Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Jag hoppas att jag postat tråden rätt, var inte riktigt säker på var den skulle ligga.

Men jag har precis lyckats skrapat ihopa 3000 kr, och tänkte inskaffa någon/några nya prylar till min lilla hemstudio.

Problemet är att jag har ingen aning vad jag ska köpa 😛

Just ny sitter jag med en dator, toneport ux2 ljudkort, en akustisk fender cd-60, en Ibanez RG321MH med ett par riktigt crappy logitech högtalare samt ett par crappy slutna philips hörlurar. Jag har också en JJLabs BMC2 mick.

Saker som jag skulle behöva:

- Bättre lyssning(Hörlurar antar jag i den prisklassen?)

- En Bas(Ibanez SR305 är jag inne på)

- En Gitarrförstärkare(Peavey Valveking)

- Någon form av akustikbehandling i mitt rum(sitter med betongväggar och trätak)

Jag är först och främst en gitarr-snubbe, vilket gör att det känns lite smått tråkigt att spendera alla sina pengar på en bas.

Skulle vilja höra någon ge något tips av hur mitt nästa steg ska se ut! 🙂 Är själv lite lost 😑

MVH Daniel

Annons
DieHard (oregistrerad)
Postat
Lyssning!

Bygg ett par SQ50 från Valutronic, http://www.valutronic.se.

tjing

Är dem tillräckligt bra då? Lite för stora för att jag skulle få plats med dem här hemma om de inte har mindre modeller.

Postat
Lyssning!

Bygg ett par SQ50 från Valutronic, http://www.valutronic.se.

tjing

Är dem tillräckligt bra då? Lite för stora för att jag skulle få plats med dem här hemma om de inte har mindre modeller.

Jag skulle säga att dom är bättre än tillräckligt bra. Jag har byggt ett par själv och är helt nöjd. Det finns fler här på forumet som byggt dem oxå, och vad jag förstått i allehanda trådar så diggas dom allmänt. Jag tror generellt att man tjänar tusenlappar på att bygga själv när det gäller just högtalare.

Visst är dom stora. Just SQ50 "kan" man bygga in i mindre lådor, men då går de inte lika djupt ner i basen.

Jag tror Valutronic har mindre modeller oxå, men då kan jag inte uttala mig om ljudet:)

tjing

Postat

Tycker åxå att du ska satsa på bättre lyssning. Detta om du vill göra så trevliga mixar förstås! Är det lirande du prioriterar så spelar det kanske inte så stor roll...

Lyssnade på Fostex små 4" monitorer härom dagen. Inte helt fel för 2000 spänn. Jäkligt klen bas, men vad kan man begära av 4". Däremot så kändes de detaljrika vilket är ack så viktigt. Nästa steg skulle nog vara ESI nEar 05 för 2500 spänn.

Ett gäng tavlor skulle nog åxå förbättra rummet.

Postat

Vallhagen:

Jag vet inte, jag har nästan ingen plats överhuvudtaget, så jag tror inte de skulle gått 🙂

freddie:

Är inte ett par proffshörlurar bättre än billiga monitorer då? 😮

MVH Daniel

Postat
Vallhagen:

Jag vet inte, jag har nästan ingen plats överhuvudtaget, så jag tror inte de skulle gått 🙂

freddie:

Är inte ett par proffshörlurar bättre än billiga monitorer då? 😄

MVH Daniel

I den prisklassen är ett par riktigt bra, öppna lurar absolut att föredra.

Mitt förslag är i så fall Ultrasone Pro2500, som är så nära högtalarlyssning som jag har hört i ett par lurar.

Postat
Vallhagen:

freddie:

Är inte ett par proffshörlurar bättre än billiga monitorer då? 😛

MVH Daniel

I den prisklassen är ett par riktigt bra, öppna lurar absolut att föredra.

Mitt förslag är i så fall Ultrasone Pro2500, som är så nära högtalarlyssning som jag har hört i ett par lurar.

Kan vara som Claes säger. Han har hängt med ett tag & brukar ha koll på läget.

Själv skaffade jag ett par "AKG K274 Studio" i höstas. Att referens lyssna i lurar funkar för mej när det gäller att kolla reverb svansar och äckel frekvenser hos individuella ljud, men att försöka mixa i dem omöjligt eftersom man har dålig koll på bas frekvenser och panoreringar. Men det är säkert en smaksak.

Köp både lurar & högtalare 😄

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.