Jump to content
Annons

Redigera sång i Cubase - klipp o klistra utan glitch

Recommended Posts

Breakman (oregistrerad)
Postat

Jag har spelat in en låt med min tös och hon gör ett långt snyggt vibrato i slutet. Problemet är att precis i början på det vibratot låter det: "tonen börjar-vibrato-"tjulp"-vibrato". "Tjulpet" är några tiondelar långt och syns i wav filen som en extra "bulle". När jag försöker att klippa bort det eller klistra över med det som finns strax innan så blir det volymskilnad samt ett drop out i början och slutet av inklippen.

Annons
Postat

Volymen kan du automatisera. Jag skulle nog göra en till kanal där jag lägger klippet och att det sakta smyger sig in och ut från orginalet så man inte reagerar på det. Att få till volymen kräver att du helt enkelt bara lyssnar dig fram så det låter naturligt. Du kan ju testa iaf och se om det fungerar 🙂

MVH

Anders

Breakman (oregistrerad)
Postat

Tack för tipset, men nää. Det blir ett "klipp" som är 1 s långt mitt i tonen. Det blir inte bra. Kan man inte "sudda ut" klipp gränserna så att det blir fade av sig självt? Så kort klipp, och mitt i tonen, gör det omöjligt att komma undan glitchar.

Postat

Jag klipper rätt ofta ihop sångslingor på liknande sätt, t ex om sångare inte kan hålla en ton tillräckligt länge. Jag kör med crossfade, X-knappen.

Postat

Du kan prova med timestretch för att få första delen av tonen tonen 1 sekund längre. om du har tur kan du komma undan med det 😛 Om det blir ett klick mellan de två klippen så markera båda delarna och tryck på X. Då bler det en automatisk fade out/in vid klippet som gör att klippet inte hörs. Prova dig fram!

Breakman (oregistrerad)
Postat

Nä, lyckas inte, Hur jag än stechar klipper x-fader eller försöker att bara ta bort det eftersom det är sist tonen, så blir det alltid en glitch i skarven. Jag skall kanske lägga upp en del av filen så att andra kan prova?

Postat

Se till att du ha "Snap to zero-crossing" så att du klipper rätt.

Är det stor skillnad så kan du testa att att överlappa och köra fade/crossfade eller lägga på annat spår och automatisera volymerna på överlappet. Ganska snabb fade får det vara tror jag.

/Christian B

Postat

Det är svårt att timestrecha leadsång snyggt. Det resulterar ofta i en choruseffekt precis i skarven, eftersom två tagningar hörs samtidigt en kort stund. Men ibland funkar det. Man får testa att flytta skarven hit och dit tills det inte märks.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.