boris Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 För några år sedan spelade jag in med en digital Otari-bandare. Den hade en väldigt trevlig funktion som gjorde att det automatiskt blev en crossfade när man gjorde en punch in. Dvs den crossfade:ade mellan det gamla och nya klippet, och på så sätt blev det aldrig några hörbara "klick"-ljud som det annars blir när vågfornen ligger i ofas med det gamla redan inspelade. Finns det någon sån funktion i SX så att det görs automatiskt? Jag vet att man kan crossfade:a manuellt men det tar ju ganska lång tid att göra om det är väldigt många klipp i ett spår.
Pusa Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 Vet inte hur du gör när du crossfadar i Cubase.. men jag överlappar bara en centimeter på stället där man sakll klippa in och trycker på tangenten X.. kunde inte vart smidigare enl. mig.. (Men det är ju så att är man inkörd på ett sätt, och skall byta, så är det ju alltid omständigt.. tro mig jag vet.. håller på med pro toolt nu.. guuuuuuuud så omständigt det är just nu..).. hehe.. Men klipp av så du bara har en en tiondel kvar innan klippet skall komma, lägg det över, tryck X.. det är mitt tips..
Majken Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 (redigerat) Auto Fades heter funktionen du letar efter och låter dig ställa in automatiska fade in, fade out och crossfades. Bläddra ned lite på sidan så hittar du den. Knappen finns i Inspectorpanelen eller under menyn Project. http://www.majken.se/cubase/index.htm?inspector.htm EDIT: Ja just ja, en varningens finger. Ha inte för vana att alltid använda automatiska in, ut och crossfades på allting. Det slöar ned en hel del om det är mycket klipp och många spår. /Majken Redigerat 5 november 2004 av Majken
Lindeberg Postat 5 november 2004 Postat 5 november 2004 ...eller högerklicka på ett av audiospåren --> audio --> crossfade.
boris Postat 9 november 2004 Trådstartare Postat 9 november 2004 Det va funktionen Majken skrev om som jag var ute efter. Synd bara att det snor processorkraft. Ska testa lite med det där senare, kan återkomma med info hur det gick.
Lundin Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 (redigerat) Det snor ju bara processorkraft om du kör det i realtid.. vissa grejer kan du ju bounce'a ner till en ny tagning och nytt spår och sedan mute'a originalet Redigerat 9 november 2004 av demoniqus
Rojk Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Jag vet inte om det dom ligger nära varandra men hur gör man sånt där grummligt ljud som blir klarare och klarare. Typ som Fat Boy Slim och Antiloop använder. Ok, man ju göra den i flera spår men det orkar jag inte 🙂
Majken Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Det snor ju bara processorkraft om du kör det i realtid.. vissa grejer kan du ju bounce'a ner till en ny tagning och nytt spår och sedan mute'a originalet Sant sant, och som sagt resurskrav blir bara ett problem om det är riktigt mycket klipp i låten. Handlar det om att du spelat in en låt och gjort en eller ett par omtagningar kommer det inte att vara några som helt problem. Har du däremot byggt upp låten genom att klippa och placera ut enskilda trumslag o.s.v. så att du börjar ha uppemot ett par hundra klipp så kan det stundvis vara lite jobbigt för datorn att hålla på att fade'a in och ut mellan ljudklippen. /Majken
Majken Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Jag vet inte om det dom ligger nära varandra men hur gör man sånt där grummligt ljud som blir klarare och klarare. Typ som Fat Boy Slim och Antiloop använder. Ok, man ju göra den i flera spår men det orkar jag inte 🙂 Grumligt ljud som kommer närmare? Filtersvep kanske? /Majken
Rojk Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Jag vet inte om det dom ligger nära varandra men hur gör man sånt där grummligt ljud som blir klarare och klarare. Typ som Fat Boy Slim och Antiloop använder. Ok, man ju göra den i flera spår men det orkar jag inte 🙂 Grumligt ljud som kommer närmare? Filtersvep kanske? /Majken Det kan det nog vara. Vart hittar jag den?
