Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

I den vanliga samplern finns en fade in/fade out under "precomputed effects". Dessa använder jag rätt ofta, särskilt på hihats. Nu undrar jag ifall, i syfte att utöka trumprogrammeringsmöjligheterna lite, det finns något sätt att styra dessa för varje enskild not (annat än automation clips, vilket känns bökigt). Kollat runt lite bland note properties osv, utan att hitta något. Någon?

Annons
Postat (redigerat)
I den vanliga samplern finns en fade in/fade out under "precomputed effects". Dessa använder jag rätt ofta, särskilt på hihats. Nu undrar jag ifall, i syfte att utöka trumprogrammeringsmöjligheterna lite, det finns något sätt att styra dessa för varje enskild not (annat än automation clips, vilket känns bökigt). Kollat runt lite bland note properties osv, utan att hitta något. Någon?

hm.. vill du få varje not att låta höge och lägre eller?

Det kan du göra i piano rollens undersida på staplarna där.

Redigerat av Lonian
Postat

hm.. vill du få varje not att låta höge och lägre eller?

Det kan du göra i piano rollens undersida på staplarna där.

Nej. Ifall du öppnar en sampler, så finns ganska långt ner i fönstret, precis ovanför den grafiska representationen av ljudfilen, en rad med rattar inneslutna i en ram, med rubriken "precomputed effects". De första två av dessa heter "In" och "Out" och kan användas för att fadea in eller ut samplingen. Vad jag är ute efter är något i stil med staplarna i piano rollen, fast som kan styra dessa två rattar istället. Dvs ställa in exempelvis fade out för en enskild not. På en hihat tillexempel kan detta ge sken av att hihaten är mer eller mindre stängd. Nästan.

Postat

Det finns ett annat sätt än automatition clips för att utföra samma grej fast på en mindre skala.

Innan man började använda sig av automatition clips så målade man upp allting i något som kallas Event automation.

nu har jag inte fl studio här just nu men prova googla på det.

Kanske är det du kan vara ute efter.

Postat

Men alltså... skall du ha typ en trumma som hoppar mellan 2 eller 3st olika inställningar kan du ju bara clona dem och ha olika inställningar på allihop.

Jag brukar ha 2st identiska hit hats som har olika Pan på, så hoppar dom mellan båda högtalarna typ.

Annars gillar jag att använda en trumma, låt säga kick eller snar och ändra ton på dem. istället för att ha samma C ton hela tiden höja till F exempel.

Postat
Men alltså... skall du ha typ en trumma som hoppar mellan 2 eller 3st olika inställningar kan du ju bara clona dem och ha olika inställningar på allihop.

Jag brukar ha 2st identiska hit hats som har olika Pan på, så hoppar dom mellan båda högtalarna typ.

Annars gillar jag att använda en trumma, låt säga kick eller snar och ändra ton på dem. istället för att ha samma C ton hela tiden höja till F exempel.

Det går att göra så, men det blir väldigt rörigt och osmidigt om man vill ha 4-5 olika inställningar. Speciellt om man vill hålla på och programmera trummorna i pianorollen

Postat

Det går att göra så, men det blir väldigt rörigt och osmidigt om man vill ha 4-5 olika inställningar. Speciellt om man vill hålla på och programmera trummorna i pianorollen

om det är bara 4-5st olika så kan du ju clona och ha olika inställningar på varje 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.