Jump to content
Annons

Gitarr --> dator

gwai

Recommended Posts

Jag vill koppla min elgitarr till datorn och använda Cubase + Amplitube. Har funderat på ett Audiophile 2496-kort. Kan jag koppla gitarren direkt till ljudkortet eller behöver jag någonting emellan? Och i såfall vad?

Dela på andra sajter

Annons

Utsignalen från gitarren är troligtvis runt -15db kanske tom -20db. Ska det bli bra måste signalen upp till iallafall -5db, helst -3db till -1,5db. Alltså kommer du behöva nån slags förstärkning. Hurvida Audiophile-kortet har det eller inte får nån annan svara på. Annars behöver du nån liten extern pre-amp. Sån kan du hitta för 400:- 😄

Dela på andra sajter

Ljudkortet har inte preamp. Med måste du köpa till. Annars har skulle du kunna kolla på Audiotrack maya mk II på jam.se. Liknade kort men med reampar utan att det kostar grymt mycket.

Dela på andra sajter

Finns det ingen Mjukvaru preamp? som funkar bra då?

pre=före

amp=förstärkning

Alltså: för-förstärkning

Alltså: sker före inspelning

Om du spelar in en jättelåg signal och sedan förstärker den i datorn, så kommer ju även bruset att förstärkas lika mycket... Borde inte ge ett så bra resultat... Kolla t.ex. tråden om normalisering.

Dela på andra sajter

captain nemo (oregistrerad)

Nej. Preamp ÄR hårdvara. Däremot finns det pluggar som simulerar olika former av ljudbearbetning, men de kräver så att säga en redan god signal att jobba med.

//nemo

Dela på andra sajter

2 billiga preamps som funkar både till gura/teleplugg & mikrofon/XLR:

ART's "Tube MP" funkar finfint vid hemmabruk. Kostade för 2 år sen 1500:-. Nu säljs den för 595:-.

Behringer's "TUBE ULTRAGAIN MIC200" för 495:-, som i princip verkar va en motsvarighet/plagiat på ART:en.

Dela på andra sajter

Ska testa en ART Tube MP i helgen! Den ska visst funka även som gitarringång/preamp (inte bara till mic).

Om nån är ute efter mic också, kolla in Tubepack, en MT87s med ART MP för 1100 spänn! 🙂

(Har jag för mig! har inte Luthman-katalogen till hands och den verka inte finnas som pdf)

Ha en bra dag o helg!

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Dela på andra sajter

Ska testa en ART Tube MP i helgen! Den ska visst funka även som gitarringång/preamp (inte bara till mic).

Det finns nog inte många (om det finns några alls...) preamps som inte går att använda både för instrument och mic... 🙂

Dela på andra sajter

Det finns nog inte många (om det finns några alls...) preamps som inte går att använda både för instrument och mic... 🙂

Bra att du är uppmärksam och rättar en lat en! 🙂

Om jag försöker va tydligare så menade jag att den fungerar som DI-box och/eller att "ingångsimpedans" passar en gitarr/bas. (ingången på t.ex. Emu 1820s preamps har enligt teknisk expertis hos Emu 10K ohm, när de flesta andra instrumentingångar har 1M ohm)

Ok? 🙂

Mvh,

Fredrik

Dela på andra sajter

Jag har ett SB kort 🙂 Och innan jag körde mixer till datorn så spelade jag direkt in genom ljudkortet. Det var jättebra ingångssignal på det och ingent brus. När man bräzzade på så kunde det hända att det till och med distade så man var tvungen att sänka på Gitarren!

Testa innan du köper!

Dela på andra sajter

Jag har ett SB kort  🙂  Och innan jag körde mixer till datorn så spelade jag direkt in genom ljudkortet. Det var jättebra ingångssignal på det och ingent brus.

Vilken ingång på ljudkortet (när du körde gitarren direkt in)? En del (alla?) SB har en förstärkt ingång ("mic in").

Vad för gitarr?

Hur var den inkopplad?

Nyfiken...

Mvh,

Fredrik

Redigerat av freddo
Dela på andra sajter

Va finns det för smidiga (jättesmå) preamps med balanserad in och ut som man kan lägga sist i sin effektpedal-kedja när man ska line-a? Blir nämligen väldigt låg utsignal efter alla pedaler jag kör.

Dela på andra sajter

Va finns det för smidiga (jättesmå) preamps med balanserad in och ut som man kan lägga sist i sin effektpedal-kedja när man ska line-a? Blir nämligen väldigt låg utsignal efter alla pedaler jag kör.

Annars finns det en pedal som är byggda för just det. Jag har en sådan kommer inte ihåg vad den heter och jag använder den inte längre men då får ingen line nivå av den utan bara "standardgitarrnivå" .

Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.