂 vad bör man se upp för, så man inte råkar skriva på nåt som är uppåt väggarna konstigt? lite flummig tråd kanske, men jag har ingen vidare koll på detta. nån som har råkat skriva på något som ni ångrat? tack och ha de gött /josef myspace.com/smoothreunion Om du/ni inte är det, bli medlem i Svenska Musikerförbundet och kolla upp det med deras jurister. Dom kollar kontrakt och ger råd gratis till medlemmar, jag vet inte hur det fungerar om man inte är medlem. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 20 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 20 augusti 2008 så här står i ett mail, dock ej i kontraktet då alltså Vi har ett nytt och ganska unikt avtal som vi tagit fram, vi jobbar helt utan förskott och tillämpar istället något som kallas för Revenue Profit Split. Det går ut på att Zink Music tar kostnaderna för tryck, mastring och artwork, dessa kostnader re-coupas senare och all överskjutande vinst delas i hälften. Som exempel kan nämnas att Daniel Andersson med sin platta ”Days in L.A.” själv erhöll 22’000:- för de cirka 800 första sålda exemplaren. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 5. ROYALTY, REVENUE 50/50 SPLIT Inget att invända mot. Glöm inte kolla upp 3rd party licensing, dvs om annat skivbolag, reklamföretag etc skulle vilja använda inspelningen. För det skall också gälla 50/50 minimum till din fördel. Förutom royaltyn är tidsbegränsningen (föreslå fem år!) viktig, samt att det klart framgår vad bolaget måste släppa, och när. Inte sällan sitter indiebolag på inspelningar i åratal utan att släppa, då är ni låsta om inte det avtalats om en tidsgräns där deras rätt till masters är förverkad. Se även till att det tydligt preciseras vilka låtar ni licensierar ut. Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Vi har ett nytt och ganska unikt avtal som vi tagit fram, vi jobbar helt utan förskott och tillämpar istället något som kallas för Revenue Profit Split. Det går ut på att Zink Music tar kostnaderna för tryck, mastring och artwork, dessa kostnader re-coupas senare och all överskjutande vinst delas i hälften. Det är inte nytt eller unikt 🙂 men helt ok. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Demomannen Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Och var inte rädd för att förhandla! Om ett bolag kontaktat dig så finns det garanterat fler därute som skulle kunna vara intresserade, om dom här mot all förmodan -och min erfarenhet- droppar er bara för att ni vill diskutera detaljer i avtalet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Och var inte rädd för att förhandla! Precis och på spiken! Det är ju alltid ett antal förhandlingsvariabler att ta hänsyn till. Vissa av dessa kostar mer i en "give ´n take" och andra kostar kanske i praktiken lite eller i bästa fall ingenting - Ändå ger den motparten en upplevd eller faktisk känsla av att ha vunnit lite grann. Lista dessa och måla upp tänkbara scenarier. Sätt mål och (kanske ännu viktigare ) de lägsta nivåer som ni kan tänka er att gå med på. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Valle Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Det tråkigaste och enklaste men inte desto mindre viktiga rådet: Om du inte är säker på innebörden i någon villkorstext ska du inte ingå (skriva på) avtalet. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Gain Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Det tråkigaste och enklaste men inte desto mindre viktiga rådet: Om du inte är säker på innebörden i någon villkorstext ska du inte ingå (skriva på) avtalet. Inte frestas av bekväma skinnfåtöljer (om de existerar fortfarande 😉 ), smicker och champange alltså... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Biran Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 som någon innan skrev, var inte rädd att förhandla.. fall inte för detta med skivkontrakt utan att tänka igenom det ordentligt, speciellt att bara kontraktera 1 platta i taget.. känner till 2 band som sitter fast på värdelöst bolag med kontrakt på flera skivor och kan inte göra ett piss för att byta till bättre bolag.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
freddie Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 (redigerat) Om möjligt så skriv inte på för mer än 1 skiva i första hand. Mycket kan hända på ett år. Bandet kan bli osams. Bandmedlem kanske måste flytta. Allt möjligt internt kan leda till svårigheter att klämma fram nytt material. Sen, efter 1:a skivan så vet man ju åxå om bolaget jobbade/agerade som hoppats. Edit: Biran, ovan mej, är inne på samma såg jag lite senare. Redigerat 20 augusti 2008 av freddie Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Twilight_Zound Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 som någon innan skrev, var inte rädd att förhandla.. fall inte för detta med skivkontrakt utan att tänka igenom det ordentligt, speciellt att bara kontraktera 1 platta i taget.. känner till 2 band som sitter fast på värdelöst bolag med kontrakt på flera skivor och kan inte göra ett piss för att byta till bättre bolag.. Då gäller det att fortast möjligt göra sig VÄÄÄÄLDIGT obekväm för bolaget...Med tyngdpunkt på "FÖR BOLAGET"...Se till att dom börjar tycka illa om er... Eller så.. Men var försiktiga så att det inte slår bakut..Mycket lätt hänt.. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