Lindeberg Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Grumligt ljud som kommer närmare? Filtersvep kanske? /Majken Det kan det nog vara. Vart hittar jag den? Är det Cubase du använder? Filtersvep fixar du med filterplugg. 🙂 Jag använder filtrator från TC works native bundle.
joachime Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Det snor ju bara processorkraft om du kör det i realtid.. vissa grejer kan du ju bounce'a ner till en ny tagning och nytt spår och sedan mute'a originalet Har någon av er kört Logic? Där rendreras crossfades som separata filer automatiskt. Mycket smartare lösning än att sequenserprogrammet ska räkna ut dom i realtid.
Majken Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 (redigerat) Har någon av er kört Logic? Där rendreras crossfades som separata filer automatiskt. Mycket smartare lösning än att sequenserprogrammet ska räkna ut dom i realtid. Detsamma gäller ProTools men huruvida detta är smartare eller inte beror helt på den hårddisk som skall spela upp ljudfilerna. Här kan man istället råka ut för att hårddisken inte hinner med att spela upp det stora antalet små ljudfiler som utgör fade'arna. -------------------------- Vad gäller filtersvep så går detta att göra med den inbyggda EQ'n i Cubase. Det första bandet går att använda som Highpass Filter och den fjärde bandet som Lowpass filter. Sedan hittar du EQ 1 Freq och EQ 4 Freq i parameterlistan för Automationen på Audio, Group spår. (Även FX spår om du kör SL/SX 2/3) /Majken Redigerat 9 november 2004 av Majken
joachime Postat 9 november 2004 Postat 9 november 2004 Detsamma gäller ProTools men huruvida detta är smartare eller inte beror helt på den hårddisk som skall spela upp ljudfilerna. Här kan man istället råka ut för att hårddisken inte hinner med att spela upp det stora antalet små ljudfiler som utgör fade'arna. Den avgörande parametern borde vara hårddiskens söktid mellan filer. Det totala antalet samtidigt uppspelade filer ökar inte med mängden crossfadear. Men om du har ruggigt många fadear i ett och samma projekt, skulle de kunna hamna på så skilda platser på hårddisken att söktiden blir för stor. Men jag undrar hur många crossfades ett projekt ska ha för att den effekten ska uppstå. Har du någon erfarenhet av det Majken?
joachime Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 En annan sak slog mig. Det sätt som Cubase SL/SX/Nuendo arbetar med crossfades borde inte bara innebära större belastning på cpu, men även på hårddisken. Tänk att jag vill göra en crossfade mellan två ljudfiler i Cubase. Eftersom det sker i realtid läser Cubase in två ljudfiler samtidigt och crossfadear dom i realtid. Alltså dubbleras antalet lästa ljudfiler under tiden. Rätta mig om jag har fel här! Men tänk ett projekt med ett stort antal ljudspår som crossfadeas samtidigt. Det kan ställa till problem i Cubase.
Lindeberg Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Vad gäller filtersvep så går detta att göra med den inbyggda EQ'n i Cubase. Det första bandet går att använda som Highpass Filter och den fjärde bandet som Lowpass filter. Sedan hittar du EQ 1 Freq och EQ 4 Freq i parameterlistan för Automationen på Audio, Group spår. (Även FX spår om du kör SL/SX 2/3) Men då får man ingen resonans ju. 😕
Rojk Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Vad gäller filtersvep så går detta att göra med den inbyggda EQ'n i Cubase. Det första bandet går att använda som Highpass Filter och den fjärde bandet som Lowpass filter. Sedan hittar du EQ 1 Freq och EQ 4 Freq i parameterlistan för Automationen på Audio, Group spår. (Även FX spår om du kör SL/SX 2/3) Men då får man ingen resonans ju. 😆 Kommer du på nåt sätt man kan göra?
