Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej,

Detta är mitt första inlägg, hoppas få kloka råd och tips...

Jag har fått i uppdrag att sätta ihop en inspelningsutrustning åt en vän på Irland. Min vän är en teknisk analfabet, så uppdraget gick till mig.

Min vän är en fantastisk traditionell flöjtspelare med många musiker-kontakter. Nu är det så att det blir ofta mycket musik när dom träffas och många av musikerna är äldre vilket betyder att det är hög tid att föreviga deras spel.. Marcus som min vän heter vill gärna dokumentera dessa sessions. Vi pratar här om högklassig traditionell musik som spelas in live i Marcus kök.

Instrument som vanligen förekommer är flöjt, durspel, concertina, gitarr, bouzouki, tenorbanjo, mandolin, bodhrán, uilleann pipes (irländsk säckpipa) och fiol.

Vad jag har plockat ihop så här långt:

Korg D3200 -Digitalporta

Sennheiser HD280 -hörlurar

Behringer B2031A -active studio monitors

2 st. AKG Perception 220 -condenser microphone (gitarr, bouzouki, mandolin, banjo)

2 st. Röde NT2A -condenser microphone (flöjt, sång)

4 st. SE Electronics SE3 -Condenser microphone (säckpipa, concertina, bodhrán, fiol m.m.)

2 st. AKG C516ML -dragspelsmickar

Är jag på rätt spår? Förslag på andra mickar, porta eller annat?

Vänligen

PärK

Redigerat av ojvoj
Annons
pme (oregistrerad)
Postat

Behöver du verkligen 4 st SE-3? Oktava Mk012 kanske kan vara ett alternativ. Spelar du in i stereo så kanske matchat kan vara värt att fundera på.

De finns även med olika upptagningsmönster. Och ingen dynamisk mic.

Postat

Hej PME,

Jag har fått för mig att SE-3:orna är bra allroundmickar ochdå tänkte jag att det är bra att ta i.

Jag har editerat i mitt förra inlägg och gjort en del tillägg bla att det handlar om live-inspelning i Marcus kök. Ingen av gubbarna står ut med tanken att göra separata pålägg. Det är "upp med grejorja och ös på" som gäller.

Postat

Har googlat Oktava Mk012. Får bra reviews. Var köper man dessa mickar?

Postat (redigerat)

Det finns ingen officiell svensk distributör av Oktava (och därför är det inte många handlare som har dem), men undertecknad har i alla fall nästan alltid MK012 i lager. 😛

Om man ska köpa sådana, så gäller det att passa sig lite, eftersom det förekommer kinesiska kopior: http://oktava.tula.net/fake

Redigerat av Claes
Postat
Hej PME,

Jag har fått för mig att SE-3:orna är bra allroundmickar ochdå tänkte jag att det är bra att ta i.

Jag har editerat i mitt förra inlägg och gjort en del tillägg bla att det handlar om live-inspelning i Marcus kök. Ingen av gubbarna står ut med tanken att göra separata pålägg. Det är "upp med grejorja och ös på" som gäller.

Har testat SE-3:orna som hastigast och jag tyckte de lät ganska bra. Lite som ett mellanting mellan AGK C451B och Neumann KM84 (testade dock inte samtidigt så det kan förstås vara helt fel).

Postat

sE3 är också trevliga micar - men tänk på att de är ersatta av sE4, där det är möjligt att byta ut kapslarna. I övrigt är det exakt samma mic som sE3...

Andra småmembranare att överväga, är de svenska Line Audio Design CM3. De har en neutral frekvensgång och kan upplevas lite "tråkiga" på grund av det - men det beror ju på vad man är ute efter...

Mina egna favoriter är dock Oktava MK012. 😛

Hämta gärna lite smakprov på hur de olika modellerna kan låta, på min testsite - så kan du få en uppfattning om en del av skillnaderna.

Postat

Jag funderade på Line Audio Design CM3 innan jag kom fram till sE3. Neutrala mickar för akustiska instrument är kanske en god idé. Instrumenten som kommer att spelas in har ju ett brett spektra av över/undertoner. Vad tror du, Claes?

