menvafaan (oregistrerad) Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 Jag ska spela in sång i mitt hemmabyggda ljudbås (kuddar och filtar ☺️) idag, och använder en Studio Projects B1-mick och öppna AKG K240-lurar. Det jag undrar är hur läckaget från hörlurarna (som är relativt starkt, i och med att lurarna är öppna) påverkar slutresultatet. I lurarna kommer de redan inspelade instrumentala partierna att spelas upp. Kommer det påverka resultatet negativt när sången skall processas? Kan det bli några bieffekter i slutresultatet, jämfört med om jag använder ett par slutna lurar med mindre läckage? Min fråga är helt enkelt: Är det generellt safe att köra med öppna lurar i sådana här sammanhang, eller bör jag lägga energi på att försöka få tag på ett par slutna? Vi ska börja spela in ikväll så jag hoppas på snabba svar. Tack! /Sebastian
jarlo Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 Jag ska spela in sång i mitt hemmabyggda ljudbås (kuddar och filtar 🙂) idag, och använder en Studio Projects B1-mick och öppna AKG K240-lurar. Det jag undrar är hur läckaget från hörlurarna (som är relativt starkt, i och med att lurarna är öppna) påverkar slutresultatet. I lurarna kommer de redan inspelade instrumentala partierna att spelas upp. Kommer det påverka resultatet negativt när sången skall processas? Kan det bli några bieffekter i slutresultatet, jämfört med om jag använder ett par slutna lurar med mindre läckage? Min fråga är helt enkelt: Är det generellt safe att köra med öppna lurar i sådana här sammanhang, eller bör jag lägga energi på att försöka få tag på ett par slutna? Vi ska börja spela in ikväll så jag hoppas på snabba svar. Tack! /Sebastian Jag skulle nog inte påstå att det genrellt sett är safe att köra med öppna lurar när man ska spela in sång. Det beror såklart på hur hög volym det kommer vara i lurarna och hur stark sången är, men om det är inspelning redan ikväll så skulle jag försöka att låna ett par slutna lurar av nån. Det behöver ju inte vara studiolurar, men det är nog skönt att ha nåt slags alternativ om man märker att det inte funkar med AKG-lurarna. Du kan ju prova att använda AKG-lurarna på en testinspelning och sen slänga på en kompressor på sångspåret och se hur mycket av läcket som hörs...
android Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 (redigerat) Ja, det är generellt sett dumt att använda öppna hörlurar så att man får läckage vid inspelning. Hur stort problemet blir i praktiken med öppna lurar vet jag inte riktigt, men jag skulle inte chansa om jag inte vore absolut tvungen. edit: Sent ute ser jag, men kan bara tillägga att det som Jarlo säger absolut inte behöver vara några svindyra slutna lurar, har kört med ett par gamla Sennheiser för ett par hundra med gott resultat. Och lite läckage blir det nästan alltid även med slutna lurar, och det brukar inte göra nåt. Redigerat 20 augusti 2008 av android
Piccazzo Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 Kommer det påverka resultatet negativt när sången skall processas? Kan det bli några bieffekter i slutresultatet, jämfört med om jag använder ett par slutna lurar med mindre läckage? Min fråga är helt enkelt: Är det generellt safe att köra med öppna lurar i sådana här sammanhang, eller bör jag lägga energi på att försöka få tag på ett par slutna? Påverkar resultatet gör det inte så himla mycket , Bi effekter är att om du spelar in på låg volym och måste höja rejält i sångspåren höjer du även läckaget och det blir lite mer svårmixat. Generellt är det bättre med slutna lurar , Sennheiser HD280 e bra lurar för detta ändamål.
