Jump to content
Annons

kontrollera vst instrument med midisliders ´n knobs?


guanabana

Recommended Posts

Hej!

jag ar helt nyborjare nar det galler mjukvara och midiklaviatur och jag har et litet problem som sakert ar

det enklaste som finns. har forsokt soka pa forumet men kan inte hitta svar pa min fraga. Hoppas

nagon vanlig sjal kan ta sig tid att hjalpa mig. tjo!

Ok jag har ett midiklaviatur med 8 sliders / 8 knobs

jag vet hur jag assignar dom till CC DATA nummer (klick midi/select knappen darefter nr osv...osv).

men problemet ar att jag kan inte fatta var jag hittar cc data nr for de effekter som jag vill assigna

jag anvander altsa cubase och olika vst instrument ex b4, kontakt2 etc..

dessa vst instrumt har ju sina knobs som man kan andra med pekdonet. men

jag vill ju assigna dem till mina midiklaviaturs knobs..

da behover jag val fa reda pa cc data nummret for den knob´en som jag ska sedan trycka in pa midi klaviaturet?

men vad hittar jag det nummret ?!

/a

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej!

jag ar helt nyborjare nar det galler mjukvara och midiklaviatur och jag har et litet problem som sakert ar

det enklaste som finns. har forsokt soka pa forumet men kan inte hitta svar pa min fraga. Hoppas

nagon vanlig sjal kan ta sig tid att hjalpa mig. tjo!

Ok jag har ett midiklaviatur med 8 sliders / 8 knobs

jag vet hur jag assignar dom till CC DATA nummer (klick midi/select knappen darefter nr osv...osv).

men problemet ar att jag kan inte fatta var jag hittar cc data nr for de effekter som jag vill assigna

jag anvander altsa cubase och olika vst instrument ex b4, kontakt2 etc..

dessa vst instrumt har ju sina knobs som man kan andra med pekdonet. men

jag vill ju assigna dem till mina midiklaviaturs knobs..

da behover jag val fa reda pa cc data nummret for den knob´en som jag ska sedan trycka in pa midi klaviaturet?

men vad hittar jag det nummret ?!

/a

-

Ar det verkligen ingen av alla er som laser mitt inlagg som inte vet hur man hittar CC nummer pa Vst instrumenten? Eller Ar min fraga bara sa otroligt dum sa det inte ar vart att svara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag ar helt nyborjare nar det galler mjukvara och midiklaviatur och jag har et litet problem som sakert ar

det enklaste som finns. har forsokt soka pa forumet men kan inte hitta svar pa min fraga. Hoppas

nagon vanlig sjal kan ta sig tid att hjalpa mig. tjo!

Ok jag har ett midiklaviatur med 8 sliders / 8 knobs

jag vet hur jag assignar dom till CC DATA nummer (klick midi/select knappen darefter nr osv...osv).

men problemet ar att jag kan inte fatta var jag hittar cc data nr for de effekter som jag vill assigna

jag anvander altsa cubase och olika vst instrument ex b4, kontakt2 etc..

dessa vst instrumt har ju sina knobs som man kan andra med pekdonet. men

jag vill ju assigna dem till mina midiklaviaturs knobs..

da behover jag val fa reda pa cc data nummret for den knob´en som jag ska sedan trycka in pa midi klaviaturet?

men vad hittar jag det nummret ?!

/a

-

Ar det verkligen ingen av alla er som laser mitt inlagg som inte vet hur man hittar CC nummer pa Vst instrumenten? Eller Ar min fraga bara sa otroligt dum sa det inte ar vart att svara?

Haha, frågan ställd KL 02:53 och du får nog vänta lite längre än till 09:35. Får nog ge folk en chans att vakna.

Runt lunchtid tycker jag att det börjar ta fart här på forumet. 😛

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

jag ar helt nyborjare nar det galler mjukvara och midiklaviatur och jag har et litet problem som sakert ar

det enklaste som finns. har forsokt soka pa forumet men kan inte hitta svar pa min fraga. Hoppas

nagon vanlig sjal kan ta sig tid att hjalpa mig. tjo!

