Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag måste göra något fel.

Varje gång jag försöker använda mig av virtuella trummisar (har provat addictive, bfd lite, o ez-drummer)

Så blir nivån i logic (8) löjligt låg. Jag måste gaina upp i kompressor enormt mycket för att överhuvudtaget höra dem jämfört me tex en elgitarr eller sång.

Eftersom mina nivåer på sång och gitarr är ok så inser jag att jag gör något fel.

Och jag antar att det är något med ljudkortets inställningar som ställer till det.

Kan väl iofs vara logic också.

Annons
Postat

Det har garanterat inte med ljudkortet att göra. Hur ser midi-spåret ut? Är det ok velocity där?

Det är inte så att gitarrerna dränker trummorna i mixen möjligtvis? Är volymen ok om du enbart spelar trummorna?

Postat

nu har jag kikat lite mer,

velocityn ser ok ut

men trummorna låter låga även för sig själva.

Alltså vi snackar akustisk bossa gitarr kör över hårdrockstrummor.

Dessutom är det ine bara logic, utan systemgenerellt.

Provade precis bfdlite som standalone och där uppstår samma problem.

Jag kan dra upp volymen i bfd till max och få en ok ljudbild, men om sen ett mail eller annat systemljud droppar in så blir jag livrädd för att nivån är så uppskruvad.

vad jag minns uppstod eller iallafall förstärktes problemet iochmed leopard.

Postat

finns det inte en master regel inne i inställningarna? har jag för mig, annars dra upp velocityn lite och sen lite på varje kanal kanske. låter skarpare med mer velocity än den som är standard och så. annars vet jag tyvär inte vad det är, men som sagt, det är nog inte fel på ljudkortet iaf.

Postat

Nej, jag börjar utesluta det också, iallafall som hårdvara.

Jag vet som sagt att firewiredrivisarna strulat en hel del efter Leopard (fram till förra systemuppdateringen låste sig hela mitt system om jag drog ur firewirekabeln ur firebox:en)

Jag testade i Reason och där fungerade (som vanligt) allt problemfritt.

Där är det också lättare att se velocity och den såg normal ut från alla controllers osv...

Men jag fattar fortfarande inte vad jag kan göra.

Det irriterar mig något enormt att behöva kompensera för något som inte borde behöva kompenseras.

Tyvärr har jag inte tillgång till något annat ljudkort för att se om det skiljer sig (annat än inbyggda, får prova imorrn)

Postat

Jag vet som sagt att firewiredrivisarna strulat en hel del efter Leopard (fram till förra systemuppdateringen låste sig hela mitt system om jag drog ur firewirekabeln ur firebox:en)

Där är det också lättare att se velocity och den såg normal ut från alla controllers osv...

Det irriterar mig något enormt att behöva kompensera för något som inte borde behöva kompenseras.

Tyvärr har jag inte tillgång till något annat ljudkort för att se om det skiljer sig (annat än inbyggda, får prova imorrn)

Ljudkort eller firewire-drivrutiner har ingenting att göra med volymen på separata spår.

Du får väl helt enkelt sänka övriga spår, fruktansvärt sällan man har alla reglar så att ljudet slickar nollan. Om alla kanaler gjorde det skulle det slå över som fan i summeringen sen.

Elof (oregistrerad)
Postat

Ljudkort eller firewire-drivrutiner har ingenting att göra med volymen på separata spår.

Du får väl helt enkelt sänka övriga spår, fruktansvärt sällan man har alla reglar så att ljudet slickar nollan. Om alla kanaler gjorde det skulle det slå över som fan i summeringen sen.

Precis som Emil säger. Nästan alla systemljud och övrigt ljud på internet, mp3or, cdskivor och så vidare är mastrat och håller djävulska nivåer.

Det är inget man eftersträvar när man mixar, det kommer senare i masteringen.

Håll alla systemnivåers och musikspelares nivåkontroller nästan i botten (och stäng av alla "ljudvarningar" i program) när du sitter och mixar, annars får du sånna otrevliga överraskningar som ett litet "msn-plopp" som förstör dina öron.

Det är inget fel på några av dina grejjer.

Postat (redigerat)

Peakar dina andra spår i logic?

för du måste ju ha gott om plats för dynamiken i spåren och det är väl därför trumpluggarna har "svagt ljud". om man spelar på en puka så kanske det är "svagt" men om man brassar på på alla trummor så peakar iaf superior 2. men det uppfattas fortfarande som "svagt" (att du får höja volymen på ljudkortet för att få det i bra volym jämfört med tex itunes på max)

trumljud består ju av rätt saftiga transienter och jag förstår plugin-tillverkarna att de vill få med dem i pluggarna så man själva kan bestämma hur mycket man vill bearbeta dem. plugintillverkarna vill ju antagligen att resultatet du får av deras pluggar ska motsvara vad du får om du spelar in riktiga trummor. och av min erfarenhet tar det alltid rätt mycket jobb att få upp trummor i volym som motsvarar te.x en distad gitarr på normal volym.

alltså det krävs "låga volymer" för att kunna få med dynamikregistret hos ett trumset oavsett om det är inspelat eller återskapat med te.x superior 2. tanken är väl att man ska behöva/kunna berarbeta det som om det vore samma sak? alltså egna trumminspelningar?

det är iaf min uppfattning.

jag önskar man kunde ställa systemljudet separat på något smidigt sätt jämfört med musikprogrammens. löser det ibland genom att köra systemljud genom de inbyggda högtalarna i macbook pro´n men när man vill lyssna på en låt i itunes/finder måste man ställa om det igen.. ett program som ställer ner volymen på systemet separat tack! (obs att jag använder apogeekort där volymen är integrerat i systemet)

Redigerat av iGnu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.