Mossman Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Hej. Jag håller på att mixtra med mitt nya DFH och undrar då hur ni brukar göra för att få till ett så bra Rock/Pop sound som möjligt. Lägger ni på effekter? isf, vilka? Vilket hostprogram använder ni? osv... Jag tycker att mina trummor låter stela och tråkiga just nu. Är nybörjare så jag skulle bli glad om någon kunde ge mig lite kött på benen.
Egghuvud Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 DFH ja... Det är ju ett ganska kompetent program med mycket parametrar att mackla med. Jag skulle börja med att försöka få fram ett grundljud som jag är förtjust i. Spela inte ett enkelt komp i din musikstil och testa alla förinställda set. Välja mellan olika kits och trummor och hitta det ultimata. Mixtra med överhäng och kolla vad det ger. Ljuden blir ju ganska torra utan läckage, men de blir nästan för "mycket" med fullt läckage. Eller så är man så van vid lite syntiga trumljud så att man glömt hur ett riktigt set låter. 😆 När du är nöjd med grundljudet så gäller väl det vanliga. Eq, reverb, kompressor. Själv gillar jag lite magneto på trummor det brukar låta bra. Utgick från att det var DFH superior du menade... eftersom du sade nytt.
Lundin Postat 3 november 2004 Postat 3 november 2004 Jag plussar på Egget's lista med: Velocity och tidsförskjutning av hihat och virvel i förhållande till kicken..... före kicken eller efter.. blandar man för mycket före och efter, kommer det bara låta nybörjartrummis om hela kakan, så det ska du nog vara försiktig med. Om det är DFH - det gamla, du menar så finns inte samma ambiensmöjligheter som Egget talade om.. men eftertänksamt programmerat låter DFH otroligt bra ändå..
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.