BososkI Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 (redigerat) När jag använder Reason så kommer det upp en blå Windows-ruta där det står systemfel eller nåt och sedan så startar datorn om, är det någon som har haft något liknande problem? Redigerat 3 november 2004 av Olsberg
L.C Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Mer detaljer skulle kanske hjälpa. Vad står det exakt? Vad är det för burk och ljudkort kan vara relevanta saker med.
Björn Olsberg Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 (redigerat) Dåligt skrivna drivrutiner för ljudkortet kan i vissa fall åstadkomma detta. Ofta brukar filnamnet på den drivrutin som orsakar felet nämnas i den blåruta du beskriver. Som L.C. sade - berätta vad du har för hårdvara i övrigt. Prova också att ladda hem nya och stabila drivrutiner till ditt ljudkort, och använd inga beta-versioner. Ett stort plus är om drivrutinerna är signerade av Microsoft (det kommer inte upp en vaning när du installerar drivisarna). EDIT: Förtydligade trådens rubrik från "Reason problem". Redigerat 3 november 2004 av Olsberg
BososkI Postat 3 november 2004 Trådstartare Postat 3 november 2004 (redigerat) Har en Laptop, 1.8Ghz, 512RAM. Ljudkortet är ett M-Audio Audiophile USB. Kollade efter drivrutiner på M-Audio's hemsida, men det är samma drivrutiner som finns på installations CD:en. Blåa rutan som kommer upp är fylld med text men den visas i någon sekund sedan så startar datorn om. Det är inte direkt i starten som blåa rutan poppar upp utan efter ca 5-10 min. Redigerat 3 november 2004 av BososkI
captain nemo (oregistrerad) Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Kör du Windows Me, så är det troligen det som är felet. //nemo - f.d. Me-användare
BososkI Postat 3 november 2004 Trådstartare Postat 3 november 2004 Nope, kör Win-XP. Men det verkar fungera när jag kör med det interna ljudkortet, än så länge.
dbd Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Nope, kör Win-XP. Men det verkar fungera när jag kör med det interna ljudkortet, än så länge. Tyvärr så kan jag säga att M-Audios USB och Firewire-produkter inte har speciellt gott rykte...
spaceman Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Jag skulle testa med win2k istället för XP. M-audios drivisar är stabilare i den miljön än dom senare för XP. Har du USB 2.0 stöd på burken ? Olsberg: Har Microsoft någonsin signerat M-audios drivisar ?
Björn Olsberg Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Olsberg: Har Microsoft någonsin signerat M-audios drivisar ? Nej, inte vad jag känner till. Pär Ekberg här på forumen kanske vet mer och kan komma med synpunkter?
spaceman Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Olsberg: Har Microsoft någonsin signerat M-audios drivisar ? Nej, inte vad jag känner till. Pär Ekberg här på forumen kanske vet mer och kan komma med synpunkter? Microsoft verkar ha dålig koll på att hemstudiomarknaden växer, och att fler och fler inte bara använder Creative. Tanken är god med signering från MS, men skulle dom signera allt så kostar det skjortan.
Pär Ekberg Postat 4 november 2004 Postat 4 november 2004 Hej. M-Audio har signerade rutiner för sin Deltaserie. Men ingen för deras USB-ljudkort. MS accepterar hur som helst aldrig ASIO drivrutiner utan endast WDM eller MME som används av operativet. BososkI - Prova att ställa upp latencyn på "very high" i M-Audio kontrollpanelen. Är det samma problem då? Om du tittar i enhetshanteraren under kategorin USB-Styrenheter(längst ner i trädet oftast). vad har du för typ av USB-Kontrollers? Är det VIA, NEC, Intel eller står det standard? Är det USB 2.0 eller 1.1 standarden?
BososkI Postat 8 november 2004 Trådstartare Postat 8 november 2004 Har bara kört med det interna ljudkortet. Ska testa att ställa upp latencyn på externa ljudkortet. Under USB-styrenheter så finns det: M-Audio Audiophile DFU USB-enhet (sammansatt) USB-rotnav (hub) USB-rotnav (hub) USB-rotnav (hub) VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller VIA Rev 5 or later USB Universal Host Controller VIA USB 2.0 Enhanced Host Controller
Pär Ekberg Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 (redigerat) Hej. Vias USB-kontrollers fungerar tyvärr inte särskilt bra med USB-Ljudkort 😆 Men du bör inte få blåskärm hursomhelst. Gå in på: Kontrollpanelen - System - Avancerat. Klicka på knappen "inställningar" i Start och återställningsfönstret. Under " Systemfel " så klickar du bort Starta om automatiskt. Testa och köra med USB kortet igen och om du får blåskärm då så skriv ner vad som har gått snett och lägg upp här så kan vi kolla närmare. Redigerat 10 november 2004 av Pär Ekberg
BososkI Postat 12 november 2004 Trådstartare Postat 12 november 2004 Pär Ekberg! Provade ditt tips, men då låser sig Reason och datorn startar inte om.
Björn Olsberg Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Som Pär Ekberg sa: om du får blåskärm då så skriv ner vad som har gått snett och lägg upp här så kan vi kolla närmare.
Nanne Postat 12 november 2004 Postat 12 november 2004 Har du kört windows update och installerat service pack2? Om inte... gör det. Installera alla uppdateringar som du tycker vara relevanta. Att installera mediaplayer 10 är kanske inte det. Men definitivt alla säkerhetsuppdateringar. /N
Piffen Postat 13 november 2004 Postat 13 november 2004 Men vad skulle nya säkerhetsuppdateringar lösa? ... 😄
BososkI Postat 13 november 2004 Trådstartare Postat 13 november 2004 Jag har kryssat av "starta om automatiskt" och när Reason låser sig så kommer inte "blårutan" upp eftersom datorn inte startar om. Har installerat dom senaste uppdateringarna.
Gäst Postat 24 november 2004 Postat 24 november 2004 Har installerat dom senaste uppdateringarna. ta bort uppdateringarna.. prova installera win 98... funkar inte det så har det inte med operativsystemet att göra..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.