Som jag skrev tidigare kommer inspelningarna att ske live i ett ganska litet kök, där de olika ljudkällorna kommer att läcka i alla mickar. Något att tänka på kring det?

Detta projekt kommer nog att innebära mycket testande av mikrofon-vinklar, inställningar, placering av instrument (i förhållande till varandra)...

Det gäller att få så hög kvalitet som möjligt.på så kort tid som möjligt.

drloop (oregistrerad)
Postat

Jag tycker du kan skippa portan. Ofta är portan krångligare att lära sig än dagens moderna mjukvaror.

Så kör en laptop istället och mjukvara istället.

Det finns enkelt mjukvara typ Garageband eller varför inte min favvis Tracktion.

Ett bra ljudkort med många ingångar är nog ingen dum idé heller.

Postat (redigerat)

hej drloop,

Tror inte att jag kan skippa portan. Jag kommer att åka över till Irland och installera alltihop, köra igång det och sedan lämna över...

Finns inte en chans att köra via dator, tyvärr, håller med att det skulle fungera smidigare.

Claes,

Jag tror faktiskt att jag byter ut 2 av sE3 mot 2 Oktava Mk012, då får jag ett antal mickar att experimentera med.

So far:

2 st. Röde NT2A

2 st. AKG Perception 220

2 st. SE Electronics SE3

2 st. Oktava Mk012

2 st. Line Audio Design CM3

Blir det bra, tror ni?

Redigerat av ojvoj
pme (oregistrerad)
Postat

En grej som jag tycker är bra och bör påpekas. Att med TVÅ nt2a kan du göra mid-side stereo inspelningar. (Till det behöver du en fig 8 och en cardioid)

Postat
hej drloop,

Tror inte att jag kan skippa portan. Jag kommer att åka över till Irland och installera alltihop, köra igång det och sedan lämna över...

Finns inte en chans att köra via dator, tyvärr, håller med att det skulle fungera smidigare.

Claes,

Jag tror faktiskt att jag byter ut 2 av sE3 mot 2 Oktava Mk012, då får jag ett antal mickar att experimentera med.

So far:

2 st. Röde NT2A

2 st. AKG Perception 220

2 st. SE Electronics SE3

2 st. Oktava Mk012

2 st. Line Audio Design CM3

Blir det bra, tror ni?

Det kan säkert bli en mycket användbar blandning. 😄

Postat

Min direkta tanke är att det blir väldigt många mikrofoner i ett kök. Dels brukar akustiken vara ganska hård i ett kök. Något man kanske inte tänker på när man spelar och har trevligt tillsammans, men när man lyssnar på det inspelade materialet. Det andra är att kylskåp och köksfläktar stör väldigt mycket.

Postat (redigerat)

hej joachime,

Ett kök är nog inte det mest ideala rummet för inspelning... 😉

men den sociala delen i mötena är nog 75% av inspirationen. Ofta sker mycket samspråk och storytelling, varvat med långa sessioner med musiserande. Köken på Irland är viktiga mötesplatser.

Jag har påtalat att bristerna i valet av rum och de begränsningar det ger på ljudkvalitén, men det viktigaste med dessa inspelningar är att förmedla känslor och stämningar och att få dessa unika musiker på pränt.

jag tror inte att alla dessa mickar kommer att användas samtidigt, utan det kan mycket väl bara vara flöjt och durspel och en gitarr vid något tillfälle och någon annan konfiguration vid ett annat...Anledningen till alla dessa mickar är att inte begränsa sig.

Instumenten har olika karaktär och ljudstyrka.

Mitt syfte är att få så hög kvalitet som möjligt där krutet läggs på mickarna.

Redigerat av ojvoj
drloop (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Antalet 48volts matningar, du kanske behöver fler och preampsdessutom?

Redigerat av drloop
drloop (oregistrerad)
Postat

Personligen tror jag mer på en liten handhållen inspelningsmanick med två mickar. Lättare att sätta upp och använda än portan.

Att försöka närmicka i ett läge där Tullamore Dew att gott "tjöt" är blandat är nog lite stämningssänkande.

En sådan här manick är busenkel och låter bra.

http://www.olympus.se/consumer/2581_digita...tails_18565.htm

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.