Jump to content
Annons

SÅNG - TACKSAM FÖR HJÄLP!


kojdavid (oregistrerad)

Recommended Posts

kojdavid (oregistrerad)

Tjena!

När du har spelat in sång, vad har du för plugins & reverb o kompressorer mm. vad exakt lägger du på sången? även för skrik är uppskattat!

MYCKET TACKSAM FÖR SVAR! ☺️

ROCK ON!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det går inte att säga något generellt, utan det är en smaksak och något som måste anpassas för låten.

Det kan vara bra att komprimera för att få bättre kontroll, men inställningarna måste man prova sig fram till, så det är bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Vissa använder reverb, medan andra tycker att reverb inte är bra att använda. Vissa använder delay i stället för reverb och vissa använder både och. Det gäller alltid att anpassa det efter låtens karaktär och efter hur man själv vill att det ska låta.

Ingen universalmedicin, alltså - tyvärr... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, väldigt svårt att svara på din fråga. Jag brukar lyssna på råmaterialet och bestämma hur detta ska låta, sedan använder jag de verktyg jag behöver för att nå det resultatet. Men om vi ska säga de vanligaste sakerna jag personligen använder så är det:

EQ

Kompressor (bara för att få bukt med det värsta, vill inte att denna kompressor ska låta som om man komprimerat sönder sången, utan vill fortfarande ha ett öppet naturligt sound att jobba med)

EQ

Delay (som send och sällan som insert)

Reverb (används ibland, men som send och sällan som insert, samt EQ efter reverbet brukar slängas på)

Paralellkomprimering (Här trycker jag ihop sången och låter gärna konsonanterna komma fram lite ur kompressorn)

Sedan kan det ibland komma på dist, förstärkarsumileringar eller andra leksaker, som sagt är det helt beroende på hur jag vill att slutresultatet ska låta. Automatisering av volym är inte ovanligt att jag brukar få göra. DeEsser används om det bara är lite som är problemet. Om det är mycket och jag tycker att röstklangen påverkas för negativt så klipper jag ut alla s-ljud på egen kanal och sänker lite på volymen för dessa,. Ibland räcker det, och ibland får jag både sänka volymen och ha deesser på s-ljuden.

MVH

Anders

EDIT: förtydligande

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)
Det går inte att säga något generellt, utan det är en smaksak och något som måste anpassas för låten.

Det kan vara bra att komprimera för att få bättre kontroll, men inställningarna måste man prova sig fram till, så det är bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Vissa använder reverb, medan andra tycker att reverb inte är bra att använda. Vissa använder delay i stället för reverb och vissa använder både och. Det gäller alltid att anpassa det efter låtens karaktär och efter hur man själv vill att det ska låta.

Ingen universalmedicin, alltså - tyvärr... ☺️

tex, vad lägger du på sången för att den ska låta lika mycket helatiden och inte ena stunden låta mycket o ena stunden försvinna typ? vad för kompressor..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att säga något generellt, utan det är en smaksak och något som måste anpassas för låten.

Det kan vara bra att komprimera för att få bättre kontroll, men inställningarna måste man prova sig fram till, så det är bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Vissa använder reverb, medan andra tycker att reverb inte är bra att använda. Vissa använder delay i stället för reverb och vissa använder både och. Det gäller alltid att anpassa det efter låtens karaktär och efter hur man själv vill att det ska låta.

Ingen universalmedicin, alltså - tyvärr... ☺️

tex, vad lägger du på sången för att den ska låta lika mycket helatiden och inte ena stunden låta mycket o ena stunden försvinna typ? vad för kompressor..

Har man fått så stor skillnad, så är det dags att göra om inspelningen - för så stora fel kan man inte rätta till med pluggar, utan det måste fixas av sångaren.

Personligen så använder jag ofta Sonalksis SV-315, men den kostar en del.

Om du inte har koll på hur du ska använda en kompressor, så tycker jag att du ska börja med den kompressorn som följer med ditt DAW-program och lär dig använda den. När du har lärt dig den, så kanske det är dags att leta efter annat, OM du tycker att den inte fungerar som du vill att den ska fungera. Innan du har lärt dig (genom att testa att skruva och se (höra...) vad som händer), så är det inte lönt att leta efter någon annan kompressor än den som hänger med programmet. Samma sak gäller med eq och det mesta annat. Det går att få ett bra ljud med det som följer med - och om man inte alls kan få bra ljud med det, så får man inte heller bra ljud med andra pluggar, utan det är träning och åter träning som gäller innan du har fått den erfarenhet som krävs för att kunna avgöra vad du är ute efter för något...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går inte att säga något generellt, utan det är en smaksak och något som måste anpassas för låten.