Ok jag har ett midiklaviatur med 8 sliders / 8 knobs

jag vet hur jag assignar dom till CC DATA nummer (klick midi/select knappen darefter nr osv...osv).

men problemet ar att jag kan inte fatta var jag hittar cc data nr for de effekter som jag vill assigna

jag anvander altsa cubase och olika vst instrument ex b4, kontakt2 etc..

dessa vst instrumt har ju sina knobs som man kan andra med pekdonet. men

jag vill ju assigna dem till mina midiklaviaturs knobs..

da behover jag val fa reda pa cc data nummret for den knob´en som jag ska sedan trycka in pa midi klaviaturet?

men vad hittar jag det nummret ?!

/a

-

Ar det verkligen ingen av alla er som laser mitt inlagg som inte vet hur man hittar CC nummer pa Vst instrumenten? Eller Ar min fraga bara sa otroligt dum sa det inte ar vart att svara?

Haha, frågan ställd KL 02:53 och du får nog vänta lite längre än till 09:35. Får nog ge folk en chans att vakna.

Runt lunchtid tycker jag att det börjar ta fart här på forumet. 🤪

Ledsen att jag inte kan hjälpa dig dock.

Whatabout kaffebreak.. 😛 Förutsatt att jag fattat din fråga rätt så: I Kontakt 2 så ska du kunna koppla vilket CC som helst till vilken parameter som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Men hur far jag reda pa vilket CC som ar pa "attack" knob´en Tex(i vilket instrument som helst,kontakt2) ?

I kontakt3 finns det en flik i browsern som heter auto där man kan ställa in CC-mappningen. Borde finnas nåt liknande i 2:an.

I B4 finns det under setup.

Men alla pluggar gör det på olika sätt så att kolla i manualen är inte fel.

Åke

Redigerat av ake
Link to comment
Dela på andra sajter

Istallet for att sta och skrika skulle du kunna ha last manualen under "remote".

Klarade du inte ut grundskolan?

Fick så förbannat ont i öronen så jag goooooglade.. :rolleyes: På sidan två nedan har du Standard för cc´s. När det gäller Kontakt (som du frågade om, så gäller fortfarande mitt svar ovan)

http://www.behringerdownload.de/UMA25S/IMP...10-29_Rev.0.pdf

Link to comment
Dela på andra sajter

ok svenne varfor oppnar du ens munnen?. satt dig framfor Tvn igen.

tack gain och ake for era svar

det konstiga ar dock att det fugnerar inte ens att assigna i b4 dar CC nummrena ar tydliga i en lista och heller inte i kontakt3 dar man tom kan dra och slapa.

kan det vara fel pa mitt midibord tro? for jag foljer de enda instruktioner som finns med om hur man assignar(vilket iofs inte ar sa mycket . 4 rader)

nu var det visserligen sa att jag har ett vst instrument som heter peti harmonium och dar finns det ingen lista whatsoever over cc nr.

man kan hogerklicka och valja "midilearn" over vissa reglage men det hander inget och jag vet ej hur man anvander funktionen....

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
Svaren hittils har inte hjalpt ett dyft.

ok jag staller fragan igen , mer enkelt.

HUR FAR JAG REDA PA CC NUMMRET AV EN SPECIELL EFFECT PA ETT VST INSTRUMENT ??

Det får du inte. I logic finns det lista man kan få fram hur snyggt som helst. Men där suger cubase fett. Hur som helst

så har många VSTi:er en learn funktion. Tex har B4 det. Du pekar på vilken regel den ska till sedan rör du knoben

och den är bunden. Det finns mycket kvar för steinberg att göra när det gäller extern hårdvara...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaren hittils har inte hjalpt ett dyft.

ok jag staller fragan igen , mer enkelt.

HUR FAR JAG REDA PA CC NUMMRET AV EN SPECIELL EFFECT PA ETT VST INSTRUMENT ??

På det där sättet lär du inte få mer hjälp så dämpa tonen är du hygglig. Att vissa reagerar är fullt naturligt då informationen du söker finns med i manualen som medföljer programmet även om jag inte ställer mig bakom något av ovastående meningsutbyte.

Kontakta Native Instruments support om du slarvat bort dvd'n

Vissa VSTi'er och vissa funktioner i dessa är det en del tillverkare som utelämnar så det är en programmeringsgrej. bl.a så är Spectrasonics produkter förutom Stylus RMX svåra att automatisera då de inte har bra stöd för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...