TUFFTUFFTUFF Postat 20 augusti 2008 Dela Postat 20 augusti 2008 Släng iväg några e-mail till de andra artisterna som ligger på bolaget och fråga hur de tycker att samarbetet har fungerat. Fråga om de har samma deal som er och vad de skulle ha förhandlat om, om de var i eran sits. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 20 augusti 2008 Trådstartare Dela Postat 20 augusti 2008 Det tråkigaste och enklaste men inte desto mindre viktiga rådet: Om du inte är säker på innebörden i någon villkorstext ska du inte ingå (skriva på) avtalet. Inte frestas av bekväma skinnfåtöljer (om de existerar fortfarande 😄 ), smicker och champange alltså... och yuccapalmer... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Lassebasse Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 Jag har precis fått hem ett skivkontrakt - och trots att det är på svenska är jag fan i mig för puckad för att fatta allt. Finns det NÅGON som är haj på sånt här så dra ett meddelande till mig. Behöver hjälp av en människa med huvudet på skaft och en god själ. MVH Lassebasse Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eterno Postat 22 augusti 2008 Dela Postat 22 augusti 2008 josie87 Det som du har skrivit är inte så illa. Det är ett "vanligt" indie deal. Du har redan fått tips om att inte skriva på mer än 1 album. Något mer du kan tänka på är hur många år ska kontraktet gälla, ca. 3 år är "normalt" för det tar tid att göra en skiva och sen ska den promotas, giga osv. men de kommer säkert vilja ha mer. Tänk på vilka länder ska kontraktet gälla för. Skriv inte på för "hela världen". Att skriva på för Scandinaviska länder låter rimligt. Förhandla!!! Förhandla!!! Det gäller att ge och ta. Det är inte så biligt att spela in ett album och den måste ni själva betala enligt dealen som du skrev. Försök förhandla att de betalar hälften eller kanske video, vad som helst. Förlagsavtal? De flesta skivbolag har förlag oxå och band utan förlagsavatal "tvingas" skriva på en sådan oxå om de vill att det ska hända något. (Ifall musiker inte har skrivit på någon annan förlags kontrakt innan) Då tar de 33,3% av upphovsrätten, men det något helt annat från skivkontrakt. Zink Music verkar vara seriösa, de har distrodeal med Bonnier Amigo Music Distubution så det är inte så illa. Men eftersom det är ett svenskt bolag så tycker jag att ni ska kräva att få ett deal på svenska oxå. Men ni kommer ändå att inte fatta mer än på engelska, så är det med kontrakt. Ni borde gå med i Musikerförbundet, då förhandlar de åt er med skivbolaget. http://www.musikerforbundet.se/ Lycka till. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
nilsemil Postat 24 augusti 2008 Dela Postat 24 augusti 2008 jag tipsar också om musikerförbundet har inte använt dom då jag hade tur coh hittade duktig manager men tror de är bra. se till att inte ge bort merchandise till skivbolaget. viktigt! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 2 september 2008 Trådstartare Dela Postat 2 september 2008 Det är inte så biligt att spela in ett album och den måste ni själva betala enligt dealen som du skrev. Försök förhandla att de betalar hälften eller kanske video, vad som helst. redan inspelad hemma hos mig för 0kr! 😄 tack så mycket för allt du skrev, vi har låtit några jurister kolla på det och förhandlat lite, men grundförslaget hade me de flesta grejer som du skrev om ändå, så vi kommer nog köra på det här! tack allihopa för svaren! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 18 september 2008 Trådstartare Dela Postat 18 september 2008 såhär blev det till slut: http://zinkmusic.com/ release 31 okt 😆 tack för hjälpen ha de fint josef Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
drloop (oregistrerad) Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 såhär blev det till slut:http://zinkmusic.com/ release 31 okt 😆 tack för hjälpen ha de fint josef Mm, va gött det låter om er! Lycka till! (Jag köper nog en platta) Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
eterno Postat 18 september 2008 Dela Postat 18 september 2008 Grattis, roligt att allting ordnade sig 😆 Lycka till Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
josie87 Postat 21 september 2008 Trådstartare Dela Postat 21 september 2008 såhär blev det till slut:http://zinkmusic.com/ release 31 okt 😆 tack för hjälpen ha de fint josef Mm, va gött det låter om er! Lycka till! (Jag köper nog en platta) tack! kul! 😎 finns att förbeställa på www.zinkmusic.com josef Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.