Det kan vara bra att komprimera för att få bättre kontroll, men inställningarna måste man prova sig fram till, så det är bara att skruva och lyssna, skruva och lyssna - och skruva och lyssna...

Vissa använder reverb, medan andra tycker att reverb inte är bra att använda. Vissa använder delay i stället för reverb och vissa använder både och. Det gäller alltid att anpassa det efter låtens karaktär och efter hur man själv vill att det ska låta.

Ingen universalmedicin, alltså - tyvärr... ☺️

tex, vad lägger du på sången för att den ska låta lika mycket helatiden och inte ena stunden låta mycket o ena stunden försvinna typ? vad för kompressor..

Sjunga in så jämt som möjligt och om man inte lyckas att få jämnhet så använd limiter. Tog ett jäkla tag innan jag hittade det verktyget. Den jämnar ut mycket men är svåranvänd. Har planat ut många starka partier där sången blir för högt inspelad. Mina förklaringar/termer är dock så kassa så fortsätt sök svar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjunga in så jämt som möjligt

Tycker man ska passa sig lite för detta då jag tycker att det kan bli lätt tråkigt sound och tappa inlevelsen om man tänker på att sjunga jämt i styrka för mycket. Bättre ha lite ojämt och ta till sina verktyg (automatisering är guld) och ha kvar känslan hos vokalisten. Om man vill ha en jämn volym i sången så ser jag inga problem med det i dagens DAW:s, det va värre förr när man fick sitta flera vid bordet och sköta reglarna manuellt medan man spelade in mixen och det va ju alltid någon som gjorde ett litet misstag ☺️

MVH

Anders

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)

tack för alla svar.. ☺️

det där med att det blir olika volym helatiden, finns inget göra åt, så blir det alltid, och man måste alltid fixa ordning det, men vet att ni är grymt duktiga här inne så det är därför jag ber om så mycket tips angångde sången ändå, mitt band ska i november släppa ut två låtar med två olika gäst sångare på, och dessa två gäst sångarna är dem absolut bästa i sverige innom genren Pop,Hårdrock, Metal, hemligt just nu vilka dem är, men så fort vi släpper dem så visar jag ju så klart här på forumet hur det blev.

därför e jag sugen på så mycket tips om hur ni gör som möjligt!

men just vilka plugins brukar ni använda?

återligen tack för all hjälp! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tex, vad lägger du på sången för att den ska låta lika mycket helatiden och inte ena stunden låta mycket o ena stunden försvinna typ? vad för kompressor..

Volymautomation funkar ibland bättre än en kompressor , framför allt om det är vissa ord man vill ska sticka ut mer.

men just vilka plugins brukar ni använda?

Är inte det redan besvarat ett antal ggr ? , EQ , Kompressor , Reverb , Delay , Dist , Autotune , Split Harmoniser.

Just specifika tillverkare eller specifika inställningar gör som sagt ingen nytta då det beror på grundmaterialet samt arrangemanget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt exempel på en kedja kan jämna till det rejält. Ta de pluggar som finns till hands.

1. Limiter (som bara plockar ett par db)

2. Mjuk & transparent kompressor (kanske runt 10-15db komprimering)

3. Limiter (som plockar lite mer, kanske 6-10db)

4. Valfri EQ

Send:

1. Till ett reverb du gillar. Hur mycket & hur långt bestämmer du och låten tillsammans.

2. Delay gör det gött tycker jag. Testa att synca delayen, men kanske inte till 100%. För mycket låter bara b:igt. (Som med allt annat 😛 )

Måste du veta plugtillverkaren så testa med Waves. De har bra prylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Mitt tips är att lämna bort mixen om du vill ha det bra fort.

Spelar ingen roll om du så tar det dyraste pluggpaketet i världen om du inte kan ratta grejerna.

Och är det tunga snubbar ni skall ha med så finns det ännu större anledning att lämna bort mixen.

Prova att mixa sång kan du göra med de här filerna:

http://stutjanster.idg.se/laddaner/default.asp?editionID=61

Så kan du ha torrsimmat lite innan du skall göra det på riktigt så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
EDIT: Läste inte att du ville ha hjälp att få sången bättre...