Majken Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Den avgörande parametern borde vara hårddiskens söktid mellan filer. Det totala antalet samtidigt uppspelade filer ökar inte med mängden crossfadear. Men om du har ruggigt många fadear i ett och samma projekt, skulle de kunna hamna på så skilda platser på hårddisken att söktiden blir för stor. Men jag undrar hur många crossfades ett projekt ska ha för att den effekten ska uppstå. Har du någon erfarenhet av det Majken? Det som kommer att spela in är hårddiskens hastighet, söktid, antalet ljudspår, antal klipp, upplösning på ljudspåren, antalet fade'ar och hur fragmenterad hårddisken är. Visst har jag sett system säcka ihop med för mycket fade'ar och klipp i ProTools som använder ljudfiler som fade'ar. Men då pratar vi om fragmenterade hårddiskar med gott om klipp och fade'ar. I samtliga fall har det dock räckt med att bounce'a spåren så att det blir en sammanhängande ljudfil för att datorn skall hinna med att läsa det. /Majken
Majken Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Men då får man ingen resonans ju. 🙁 Joho! Man kan ju göra en fattigmans resonans. Använd ett peakfilter på band 2 eller 3, ställ ett smalt Q-värde och svep tillsammans med låg/högpass filtret 😆 Det lär visserligen låta riktigt uselt, men det är ju åtminstone lite kreativt 🙂 /Majken
Lundin Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Det lär visserligen låta riktigt uselt, men det är ju åtminstone lite kreativt 🙂 🙁 Jag ordnade här ett litet Filter smorgaasbord
Rojk Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Det lär visserligen låta riktigt uselt, men det är ju åtminstone lite kreativt 🙁 🙁 Jag ordnade här ett litet Filter smorgaasbord Några länkar funkar ju inte 🙁 Är det nån av dem som du vill rekomendera för att få det där perfekta Antiloop-ljudet?
Lundin Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 [Rejält O/T] För att svara på den frågan måste jag först veta vilken låt du syftar på eller om det är generellt, sen måste jag lyssna på låten. Sen kanske det går att svara på hur du ska göra... troligtvis är det någon av deras syntar som genererar filtersvepet.. och då får du lugnt gå o köpa samma synt för att få till exakt samma ljud... om det är samplat blir det ännu mer omöjligt att svara på.. jag har hört någonstans att dom dubblar flera av sina ljud både 2 o 3 gånger för att fetta till ljudbilden... så ljuden kan vara en hybrid gjord av flera samplingar .....typ allt ifrån ketchup till hallonsylt... 😉 Men varför dupe'a någon annans sound? det finns ju hur mycket roliga VSTi-pluggar som helst som med lite kreativ kräm från din sida kan generera minst lika feta sveps som vilken hårdvara som helst. [slut O/T]
Rojk Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Antiloop - Nowhere To Hide. Men nästan all aderas låtar innehåller sånt ljud. Det är bara så skönt och man får värsta adrenalinkicken av det soundet
Lindeberg Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 -ännu mer OT: Demonen, har du Arne hemma i burken eller? 😉 från ditt smorgaasbord: "Arne Multi Delay Delay / Echo"
nattvaktaren (oregistrerad) Postat 10 november 2004 Postat 10 november 2004 Antiloop - Nowhere To Hide. Men nästan all aderas låtar innehåller sånt ljud.Det är bara så skönt och man får värsta adrenalinkicken av det soundet Jag hade gärna hjälp till att fixa ditt ljud, men det är fysiskt omöjligt för mig att ladda ner Antiloop-låtar till min dator. Det går heller inte att lagra musik av Miio, Norah Jones eller Tiesto i densamma.
Lundin Postat 11 november 2004 Postat 11 november 2004 -ännu mer OT:Demonen, har du Arne hemma i burken eller? 😳 från ditt smorgaasbord: "Arne Multi Delay Delay / Echo" 😆 VA?????...hahah..nej jag gjorde bara en sammanställd sökning åt grabben så det skulle bli rakt på mål... Arne..finns det en plug som heter så? 🙂 Muy Bien
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.