Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Nu har jag undrat i säkert två år vad en breath controller gör och hur den fungerar.

Är väldigt nyfiken med tanke på att Fredrik Thordendal (Meshuggah) använder en sån till vissa gitarrsolon. Han har ett riktigt coolt ljud.

Ett exempel på hans användande finns kring 04:00 minuter i detta klipp: Tryck på mig

Någon som vet?

/Tappo

Annons
Postat

Enkelt förklarat är det en apparat som omvandlar trycket från dina lungor till midi-signaler. Ju hårdare du blåser desto högre värde.

Jag hittar inte mina lurar så jag kan inte lyssna på klippet just nu, men jag förmodar att han använder den för att styra parametrar på sin effektpedal?

Postat

Jag vet inte vad breath controller är men däremot att Thordendahl är ett stort fan av Alan Holdsworth och han använde ofta nån slags synthgitarr som skulle låta mer likt en saxofon än en ylande gitarr. Har även hört att meshuggah använde sig av Line six POD på Destroy Erase Improve-turnén och du kan ratta fram många bra sounds där. Sen sitter ju det mesta i fingrarna, LITE diskant , en massa MELLANREGISTER och ett extremt skjut i TONEN! Fredrik är extremt bra, lyssna på han 0 Morgan Ågren i UR´s program Drum! Så ska en gitarrist kompa! ☺️

Postat
Har alltid varit sugen på att prova en, säljs de fortfarande ?

Om de inte är alltför dyra kanske man köper en...

Det går att hitta ganska billiga på ebay. Det var någon på forumet som hade en till salu med vill jag minnas. Tror det var i "saxtråden".

Postat
Har alltid varit sugen på att prova en, säljs de fortfarande ?

Om de inte är alltför dyra kanske man köper en...

Det går att hitta ganska billiga på ebay. Det var någon på forumet som hade en till salu med vill jag minnas. Tror det var i "saxtråden".

Ok, har för mig Thomas Haake's bror tillverkar breath controllers här i sverige ?

Nån som vet något om det, och om han har någon hemsida ?

Postat

Det var Yamaha som (såvitt jag vet) var först med breath controller, och det stöds alltså av många (halvgamla) Yamaha-synthar. Har för mig att jag för ett tag sedan såg nya yamaha-bc's i nån webshop, så de tillverkas kanske fortfarande.

CME's midiklav har BC-ingång (eftersom de samarbetar med Yamaha).

Postat

Jag tackar för alla svar!

Bekant för mig att Johan Haake byggt Fredriks.

Då vet jag lite mer om den saken iallafall. 🙂

Rainydays: Har läst att den är kopplad så till vissa av dom äldre låtarna, för att få just det ljudet på solon. Även läst att den är kopplad så att när han använder den, glider den andra gitarristens ljud in i "kompläge". Huruvida det är sant eller inte vet jag faktiskt inte.

/Tappo

Postat
Jag tackar för alla svar!

Bekant för mig att Johan Haake byggt Fredriks.

Då vet jag lite mer om den saken iallafall. 😛

Rainydays: Har läst att den är kopplad så till vissa av dom äldre låtarna, för att få just det ljudet på solon. Även läst att den är kopplad så att när han använder den, glider den andra gitarristens ljud in i "kompläge". Huruvida det är sant eller inte vet jag faktiskt inte.

/Tappo

Jo de har kopplat nåt sånt. Har för mig att när Fredrik stampar in sitt "sololäge" och går in i mitten, går Mårtens signal splittad ut i höger och vänster med en viss fördröjning på ena kanalen. De har väl lite panorering normalt om jag minns rätt.

Postat

Jo det kan nog stämma kajan! Jävla helvetiskt det måste vara att ställa in allt bra.

Nu har jag iallafall fått svar på min fråga, så tråden kan glömmas och slängas om ingen annan har något mer att säga till om. ☺️

Godnatt från mig.

/Tappo

Postat

Fast den där såg väldigt mycket större och bökigare ut än Yamahas. Dock kanske bättre för gitarrister eftersom den skickar MIDI direkt...

Jfr:

33-12sm.jpg

och

bc3-086113c81ea860feb6aab6cd8a0391e0.gif

eller

67637.jpg

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.