Synd på den fina listan av dyrbar hårdvara och fin mjukvara.... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)

Tackar stor för alla fina svar! ☺️

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar stor för alla fina svar! ☺️

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Frågan är ju öppen som du säger.., men som andra säger..det är helt egalt. Hade du formulerat din fråga mot tips på inställningar av dessa pluggar så finns det säkert vissa "sanningar" som kan levereras. Men det är ju som alltid beroende på sammanhang och vad du har för mål med ditt ljud.!

OT: Ändra din rubrik till versalgement!

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)
Tackar stor för alla fina svar! 😉

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Frågan är ju öppen som du säger.., men som andra säger..det är helt egalt. Hade du formulerat din fråga mot tips på inställningar av dessa pluggar så finns det säkert vissa "sanningar" som kan levereras. Men det är ju som alltid beroende på sammanhang och vad du har för mål med ditt ljud.!

OT: Ändra din rubrik till versalgement!

Precis, klart de finns vissa sanningar, och det lixom grund inställningarna jag e ute efter (hur ni gör), tänkte man kunde lära sig olika saker från olika individer. 🙂 alla har sinna trix vettu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar stor för alla fina svar! 😉

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Grejen är väl att det hjälper inte så mycket att veta vilka pluggar andra lägger på sång om du inte vet hur du ska ratta dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar stor för alla fina svar! 🙂

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Frågan är ju öppen som du säger.., men som andra säger..det är helt egalt. Hade du formulerat din fråga mot tips på inställningar av dessa pluggar så finns det säkert vissa "sanningar" som kan levereras. Men det är ju som alltid beroende på sammanhang och vad du har för mål med ditt ljud.!

OT: Ändra din rubrik till versalgement!

Precis, klart de finns vissa sanningar, och det lixom grund inställningarna jag e ute efter (hur ni gör), tänkte man kunde lära sig olika saker från olika individer. 😱 alla har sinna trix vettu.

Om vi talar om grundinställningar så handlar det om svag kompression, tidiga reflektioner och ev hi-pass, that´s it for me! Åsså skulle du ju ändra rubriken.. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)
Tackar stor för alla fina svar! 😉

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Grejen är väl att det hjälper inte så mycket att veta vilka pluggar andra lägger på sång om du inte vet hur du ska ratta dem.

Jag vet hur man ska ratta.. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)
Jag vet hur man ska ratta..

Så varför behöver du då någon annans inställningar ? .

för det jag säger, att man kan lära sig nytt, plus att jag vill veta vad andra använder på för grejer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur man ska ratta..

Så varför behöver du då någon annans inställningar ? .

Han är ju bara nyfiken, vill lära sej och allmänt få lite aha-upplevelser. Det är väl inte så konstigt? Jag tror att vi alla här på forumet nån gång frågat det samma. Kanske inte just här men till nån polare eller annan person som man tycker har lite koll.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Så här gör jag med det senaste sångklippet.

En kompressor, Blockfish närmare bestämt. Ganska hård kompression och snabb attack/release.

Skär bort allt under 125 med ett hp filter.

EQ T-Racks lite upp ca3 db vid 6kHz, ganska brett Q värde, samt en liten kapning runt 2.5kHz smalare q-värde här.

På med en pitchshifter för att tjocka tillsången lite, snedstämd några få cent.

Reverb, Omniverb en ganska stor mörk hall.

Ett kort delay.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

kojdavid (oregistrerad)
Jag vet hur man ska ratta..

Så varför behöver du då någon annans inställningar ? .

Han är ju bara nyfiken, vill lära sej och allmänt få lite aha-upplevelser. Det är väl inte så konstigt? Jag tror att vi alla här på forumet nån gång frågat det samma. Kanske inte just här men till nån polare eller annan person som man tycker har lite koll.

Precis! ☺️ du fatta precis min poäng..

tack alla ni som skriver tips! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Jag tycker faktiskt det är en ganska underlig fråga. Det är ungefär som att fråga en målare "ungefär vilka olika penslar och färger brukar du använda till dina tavlor för att det ska bli fint?". Visst spelar dessa två faktorer stor roll för hur slutresultatet blir, men det är ju motivet som avgör vilka penslar och färger konstnären använder.