Claes Holmerup Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 Instämmer. Kör med slutna lurar. Vilka du ska ha är förstås en fråga om vilka egenskaper du värderar högst. Sennheiser HD280 Pro, som har nämnts, har en dämpning på imponerande 32dB - något som är bättre än vissa som marknadsförs som extremt dämpande... 🙂 De låter bra men är lite tunna i basen - och de sitter ganska ok också. Ultrasones lurar låter bättre (åtminstone enligt mina öron 🙂 ) och är bekvämare - men också dyrare. De slutna lurarna i deras HFI-serie dämpar ca 28dB, medan Pro-seriens slutna modeller dämpar ca 30dB. Själv föredrar jag Ultrasone - men samtidigt behöver man kanske inte sikta in sig på ljudkvalitet i första hand när det gäller lyssning medan man spelar in, utan det är viktigast att lurarna sitter bekvämt så att man står ut med att ha dem på sig långa stunder.
drloop (oregistrerad) Postat 20 augusti 2008 Postat 20 augusti 2008 Lägger man många körer så blir läckage från lurar nästan som fasfel, det låter horribelt och blir extremt svårmixat. Undvik läckage om du skall lägga många spår.
MattiasA Postat 11 september 2008 Postat 11 september 2008 (redigerat) Om läcket är högt kan man göra följande: (har ej prövat detta på en riktig inspelning men gjort det som test hemma) 1. Bekymra dig inte det minsta för läcket(använd inga sends på bakgrundsmusiken) 2. De ljud som läcket består av(alltså bakgrundsmusiken som du sjungit in till) - panorera 100% till vänster 3. Panorera också sångspåret 100% till vänster 4. Fasvänd sångspåret 5. VIPS - så är bakgrundsläcket borta ifrån sångspåret. Det är viktigt att det är exakt samma bakgrundsmusik under sånginspelningen som under fasvändningen. Vet ej hur bra detta funkar i alla situationer men visst funkar det. Det går princip att spela in med en högtalare bakom sångaren o få detta att funka. men rikta då inte micen mot högtalaren direkt. Eller hötalaren direkt mot micen. Fasvändning funkar ej heller mot ambience. bara med direkt ljud. Redigerat 11 september 2008 av MattiasA
freddie Postat 11 september 2008 Postat 11 september 2008 Akut tips -> Sätt en riktigt tjock mössa på huvudet som omsluter lurarna. Kanske till och med två 😕
MattiasA Postat 11 september 2008 Postat 11 september 2008 Ja det låter ju faktiskt enklare än mitt förslag. varmare också
NoClip Postat 13 september 2008 Postat 13 september 2008 Det är precis skitsamma i 99 fall av 100. Om du ens hör läck antar jag att det är rock eller någon form av "hög" musik det handlar om. Det påverkar inte slutresultatet något alls... skitsamma om du behöver komprimera 40db å dista efteråt, spelar ändå ingen roll i sammanhanget.
Waltzberger (oregistrerad) Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 livar upp denna tråden lite igen eftersom jag är i hugget o köpa ett par slutna lurar. att ha endast då jag lägger sång. om man inte vill pumpa ut hela studielånet kan dessa vara en bra idé då kanske? http://www.thomann.de/se/extreme_isolation_ex_25.htm
drloop (oregistrerad) Postat 8 januari 2009 Postat 8 januari 2009 Funkar säkert. Jag har ett par BeyerDynamics DT220 tortyrredskap som "håller tätt". Men jag har även införskaffat ett par Sennheiser HD201 som är ett skönare alternativ. Sitter bra på huvudet och dämpar bra, mycket bra ljud för 170 spänn: https://www.inet.se/ljud---bild/hoerlurar--...hd-201/6308466/
barrf Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Jag kör med ett par "billiga" (ca 1300kr) och slutna Roland RH-200 och det är grymt vid sång. Sitter som smäcken och läcker nada. Men tillbaka till frågan, det beror ju på vilken "nivå" man satsar på. Klart det kommer sabba en del, förhållandevis lite iofs, dock kommer det förstöra. Men är det inget som du märker förstör ljudbilden är det inget du heller behöver lägga pengar på. Har du däremot en tusenlapp över och känner att det visst stör som fasen, satsa då på ett par slutna. Skål.
pme (oregistrerad) Postat 9 januari 2009 Postat 9 januari 2009 Jag tycker det blir bra med inear typ Koss the plug. Lägre läck än med HD280.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.