Jump to content
Annons

jag fattar ingenting av addictive drums demot


rockdemon

Recommended Posts

Jag har alltid gjort trumspåren med fruityloops, alltså jag har antingen samplat trumslag själv eller laddat ner från diverse sidor. Eftersom det aldrig blivit riktigt bra resultat så tänkte jag fatta hur man gör med de bra programmen, som t.e.x addictive drums verkar vara.

det här är det jag inte fattar, det finns olika trumset, man kan ställa in ljuden till höger o vänster på dom, sen finns det en massa beats man kan lyssna på. men jag fattar inte hur jag ska använda programmet! i FL klickade jag i varje slag där det skulle vara, takt för takt, mkt jobb men det var logiskt som tusan. hur gör jag här? måste jag ha ett digitalt set för att använda Addictive drums eller vad???

hilfe hilfe!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har alltid gjort trumspåren med fruityloops, alltså jag har antingen samplat trumslag själv eller laddat ner från diverse sidor. Eftersom det aldrig blivit riktigt bra resultat så tänkte jag fatta hur man gör med de bra programmen, som t.e.x addictive drums verkar vara.

det här är det jag inte fattar, det finns olika trumset, man kan ställa in ljuden till höger o vänster på dom, sen finns det en massa beats man kan lyssna på. men jag fattar inte hur jag ska använda programmet! i FL klickade jag i varje slag där det skulle vara, takt för takt, mkt jobb men det var logiskt som tusan. hur gör jag här? måste jag ha ett digitalt set för att använda Addictive drums eller vad???

hilfe hilfe!

Du använder midi precis som vanligt, beatsen är midi-filer som du drar och släpper på ditt mjukvaruinstrumentspår. Men det går lika bra att klicka i själv om man hellre vill det.

Link to comment
Dela på andra sajter

tack, men jag fattar inte riktigt. enda gången jag anvvänder midi är när jag spelar in saker med keyboarden, typ piano och sånt. ska jag starta ett midi spår i cubase och sen använda AD som instrument? shit jag fattar inte alls det där. du har inget tips om nån introduktion till midi där man inte använder keyboarden?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack, men jag fattar inte riktigt. enda gången jag anvvänder midi är när jag spelar in saker med keyboarden, typ piano och sånt. ska jag starta ett midi spår i cubase och sen använda AD som instrument? shit jag fattar inte alls det där. du har inget tips om nån introduktion till midi där man inte använder keyboarden?

Precis så.. Midispår i Cubase - AD på utgången.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller själva redigeringen så gör du det enklast och bäst i Drum Editor. Tror AD är GM-mappad (standard) vilket innebär att listan på trumljud och motsvarande noter på ditt keyboard stämmer överens.

Ett smidigt sätt att direkt komma åt Drum Editor när du dubbelklickar på midifilen (istället för att Key Editor öppnas) är att du går in under Preferences->Event Display->MIDI. Där bockar du i "Edit as Drums when Drum Maps i assigned".

I Inspectorn - ett par snäpp under out - sätter du map på GM Map (eller annan Map som du gjort själv eller som är anpassat det instrument du valt att använda.

Link to comment
Dela på andra sajter

fan jag blir helt knäckt. ska jag öppna ett projekt precis som om jag skulle spela in normalt. och sen lägga på ett midispår och sen välja AD på out. menjag fattar inte hur jag ska programmera det hela. det händer inget. jag kan inte klicka i nåt eller dra nåt eller nåt

Link to comment
Dela på andra sajter

fan jag blir helt knäckt. ska jag öppna ett projekt precis som om jag skulle spela in normalt. och sen lägga på ett midispår och sen välja AD på out. menjag fattar inte hur jag ska programmera det hela. det händer inget. jag kan inte klicka i nåt eller dra nåt eller nåt

Du kan antingen dra midifiler från AD till Cubase. Du får du ett event som du kan klicka på för att komma åt Drum Editor som jag skrev ovan. Där är det bara att klicka och dra, lägga till och dra ifrån, variera velocity, byta ett cymbalslag mot ett annat etc.

eller..

Så kan du spela in från ditt keyboard. Sätt en loop på nån takt. Transporten i Mixläge (tror jag det blir ja) på med klick, record. Dunka in en baskagge, nästa varv smäller du dit virveln etc etc.

eller..

Vill du bara gå in och klicka in dina rytmer, så måste du dra fram ett event med pennan på midispåret. Sen är det bara att dubbelklicka och börja redigera.

Link to comment
Dela på andra sajter

thrinithan (oregistrerad)
fan jag blir helt knäckt. ska jag öppna ett projekt precis som om jag skulle spela in normalt. och sen lägga på ett midispår och sen välja AD på out. menjag fattar inte hur jag ska programmera det hela. det händer inget. jag kan inte klicka i nåt eller dra nåt eller nåt

Varför tar du inte och läser manualerna till AD och FruityLoops?

Link to comment
Dela på andra sajter

nu har jag fått igång det hela, men nu undrar jag, finns det inte färdiga drummaps? tar jag den GM drummap så är den ju helt fel. hand clap är virvel etc...

Här har du en keymap iaf..hittade ingen för drummap för Cubase..måste ju finnas, såklart! Kolla in deras forum om du hittar nåt där.

http://www.xlnaudio.com/UserFiles/xlnaudio...rums-keymap.pdf

Här är en.. http://rapidshare.com/files/43990989/GM_to_AD.drm.html

Länken från deras forum. Hoppas att den fungerar.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...