Det är inte förrän utrustningen och inställningarna sätts i ett sammanhang som de blir relevanta. Så om du vill lära dig något borde du lägga upp en inspelning och ställa frågan "hur hade ni gjort för att få denna inspelningen att låta bra?". Då har vi helt plötsligt satt det hela i ett sammanhang vilket gör att utrustningen och inställningarna helt plötsligt får en betydelse.

Är du med på hur jag menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

De som inte förstod frågan så var den "ungefär vilka olika pluggar lägger du på din sång för att den ska låta fint", tycker inte det är en spc konstig fråga som vissa verkar tycka.

Jag tycker faktiskt det är en ganska underlig fråga. Det är ungefär som att fråga en målare "ungefär vilka olika penslar och färger brukar du använda till dina tavlor för att det ska bli fint?". Visst spelar dessa två faktorer stor roll för hur slutresultatet blir, men det är ju motivet som avgör vilka penslar och färger konstnären använder.

Det är inte förrän utrustningen och inställningarna sätts i ett sammanhang som de blir relevanta. Så om du vill lära dig något borde du lägga upp en inspelning och ställa frågan "hur hade ni gjort för att få denna inspelningen att låta bra?". Då har vi helt plötsligt satt det hela i ett sammanhang vilket gör att utrustningen och inställningarna helt plötsligt får en betydelse.

Är du med på hur jag menar?

Problemet och svårigheten som jag ser med att säga HUR man skulle göra, även om råmaterialet fanns tillgängligt är att mixning är en kreativ process (för mig iaf). Visst skulle jag kunna ge lite tips på råmaterialet, men sedan kanske jag inte skulle göra så själv på samma material då jag inte kan förutse min kreativitet.

hm...någon som förstod vad jag menar? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet hur man ska ratta..

Så varför behöver du då någon annans inställningar ? .

för det jag säger, att man kan lära sig nytt, plus att jag vill veta vad andra använder på för grejer?

Ge och ta 😉 Köper delvis din point men din ingång kanske skevar något.. Ladda tråden med exempel på hur du själv gör. Gärna med Rainydays input - konkret exempel (med el. utan ljud).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker frågan är både kul och berättigad. Annars hade jag inte läst igenom tråden. Om "lär dig ratta själv" var det sanna universalsvaret på såna här frågor så skulle inte tidningen Studio ha nåt berättigande alls. Jag läser gärna vad andra använder och hur de använder prylar. Det är så jag lärt mig det lilla jag kan. Finns det inte universaltrick, så finns det specialtrick... alltid kul att läsa hur folk gör:)

Jag är på intet sätt pro när det gäller mix, men så här gör jag:

När jag mixar min egen sång som är ohyggligt dynamisk, från visk till vrål med halvdann mikteknik, så gör jag nästan alltid så här:

Om inte solo så dubbar jag ofta 2-5 ggr och breddar till nånsorts solfjäder med det centrala spåret högre i nivå än övriga.

På varje kanal:

Automatiserar brutala toppar och dalar i sequensern. Pillgöra men viktigt.

EQ, jag kör med default-EQn i Sonar: Sonitus. Finns säkert annat som är bättre men den är helt ok, och på min egen sång tycker jag inte det gör så stor kvalitetsskillnad att byta EQ-plugg. Skär bort allt bottenskräp och vässa efter behov (mik, miljö) diskanten. "Känn" på mellanregistret vad som ska upp och vad som ska ner.

Kompressor: Blockfish från www.digitalfishphones.com . Jag påstår att den är lite av ett universaltrick, tål att jämföras med allt jag provat. Gratis med vettiga presets. Inställning efter smak. "Mer kompression" på det centrala leadspåret än dubbarna, vissa dubbar kan jag ibland lämna okomprimerade.

Sen skickar jag alla kanaler till en buss, som ofta "bara" är en uppsamlingsbuss utan effekter, men ibland addera mer EQ och kanske nån channelstrip.

Någon eller några spår skickar jag till reverb och delay via send. Av "gammal vana" blir det ofta Sonitus pluggar här oxå, men som reverb använder jag alltsomoftast "Freeverb 2", gratis som jag gillar. "Alla" brukar rekommendera impulsreverb, men jag har inte lyckats trilla dit.

När jag mixar andra sångare så brukar jag jobba liknande, inga konstigheter. Mina sånginsatser brukar nog kräva mer kompression och automatisering än en gängse städad sångare.

Vill jag dista så plockar jag ofta fram CM Fuzz (som jag tror är samma som Camelphat free, finns gratis på Camels hemsida)

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...