Vallhagen Postat 18 augusti 2008 Postat 18 augusti 2008 Som näranog infödd linköpingsbo fick jag 11/15 rätt. Hur många får du? http://linkoping.expressen.se/nyheter/1.11...testa-dig-sjalv
Valle Postat 18 augusti 2008 Postat 18 augusti 2008 😄 Jag fick "Helt okej! Du har säkert åtminstone rest igenom Östergötland och hört invånarna prata." (8/15). För att vara född i Småland (Nybro), uppväxt i Skåne (Helsingborg/Malmö), så var det ett jävligt bra resultat, om jag får säga det själv. 🙂
Overkill Postat 18 augusti 2008 Postat 18 augusti 2008 6/15 och jag har nog aldrig varit i Östergötland. 🙂
tomazopantera Postat 18 augusti 2008 Postat 18 augusti 2008 10/15 näe, är inte så ofta i Östergötland.
Vallhagen Postat 21 augusti 2008 Trådstartare Postat 21 augusti 2008 10 av 15 här 🙂 Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig 😉 Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 🙂 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄 Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😄 Hehe.
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 21 augusti 2008 Postat 21 augusti 2008 10 av 15 här 😉 Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad ☺️ ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 🙂 Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 🙂 Hehe. Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄 Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår.
Fidden Postat 21 augusti 2008 Postat 21 augusti 2008 10 av 15 här 🙂 Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 🙂 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄 Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😉 Hehe. Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄 Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår. kan det vara en oäv? ☺️
Pazo Postat 22 augusti 2008 Postat 22 augusti 2008 10 av 15 här 😄 Det va fan! Jag hade nästan förväntat mig mer av dig 😆 Annars blir jag lätt imponerad av Fiddens resultat, men han är väl lite sådär språkbegåvad 😛 ... Eller lättanpassad till annan etnicitet 😄 Overkill däremot får ställa sig i skamvrån och tilldöms 8 straffveckor strax utanför Hycklinge för språkacklimatisering! 😛 Hehe. Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄 Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår. kan det vara en oäv? 😛 😉🙂😆
Lilleman Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 (redigerat) Som näranog infödd linköpingsbo fick jag 11/15 rätt. Hur många får du? http://linkoping.expressen.se/nyheter/1.11...testa-dig-sjalv 12 av 15, flyttade ifrån Östergötland när jag var 12 år, men övar alltid till mina oförstående vänners förtret... Redigerat 25 augusti 2008 av Lilleman
Vallhagen Postat 25 augusti 2008 Trådstartare Postat 25 augusti 2008 övar alltid till mina oförstående vänners förtret... 🙂 Helt rätt attityd! Man måste värna sin etniska särart!
anarkisten1 (oregistrerad) Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 Va fan jag tyckte jag var skitbra man e ju från Västerås från början sen lite Stockholm och sen Malmö och sen Köpenhamn och sen Malmö och sen...... 😄 Den som vet det här är helt klart insatt i ämnet, ett djur som bara finns i östergötland och som börjar på o. Lång svans och päls om inte skabben har varit för svår. kan det vara en oäv? 🙂 🙂 :) 😆 Det var oätt bra gissat du 😆
Vallhagen Postat 25 augusti 2008 Trådstartare Postat 25 augusti 2008 Det var oätt bra gissat du 🙂 Nej inte "du", snarare "dööh". 🙂 Det öschötska uttalet är hyggligt enkelt att lära sig. Några grundregler: 1. Betona ALLA stavelser. 2. Lägg bokstaven "L" väldigt långt ner i halsen 3. Bokstaven "R" uttalas som "O", eller föralldel som engelskans "W". Många nybörjare försöker sig på ett lätt skorrande långtnerihalsen-R, vilket alltså är fel. Ett favoritord är "OROLIG" som alltså ska uttalas "OOOLIG". Ordet "RAR" uttalas som engelskans "WOW" men med längre A-ljud. /Eder lingvistiker 🙂 Bengt Hey Lilleman föooesten, boa poäng dööh! Glömde skoiva de sist ööh!
Fidden Postat 25 augusti 2008 Postat 25 augusti 2008 "döööh" är ganska gångbart i jönköping också, men då måste man liksom förställa rösten så att den blir sådär dov och mörk. Tänk stefan liv.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.