slejnard Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Spela med ett rejält anslag och ett hårt plektrum. Och dubba! Lät faktiskt riktigt grymt men jag tror det mesta sitter i händerna på den som spelar. Jag tror det sitter mellan benen ja ☺️ 😲
Mojje Cruncher Andersson Postat 9 oktober 2008 Postat 9 oktober 2008 Vi ska nog ta det lite försiktigt med att döma ut en enkel tolva i gitarrinspelningssammanhang. De fakto... En enkeltolva samt en klenare förstärkare som får jobba lite hårdare, ger ett fylligare ljud oavsett mikrofon. Vanligtvis så vill man ju komma åt lite grand av det man kallar för slutstegsditortion. Att förstärkaren börja "knäa" lite grand för den har inte mer att ge. Då klipper den och ger en riktigt skön värme i soundet som dessutom sitter bra i mix. Mesa Boogie har gjort en riktigt bra låda med dubbla tolvor i. Vet inte vad modellen heter men jag spelade in med den i mitten av 90-talet. Sjukt nära ljud. Drevs med ett 2x20 watts Boogiesteg i rackform som jag inte heller minns vad det heter. Lira med Rectifiers och andra tuffa hi-gainförstärkare kan man göra på alla tuffa studioreports bara för att visa vad coola grejjer man har i bandet.... suck!!! Din VOX har definitivt möjligheten att få fram ljudet du söker. Kanske får du skruva lite annorlunda än du är van vid för att få slutsteget att jobba lite hårdare. Spela med attityd och bestämdhet så att du inte lattjar med strängarna. Testa olika plektrum samt kör med lite tjockare strängar. Docj tappar du lite definition och ton-närvaro av detta. Gitarrer är inte gjorda för att spela bas på! Valvestate combo är underskattat! Take care! /Cruncharn'
Guitar Nilsson Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 (redigerat) Ang 4*12-lådor så kan man tänka på att det skiljer rejält i tryck på den vinklade och den raka, den raka låter mer, och har mer botten. Det har jag testat på både Marshall och andra fabrikat fyrtolvor, det skiljer mer än man kan tro. Så skulle jag skaffa dubbla såna och spela på skulle jag absolut köpa två raka, ingen vinklad. Hur exakt de gjort på inspelningen kan man knappast säga om man inte var med. Men det är inte otroligt att man använt en twin reverb till de lite renare basiga tonerna. Ety en sån förstärkare brukar finnas på plats i de flesta studios. Live har han nog en Mesa eller kanske Marshall. Den Fender Hotrod jag spelar på kan man få att låta jäkligt Marshallvrålig med full gain, mycket mid och rätt pedaler. Twin reverb är inte så roliga enligt min åsikt, för dåligt häng. Håller med om att det är combo och enkeltolva som gäller, både på scen och i studio. Man får en viss läcker påverkan på rören av högtalaren. Spelar man in och vill ha mycket botten kan man testa att pula in en mick på baksidan, kanske en kaggemick. Strängvalet gör ju sitt till med, jag spelar nedstämt en helton och på Daddario 0.10 - 0.52, Ligth top, heavy bottom. Då är det mjukt att töja de tunnare strängarna, medans man får mer stadga och botten i bassträngarna. Med för tunna bassträngar blir det nog svårt att få det soundet i videon. Skulle kunna tänka mig att han använt lite olika gitarrer också. Redigerat 10 oktober 2008 av Guitar Nilsson
Guitar Nilsson Postat 10 oktober 2008 Postat 10 oktober 2008 (redigerat) När Neil Young spelar sitt Crazy Horsestuk använder han en pytteliten 10 watts Fendercombo från 50-talet. Och i den brötar det ju en hel del. 😐 Redigerat 10 oktober 2008 av Guitar Nilsson
beat_kitano Postat 6 november 2008 Postat 6 november 2008 detta var mitt favvo band för några år sen. har sett dem 3 ggr live samt sett dokumentärklipp från inspelning och diverse spelningar (fanns med som extra dvd till första plattan). comeback kid kör med Gibson SG standard samt MESA (vilken variant vet jag inte) + att de kör Ampeg och Fender jazzbass som är distad. basen är skitviktig för detta sound. nu är inte jag någon inspelningsexpert men håller själv på och spelar in demos med mitt egna band. och jag har spelat in med SM57 + en billig kondensatormick. kör med Gibson SG och Peavey 5150 + orginal 4x12" låda. mickat så det nästan snuddar tyget och nästan rakt framför kornen. 3 kompgitarrer - 1vänster, 1höger & 1 i mitten + 1 eller 2 melodi/stämma gitarr när det behövdes. detta använde jag mig av eftersom vi inte är snortajta. spelar in gitarrerna med samma inställningar men mixar dem lite olika sen. då låter det tajtare men inte lika fett men hellre tajt än rörigt. märkte snabbt i mixen att det var basen som gjorde att att produktionen fick tryck och gittarerna stog för drivet. blev ganska nöjd med slutresultatet. du kan lyssna här - www.myspace.com/setthealarmband (detta var mitt första försök till inspelning och mixning. hade aldrig gjort det tidigare. gitarren var inkopplad på high gain input och inställd på ca 40% gain, 50% bas, 65% mid, 60% treble & ganska mycket precense. kondensatormicken som jag använde jämfört med SM57an låg bara på 50% i mixen så den hörs knappt. tyckte ljudet blev lite för otydligt om båda mickarna låg på samma nivå och SM57 var tydligare dock. basen (en epiphone Thunderbird) lajnade jag direkt och la på nån förstärkarsimulator och dist. (till nästa inspelning kommer jag använda mig av ampeg plug-in för detta och förhoppningsvis en Fender Jazzbass) ska snart spela in ny demo och då ska jag gå tillväga lite annorlunda med gitarrinställningen. tänkte köra i normal gain input och lite mer gain, bas, mid, treble & precense än tidigare (men detta resulterar dock i mindre dist eftersom jag kör i normal gain inputen). kan återkomma när det är färdigt men det tar nog 2 månader. ps: i sån här typ av melodisk hc kör första och andra gitarristen ungefär likadant men med lite olika stämmor ibland. inte så komplicerat utan väldigt rakt. givetvis har CBK massor med gitarrer inspelade och det där... men det går att få ett bra sound även om man inte har alla prylarna och är så tajt. ha roligt och spela med känsla och lite punk i attityden så kommer det bli bra. viktigaste med hardcore är att låtarna är bra, inte produktionen. SET THE ALARM
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.