Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Läste nånstas på forumet att man kan göra en BUS som man routar flera kanaler till så att man bara tex behöver använda ett reverb för trummor. Istället för att ha ett reverb till hi hat en till snare en till hi hat nr 2 ja ni fattar... Men hur routar man kanaler och vart (hur gör man)?

Fråga nr två: När man tex använder sig av ett ljud i Albino 2 på Kanal 1 en låt säga en pad. På kanal 2 vill man ha ett synth ljud, oxå det från Albino 2 måste man då öppna yteligare en Albino 2 synth då? Har väll en fyra fem st öppna nu. 😛🙂😳

Tacksam för svar 😳

Annons
Postat

Om inte synten (VSTi'n) är multitimbral d.v.s kan spela upp flera ljud på olika kanaler, måste du göra som du gjort..öppna flera instanser av samma program/VSTi.

Att skapa en BUS..? Du menar alltså en "Group Channel"

den skapas som vilket annat spår som helst.. när du sedan döpt den till... t.e.x BUS 1 så kommer den att dyka upp bland möjliga Outputs i kanalväljaren högst upp i Cubase-mixern..

Lycka teel

Postat

Är inte riktigt med där med group channel. Så här ser det ut nu. Kanal 1,2,3,4 och 6 är percussion (MIDI spår) Om jag nu vill göra dom till en klunga (group channel) där jag kan lägga ett reverb istället för 5. Hur styr jag dom dit dom ska då? Har inte haft nån lycka hittils 😳

Postat

MIDI spåren är irrelevanta då dessa enbart innehåller styrsignaler. Om percussionspåren använder en VSTi plugin så tittar du i mixern i Cubase. Där kommer du att hitta kanaler för den VSTi som spelar upp ljuden. Den/de VSTi'er som används är kopplade till en utgång. När du skapat ett Groupspår kommer denna finnas med bland de aktuella utgångarna. Genom att välja denna kan du då skicka ljudet från den/de VSTi'er som används. Sedan kan effekter läggas på Groupspåret för att påverka ljudet på flera kanaler/spår samtidigt. Här kan du läsa lite mer om mixern och olika spårtyper:

http://www.majken.se/cubase/index.htm?mixerwindow2.htm

/Majken

Postat

Tack Majken... jag trodde i min enfald att min redogörelse var tillräckligt grundlig... 🙂

Hursomhelst.

Chriskooh: Du skapar ett GroupChannel track som du skapar alla andra TRACK's.. genom höger musknapp över trackinspectorn. ( där spåren ligger alltså.)

Sen kan du döpa spåret till vad du vill.. detta namngivna track dyker sedan upp bland valbara audioutgångar i Cubasemixern.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du ska bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.